Page 4 - ChemLife Sayı 34
P. 4
4 CHEMLIFE KIMYA VE TEKNOLOJILERI GAZETESI KORONA VIRÜS ÖZEL
KORONAVİRÜS SALGINININ
KARBON EMISYONLARI ÜZERINDE
KALICI BIR ETKISI OLACAK MI?
Koronavirüs salgını (COVID-19), Salgın sonrasında ortaya çıkabilen de geçerli. Yapay zeka, büyük veri firmalarının seyahatinin yüzlerce
insanların çalışma alışkanlıklarını konular arasında uzaktan çalışma, analitiği, GPS ve bilgisayarlı lojistik bireysel sürücüye göre daha fazla
ve küresel tedarik zincirlerini kalıcı yarı zamanlı çalışma, e-ticaretin planlamanın bir araya gelmesi, yakıt tasarrufu sağladığını keşfetti.
olarak değiştirecek mi? Aslında bu genişletmesi ve tedarik zincirlerinin büyük dağıtım firmalarının kapı- Tabii ki bir günlük teslimatlara olan
sorunun cevabı, karbon emisyonla- kısaltılması başlıkları yer alıyor. mıza mal getirmek için kat edilen yüksek talep, dağıtım şirketlerine
rının ve iklim değişikliğinin bundan Bu başlıklar zamanla kalıcı hale kilometreleri en aza indirmesini potansiyel lojistik optimizasyon
sonra ki kaderini belirleyecek de- gelirlerse, küresel karbon emisyon- sağlıyor. 2017 yılında United Parcel programlarından yararlanma konu-
sek pek te yanlış olmaz. larının azaltılmasına önemli katkılar Service, bilgisayarlı lojistik sistemi- sunda daha az esneklik sağlayarak
sunulabilir. Gelin her birini sırayla ni yapay zeka ve big data verilerine e-ticaretin karbon ayak izimizi
Nelerin olacağından emin olmak inceleyelim. daha fazla güvenerek geliştirdiği azaltma yeteneğini azaltıyor.
için çok erken olabilir, ancak CO- algoritma ile ilk yılında “100 milyon
VID-19 salgını, yaşama ve çalışma ONLINE ALIŞVERIŞIN YÖNTEM- mil”lik yoldan kurtulduğu açıkla- Sonuç olarak, e-ticarette nasıl
şeklimiz hakkında önceden var LERININ DAHA FAZLA KULLA- mıştı. yer aldığımıza ilişkin seçimlerimiz
olan eğilimlerimizi değiştirecek NIMI çevresel sürdürülebilirlik için çok
potansiyele kesinlikle sahip. Benzer şekilde McKinsey & Com- önemli olacak.
Salgından önceki dönemde de on- pany danışmanlık firması, lojistik
Koronavirüs salgını dünya genelin- line alışverişte büyük bir sıçramalar firmalarının karayolu taşımacılığı Özellikle finansal hizmetler ve tek-
deki ekonomik faaliyeti durdurma- yaşanmaktaydı. Alışveriş için yollar- için kullanılan yakıtın yüzde 20- noloji endüstrisi gibi önemli ekono-
dan önce ülkeler, seyahat hizmet- da harcadığımız zamanda bundan 25'ini bu tür bilgisayar destekli mik sektörlerin, salgın ile uzaktan
leri, otomasyon, lojistik, yapay zeka sonraki süreçte de hızlı bir düşüş lojistik verimliliği ile azaltabileceği- çalışma sistemine kaydığı görü-
ve 3 boyutlu baskıdaki gelişmelere olacağı öngörülüyor. ni tahmin ediyor. MIT'den araştır- yoruz. Büyükşehir merkezlerinde
bağlı olarak, karbon emisyonla- macılar, çevrimiçi alışverişin mağa- karbondioksit emisyonları, hava
rını azaltmak ve iklim değişikliği Aynı şey, çevrimiçi olarak satın zaya yapılan gezilerin yerini aldıkça, kirliliği ve ilgili ulaşım emisyonları-
hedeflerine ulaşmak için adımlar aldığımız fiziksel ürünleri bize yakıt tüketiminin düşebileceği nın azaldığını kaydeden uydu gö-
atmaktaydı. getiren büyük kargo firmaları için ihtimali olduğunu, çünkü lojistik rüntüleri sürekli yayınlanmakta.