Page 35 - ChemLife 09
P. 35

SERAMİK YENİDEN KEŞFEDİLDİ





       Yüzyıllardır sıcak sıvılardan ellerimizi korumak için seramik kapları kullanıyoruz. Ancak atalarımızın da,
       bizim de bildiğimiz bir diğer şey seramik kapların ne kadar kırılgan olduğu. Peki, bu ısıya dayanıklı olduğu
       kadar darbelere dayanıksız olan malzemeyi jet motorlarının içinde kullanmanın bir yolunu bulabilseydik
       nasıl olurdu?
































       GE’nin malzeme bilimcilerinden   ması sayesinde oldu. LEAP motoru   Verimlilik  konusundaki  çalışma-  CMC’leri üretmek oldukça gizli ve
       Krishan Luthra, bu soruyu soran   Airbus, Boeing ve Comac uçakları-  lar elbette sadece rekor kırmak   çok adımlı bir işlem. Mühendisler
       bilim insanlarından biri. Bu soruyu   nın en yeni modellerinde kullanılı-  için yapılmıyor. Türbinlerin ça-  önce insan saçından 5 kat daha
       sormalarının sebebi ise, yüksek   yor. LEAP motorlarının üretimi, GE   lışmasında %1’lik verimlilik artışı   ince silisyum karbür elyaflarını
       ateşleme sıcaklıklarının jet mo-  ve CFM International ortaklığında   bile aslında çok şey ifade ediyor.   özel bir malzeme ile kaplıyorlar.
       torlarını daha verimli çalıştırması.   kurulan Safran Aircraft Engines   GE’nin HA türbinlerini kullanan   Daha sonra ise kaplanmış elyaf-
       Mühendisler yıllardır karmaşık   şirketi tarafından yapılıyor. Şirket   1000 megawatt’lık bir elektrik   ları yine silisyum karbürden ya-
       soğutma delikleri ve özel kapla-  şu ana kadar 200 milyar dolar de-  santrali, %1’lik verimlilik artışı sa-  pılan bir kalıbın içine yerleştirip
       malarla motorları soğutmanın   ğerinde 14.000 adet LEAP motoru   yesinde 10 yılda yakıttan 50 mil-  işlemden geçiriyorlar. Elde edilen
       zekice yollarını geliştirdiler; bunu   sattı. Ayrıca GE’nin Boeing’in yeni   yon dolar tasarruf edebilir.  parçalar sağlam olduğu kadar
       yapmasalardı ellerinde jet motoru   nesil uçağı 777X için özel olarak           şekillendirilmesi de bir o kadar
       ve türbinler yerine erimiş metal-  geliştirdiği dünyanın en büyük jet   Güney  Carolina’nın  Greenville   zor. Mühendis ekibi elmas törpü-
       ler olurdu. Fakat Luthra gibi bilim   motoru GE9X de CMC parçalara   kentinde, GE Enerji’nin ileri üre-  ler, elektrik deşarj makinesi, sert
       insanları havalandırma delikle-  sahip olacak.       tim teknikleri alanında çalışan   karbür çelik kesiciler ve parçaları
       rinden daha iyi çözümler bulmak                      mühendisler, bu süper seramik   işlemek için kullanılan diğer alet-
       istediler. O ve GE genelindeki   Bu malzeme elbette sadece ha-  malzemeleri aktif enerji santralle-  ler üzerinde deneyler yaparak
       ekipler son 30 yıldaki çalışmaları   vacılık alanında çığır açmayacak.   rinde kullanmaya başladılar. Bu-  CMC’leri  şekillendirmenin daha
       sonrasında ısıya dayanıklı ve çe-  Geçen yıl Fransız EDF’nin işlettiği   rada elde ettikleri sonuçları, sıcak   kolay bir yolunu bulmaya çalışıyor.
       likten daha sert bir seramik ge-  bir elektrik santrali, GE türbinle-  havayı yüksek basınçlı türbinlere
       liştirdiler. “Seramik Matriks Kom-  riyle %62 verimliliğe ulaştı  ve bu   kanalize eden yeni CMC örtüler
       pozit” (CMC) adı verilen malzeme,   alanda Guinness Rekorlar Kita-  üretmek için kullanıyorlar.
       2400 fahrenhayt dereceye kadar   bı’na girdi. Ancak bu büyük ola-
       dayanıklı ki bu sıcaklık en gelişmiş   sılıkla kısa süreli bir rekor olacak:
       metal alaşımları bile eritmeye ye-  GE’nin yeni nesil türbinleri ve CMC
       ter.                      malzeme bir araya geldiğinde yeni
                                 rekorlar çok uzak görünmüyor.
       GE şirketlerinden Baker Hug-
       hes’in bir parçası olan GE Petrol
       ve Gaz şirketi, 2000’de İtalya’nın
       Floransakentindeki bir gaz türbini
       içerisinde bu malzemeyi test etti.
       Birkaç yıl sonra GE Enerji, kendi
       rüzgâr türbinlerinden birinde ben-
       zer parçalar kullandı ve bu parça-
       lar binlerce saat sorunsuz çalıştı.

       Fakat  CMC’nin  esas  şöhreti,  GE
       Havacılık’ın LEAP gibi verimliliğiyle   GE Havacılık’ın CMC’den ürettiği
       öne çıkan motorlarda bu malze-  jet motoru türbin kanatları.
       meden üretilen parçaları kullan-




                                                               SEKTÖREL  |   www.chemlife.com.tr  |   OCAK - 2018   |  35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40