Page 35 - CHEMLIFE 37
P. 35

35
             SEKTÖREL GELIŞMELER                                                        www.chemlife.com.tr    CHEMLIFE





                                                                         tek bir ülke. Öte yandan çok ulus-  çıkmak için üretim ağlarını ülke-
                                                                         lu şirketlerin binlerce tedarikçisi   lerine çekecek aksiyonlar alabilir.
                                                                         olabiliyor ancak tedarik ağlarının   Örneğin; daha güçlü bir tedarikçi
                                                                         iç içe geçmiş olmasından ötürü   ekosistemi geliştirmek, alanında
                                                                         bunların çoğu görünür değil.  uzmanlaşmış bir istihdam yarat-
                                                                                                      mak, altyapıları güçlendirmek ve
                                                                         Tüm bunlar tedarik zincirinin   iş dünyası için cazip bir ticari or-
                                                                         baştan yapılanacağı anlamına mı   tam sunmak bunlardan birkaçı.
                                                                         geliyor? Rapora göre bu sorunun
                                                                         yanıtı hem evet hem de hayır.   ULUSLARARASI TICARET
                                                                         Endüstriyel tedarik ağlarının bu-  ALANINDA GÜÇLÜ FIRSATLAR
                                                                         günkü şeklini almasının ardında   VE RISKLER
                                                                         ekonomik bir mantık var. Bu ağın
                                                                         ölçeği, karmaşık ve birbirine bağlı   Her dört operasyondan birinin
                                                                         yapıları düşünüldüğünde değer   yer değiştirme potansiyeli taşıdı-
                                                                         zincirlerini yeniden yapılandırmak   ğı bu yeni dönemde Türkiye’nin
                                                                         oldukça zor.                 fırsatlar ve risklerle karşı karşıya
                                                                                                      olduğuna değinen McKinsey &
                                                                         Bununla birlikte MGI değerlen-  Company Türkiye Ülke Direktörü
                                                                         dirmelerine göre, küresel çapta   Can Kendi; “COVID-19 küresel
                                                                         ihraç edilen ürünlerin yüzde 15   salgını öncesinde tüm dünya-
                                                                         ilâ 25’i -ki bu yıllık 2,9-4,6 trilyon   da maliyet yapılarının değiştiği
             Rapora göre, endüstriler ortalama   dünyası değer zincirlerini dirençli   Dolar değerinde ticaret anlamına   ve sanayide dijital teknolojiler
             her 3,7 yılda, bir ay süren yıkıcı   hale getirmenin yollarını ararken   geliyor- gelecek 5 yılda başka   devriminin yaşandığı bir süreç
             etkilere maruz kalıyor. Bunlar   MGI da endüstrilerin bulunduk-  ülkelere taşınabilir. Bu kararların   başlamıştı. Aralık 2019’da yayın-
             ortalama on yıllık süreçte şirket-  ları coğrafya, üretim alanları ve   alınmasında ise temelde iki faktör   ladığımız araştırmada, küresel
             lerin yıllık kârlılığının yüzde 40’ına   diğer değişkenleri de baz alarak   etkili olacak: 1. Üretimi başka   çapta yöneticilerin yüzde 70’i
             mal olabiliyor. Ekstrem bir krizde   farklı kriz koşullarında dirençliliği   yere taşımanın maliyeti gibi eko-  küreselleşme ve kaynak yönetimi
             ise bu çok daha büyük bir maliyet   analiz etti. Küresel ölçekte ilk kez   nomik nedenler 2. Kritik bulunan   stratejilerinde değişiklik öngörü-
             kaybı anlamına geliyor. McKinsey   bu denli derinlemesine incelenen   ürünlerin yerli imalatına karar   sünde bulunmuştu. Aynı araştır-
             uzmanları bu yıkıcı etkilerden   bu konuda McKinsey uzmanları,   verilmesi gibi politik nedenler.  mada katılımcıların yüzde 32’si
             korunmak isteyen kurumların   yenilikçi yollar ve çözüm önerile-                         operasyonlarını son kullanıcıya
             tedarik zincirlerini yeniden yapı-  rini de paylaştı.       KURUMLARDA DIRENÇLILIĞI      yakınlaştırdığını ve yüzde 24’ü
             landırmaları gerektiğini vurgulu-                           ARTIRMANIN PEK ÇOK ETKILI    de tedarikçilerini çeşitlendirdiğini
