Page 35 - ChemLife Sayı 36
P. 35

35
             SÜRDÜRÜLEBILIR TEKNOLOJILER                                                www.chemlife.com.tr    CHEMLIFE






































             YOLLARI DAHA DAYANIKLI VE


             SÜRDÜRÜLEBİLİR HALE GETİREN:


             B2LAST®




             Yollardaki ağır araçların sayısı her geçen gün artıyor ve iklim                          BASF adına, Karlsruhe Uygula-
             değişikliği daha zorlu hava koşullarına neden oluyor. Yaşanan bu                         malı Bilimler Üniversitesi Ulaşım
             zorluklar asfaltların genellikle on ila on iki yıl sonra değiştirilmelerine              Sistemleri ve Altyapı Enstitüsü
                                                                                                      ve RWTH Aachen Üniversitesi
             sebep veriyor.                                                                           Karayolu Mühendisliği Enstitüsü
                                                                                                      tarafından sağlanan B2Last için
             BASF'NİN YENİLİKÇİ BİTÜM      10 ila 15 santigrat derece daha   Ek olarak, yeni bitüm katkısı,   laboratuvar testleri ve model he-
             KATKISI, YOLLARIN DAHA        yüksek olsa bile asfaltın sabit kal-  yalnızca yolların daha az sıklıkta   saplamaları temelinde bir yaşam
             UZUN SÜRE DAYANMASINI         dığını göstermiştir. Aynı zamanda   onarılmasına ve asfalt karışımı   döngüsü analizi gerçekleştirdi.
             SAĞLAMAK İÇİN                 yol yüzeyi, soğuk sıcaklıklarda   üretiminde daha az enerjiye izin   Analizlerde, B2Last kullanımının,
             TASARLANMIŞTIR.               çatlamayı önlemek için yeterli   verdiği için önemli CO2 tasarrufu-  yüzde 46'ya kadar CO2 emisyonu
                                           esnekliğe sahiptir.           na izin verir. B2Last kullanıldığın-  ve yüzde 37'ye kadar birincil kay-
             BASF, Aachen'deki Karayolu                                  da, asfalt karışımına geri kazanıl-  nak tasarrufu sağlayabildiği gös-
             Mühendisliği Enstitüsü ile birlik-  Yeni katkı maddesinin kullanımı,   mış asfaltın büyük bir kısmı, yani   terildi. Ürün ayrıca, 60 yıllık asfalt
             te katkıyı geliştirmek için çalıştı   yol inşaatı sırasında bitüm emis-  geri dönüştürülmüş asfalt eklene-  baz tabakasının beklenen yaşam
             ve şimdi geliştirdikleri ürünü   yonlarının azaltılmasına da olanak   bilir. Bu, normalde CO2 emisyon-  döngüsü için yüzde 24'e kadar
             B2Last® adı altında piyasaya   tanır, asfalt karışımı üretimi ve   larına neden olan yüksek düzeyde   maliyet tasarrufu potansiyeli ile
             sunuyor.                      döşenmesi, normalde olduğu gibi   enerji ve kaynak gerektiren daha   ekonomik faydalar açısından da
                                           160 veya 180 derecede değil, 135   az yeni malzemenin üretilmesi   kullanıcıları ikna edebilir.
             Monomer işletme bölümünden    ila 145 santigrat derecede ger-  gerektiği anlamına gelir. Münih
             Ürün İnovasyonu Başkanı Dag   çekleştirilebilir. Proje yöneticisi   yakınlarındaki A96 otoyolu üze-  Daha uzun yol ömrü, asfalt karı-
             Wiebelhaus, “Ortalama yol ömrü-  Michael Zeilinger, “Bağımsız bir   rinde bir test bölümünün inşası da   şımının mükemmel işlenebilirliği,
             nün yüzde 50'ye kadar uzatılması-  laboratuvardan alınan ölçümler,   dâhil olmak üzere çeşitli asfaltla-  daha düşük CO2 emisyonları
             nı planlıyoruz” diyor.        yol inşaat işçilerinin maruz kaldığı   ma denemelerinden elde edilen   ve gelişmiş sağlık koruması vaat
                                           bitüm buharlarının ve aerosollerin   deneyimler bunu doğruladı.   ediyor. Strateji Başkanı Kumber-
             Yeni katkı maddesi geleneksel   yüzde 65'e kadar düştüğünü gös-                          ger, “B2Last'ın yol yapımını daha
             bitüm değiştiricilerinden farklı   teriyor” diyor.          Proje yöneticisi Michael Zeilinger,   sürdürülebilir hale getirebileceğini
             çalışır. Güçlü ama elastik bir po-                          “B2Last'ın eski ve yeni bitümlere   söylemek abartı değil” diyor.
             limer boşluğu oluşturarak bitüm-  Böylece yenilikçi katkı madde-  kimyasal olarak etkili bir şekilde
             deki bileşenleri bağlar. Bu, yolları   si, asfalt döşenmesi sırasında   bağlandığını gördük. Aynı zaman-  B2Last şuan Avrupa'da ve Tem-
             daha dayanıklı hale getirir ve bu   yeni mesleki maruziyet sınırının   da, yüksek oranda geri kazanıl-  muz'dan itibaren ise Kuzey Ameri-
             nedenle kamyon lastikleri sıcak   kısmen yerine getirilmesine yar-  mış asfalt, karışımın mükemmel   ka'da kullanıma sunulacak.
             büyüler sırasında hızlı bir şekilde   dımcı olur. Almanya'da bu sınır   homojenliğine ve işlenebilirliğine
             sürtünmeyi tetiklemez. Çalışma-  son zamanlarda metreküp başına   hala izin veriyor” diyor.
             lar, ortam sıcaklıkları normalden   10.0'dan 1.5 miligrama düşürüldü.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40