Page 35 - ChemLife Sayı 36
P. 35
35
SÜRDÜRÜLEBILIR TEKNOLOJILER www.chemlife.com.tr CHEMLIFE
YOLLARI DAHA DAYANIKLI VE
SÜRDÜRÜLEBİLİR HALE GETİREN:
B2LAST®
Yollardaki ağır araçların sayısı her geçen gün artıyor ve iklim BASF adına, Karlsruhe Uygula-
değişikliği daha zorlu hava koşullarına neden oluyor. Yaşanan bu malı Bilimler Üniversitesi Ulaşım
zorluklar asfaltların genellikle on ila on iki yıl sonra değiştirilmelerine Sistemleri ve Altyapı Enstitüsü
ve RWTH Aachen Üniversitesi
sebep veriyor. Karayolu Mühendisliği Enstitüsü
tarafından sağlanan B2Last için
BASF'NİN YENİLİKÇİ BİTÜM 10 ila 15 santigrat derece daha Ek olarak, yeni bitüm katkısı, laboratuvar testleri ve model he-
KATKISI, YOLLARIN DAHA yüksek olsa bile asfaltın sabit kal- yalnızca yolların daha az sıklıkta saplamaları temelinde bir yaşam
UZUN SÜRE DAYANMASINI dığını göstermiştir. Aynı zamanda onarılmasına ve asfalt karışımı döngüsü analizi gerçekleştirdi.
SAĞLAMAK İÇİN yol yüzeyi, soğuk sıcaklıklarda üretiminde daha az enerjiye izin Analizlerde, B2Last kullanımının,
TASARLANMIŞTIR. çatlamayı önlemek için yeterli verdiği için önemli CO2 tasarrufu- yüzde 46'ya kadar CO2 emisyonu
esnekliğe sahiptir. na izin verir. B2Last kullanıldığın- ve yüzde 37'ye kadar birincil kay-
BASF, Aachen'deki Karayolu da, asfalt karışımına geri kazanıl- nak tasarrufu sağlayabildiği gös-
Mühendisliği Enstitüsü ile birlik- Yeni katkı maddesinin kullanımı, mış asfaltın büyük bir kısmı, yani terildi. Ürün ayrıca, 60 yıllık asfalt
te katkıyı geliştirmek için çalıştı yol inşaatı sırasında bitüm emis- geri dönüştürülmüş asfalt eklene- baz tabakasının beklenen yaşam
ve şimdi geliştirdikleri ürünü yonlarının azaltılmasına da olanak bilir. Bu, normalde CO2 emisyon- döngüsü için yüzde 24'e kadar
B2Last® adı altında piyasaya tanır, asfalt karışımı üretimi ve larına neden olan yüksek düzeyde maliyet tasarrufu potansiyeli ile
sunuyor. döşenmesi, normalde olduğu gibi enerji ve kaynak gerektiren daha ekonomik faydalar açısından da
160 veya 180 derecede değil, 135 az yeni malzemenin üretilmesi kullanıcıları ikna edebilir.
Monomer işletme bölümünden ila 145 santigrat derecede ger- gerektiği anlamına gelir. Münih
Ürün İnovasyonu Başkanı Dag çekleştirilebilir. Proje yöneticisi yakınlarındaki A96 otoyolu üze- Daha uzun yol ömrü, asfalt karı-
Wiebelhaus, “Ortalama yol ömrü- Michael Zeilinger, “Bağımsız bir rinde bir test bölümünün inşası da şımının mükemmel işlenebilirliği,
nün yüzde 50'ye kadar uzatılması- laboratuvardan alınan ölçümler, dâhil olmak üzere çeşitli asfaltla- daha düşük CO2 emisyonları
nı planlıyoruz” diyor. yol inşaat işçilerinin maruz kaldığı ma denemelerinden elde edilen ve gelişmiş sağlık koruması vaat
bitüm buharlarının ve aerosollerin deneyimler bunu doğruladı. ediyor. Strateji Başkanı Kumber-
Yeni katkı maddesi geleneksel yüzde 65'e kadar düştüğünü gös- ger, “B2Last'ın yol yapımını daha
bitüm değiştiricilerinden farklı teriyor” diyor. Proje yöneticisi Michael Zeilinger, sürdürülebilir hale getirebileceğini
çalışır. Güçlü ama elastik bir po- “B2Last'ın eski ve yeni bitümlere söylemek abartı değil” diyor.
limer boşluğu oluşturarak bitüm- Böylece yenilikçi katkı madde- kimyasal olarak etkili bir şekilde
deki bileşenleri bağlar. Bu, yolları si, asfalt döşenmesi sırasında bağlandığını gördük. Aynı zaman- B2Last şuan Avrupa'da ve Tem-
daha dayanıklı hale getirir ve bu yeni mesleki maruziyet sınırının da, yüksek oranda geri kazanıl- muz'dan itibaren ise Kuzey Ameri-
nedenle kamyon lastikleri sıcak kısmen yerine getirilmesine yar- mış asfalt, karışımın mükemmel ka'da kullanıma sunulacak.
büyüler sırasında hızlı bir şekilde dımcı olur. Almanya'da bu sınır homojenliğine ve işlenebilirliğine
sürtünmeyi tetiklemez. Çalışma- son zamanlarda metreküp başına hala izin veriyor” diyor.
lar, ortam sıcaklıkları normalden 10.0'dan 1.5 miligrama düşürüldü.