             yor. Pek çok kurum ve hükümetin   MGI’ın hazırladığı kriz senaryola-  YOLU VAR           belirtmişti. Ancak COVID-19 bu
             aksiyon aldığı bu alanda, gelecek   rına göre çoğu endüstri, ortalama                    aksiyonların hızlanmasını gerek-
             5 yılda küresel ticaret akışı yüzde   on yılda bir yıllık karlarının yüzde   MGI raporuna göre, tedarik zin-  tirdi. Bugün yöneticilerin yüzde
             25’e varan oranlarda farklı ülkele-  40’ını yaşanan şoklarda kaybetme   cirinde dirençlilik kazanmak için   90’ı tedarik zincirinde dirençliliğe
             re taşınabilir.               potansiyeli taşıyor. Krizler, hasar   üretim lokasyonlarını değiştirme-  yatırım yapmayı planlıyor. Bu
                                           gören fiziksel varlıkların yeniden   nin yanında pek çok farklı faktör   durum, son araştırmamızın ortaya
             Yönetim danışmanlığı firması   yapılanma maliyetleri ve operas-  de değerlendirilmeli. Örneğin,   koyduğu üzere tedarik zinciri ağ-
             McKinsey & Company, COVID-19   yonlarını devam ettirme başarısı   operasyonel seçimler ve tedarik   larında kısmi de olsa bir yeniden
             küresel salgını ile birlikte kritik   gösteren rakiplere karşı pazar   ağı yapısı, yıkıcı koşullar karşısın-  yapılanma anlamına geliyor. Kü-
             önemi artan ‘dirençlilik’ konusun-  payı kaybetme gibi kurumsal   da şirketin kırılganlıklarını artıra-  resel ticaret ağı düşünüldüğünde
             da derinlemesine analizler ve öne-  bazda riskler teşkil ediyor. Aynı   bilir ya da azaltabilir. Sıfır-stoklu   bunun yüzde 15 ilâ 25’inin yer de-
             riler sunmaya devam ediyor. Şir-  zamanda insanların hayatlarını   üretim, tek bir tedarikçiye bağlı   ğiştirmesi demek pek çok fırsatın
             ketin iş ve ekonomi araştırma kolu   kaybetmeleri, işsizlik, gıda vb.   kalmak, ikamesi az olan özel mal-  ve riskin bir arada olacağı yeni bir
             McKinsey Global Enstitüsü (MGI),   temel ihtiyaçlara erişememek gibi   lara bağlı üretim ve borç yükü gibi   süreç anlamını taşıyor. Böyle bir
             uluslararası ölçekte 23 endüstri-  toplumsal refahı yaralayan riskler   faktörler kriz anlarında güçlü fi-  ortamda sanayiden lojistiğe her
             yel değer zincirini pandemi, çatış-  de kurumları derinden etkiliyor.  nansal şoklar yaşanmasına sebep   alanda güçlü bir atılım içerisinde
             ma, siber saldırı, ticari anlaşmaz-                         olabilir.                    olan Türkiye’nin bu dönüşümde
             lıklar, doğal afetler ve iklime bağlı   ORTA VADEDE KÜRESEL                              öncü bir rol alacak şekilde kendini
             riskler olmak üzere farklı krizler   TICARI AKIŞIN YÜZDE 15-  Şirketler bu riskleri önleyecek   hazırlamasının önemli olduğunu
             kapsamında değerlendirdi. ‘Risk,   25’I FARKLI BÖLGELERE    adımları kriz gelmeden atabilir:   düşünüyoruz. Bir yandan altyapı,
             Dirençlilik ve Global Değer Zincir-  AKTARILABILIR          Tedarik zincirlerinde yer alan alt   iş gücü ve teknoloji alanlarına
             lerini Yeniden Dengelemek’ adlı                             tedarikçilerini detaylıca listelemek   yatırım yapılırken bir yandan da
             bu rapor kurumlar ve hükümetler   Kurumların tüm bu risklere karşı   ve onları daha iyi bir görünürlük   değişen uluslararası ticaret dina-
             için bir rehber niteliği taşıyor.  dirençliliğini ve kârlılığını artıra-  ve şeffaflık için dijital bir yapıda   miklerine uygun uygulamaların
                                           bilmelerinin temel faktörlerinden   birbirine bağlı bir sistem olarak   hayata geçmesi Türkiye’nin gücü-
             Son yıllarda doğal afet ve siber   biri de tedarik ağlarında güçlü bir   yapılandırmak, çoklu üretim üs-  ne güç katacaktır. İnanıyoruz ki
             tehditler gibi unsurlar küresel   değer zinciri yaratmak. Bugün   lerini kullanarak esnek bir üretim   ülkemiz iş birliği içerisinde hare-
             çapta sanayide çok daha sık ve   tek bir coğrafyada yoğunlaşan   ağı kurmak, envanter tutmak ve   ket ederek ve işin geleceğine yatı-
             yoğun bir şekilde şoklar yaratı-  tedarik ağları kriz anlarında dar-  şirket bilançolarını güçlendirmek   rım yaparak, potansiyelini gerçeğe
             yor. COVID-19 küresel salgını   boğazların yaşanmasına neden   gibi…                     dönüştürecektir” dedi.
             bunların en şiddetlisi oldu. Bu da   olabiliyor. MGI raporuna göre,
             dirençliliği endüstride başarının   yıllık 135 milyar Dolar değer ya-  Öte yandan hükümetler de ya-
             temel faktörlerinden biri kıldı. İş   ratan 180 ürünün ana tedarikçisi   şanan bu değişimden güçlenerek
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40