Page 20 - ChemLife_02
P. 20

TEKNOLOJI

                 NASA, HAVACILIK UYGULAMALARI


                 IÇIN KARBON NANOTÜP KULLANMAYI

                 KEŞFETTI



                 NASA’nın  Uzay  Teknolo-  geleneksel  karbon  elyaf   Meador,  “Karbon  nano-  için  niteliklendirmek,  tek-
                 jisi  Misyon  Direktörlüğü   epoksi  kompozitlerinkin-  tüp   ipliklerinin   yüksek   nolojinin  olgunlaşmasına
                 (STMD)  nanoteknoloji  ile   den  daha  fazla  test  ede-  mukavemetli  kompozitler   da yardımcı oldu.
                 yakından  ilgileniyor.  Bu   cektir.  Kompozit  ile  Üstü   geliştirmekle  değil,  aynı   Siochi, “Karbon nanotüple-
                 da  havayolu  sistemlerinin   Kaplanmış  Basınçlı  Kap   zamanda  gerçek  bir  bile-  rinin yapısal özellikleri kar-
                 performansını ve kütlenizi   (COPV),  16  Mayıs’ta  NA-  şen  oluşturarak  ve  uçuş   bon  fiber  kompozitlerden
                 azaltabilecek bir yaklaşım.   SA’nın  Virginia’daki  Wal-  testiyle  performanslarını   çok  daha  güçlü  olma  po-
                 Örneğin,  NASA  bilgisayar   lops Uçuş Tesisinden fırla-  göstermekle   ilgilendik”   tansiyeli var, şu an yapısal
                 modelleme  analizi,  kar-  tılan bir roketle gökyüzüne   dedi. “COPV uçuş testi, bu   malzeme  için  en  gelişmiş
                 bon  nanotüp  takviyeleri   çıktı.                malzemelerin  gelecekteki   teknoloji”  dedi.  “Dolayısıy-
                 kullanan kompozitlerin bir                        NASA  misyonlarında  kul-  la daha güçlü olursa, uzaya
                 fırlatma  aracının  toplam   Meador,  COPV’yi  soğuk   lanılmaya  hazır  olduğunu   erişim için daha hafif yapı-
                 kütlesinde yüzde 30’luk bir   gaz püskürtücüsü sistemi-  göstermede  uzun  bir  yol   lar inşa edebileceğiz” dedi.
                                          nin  bir  parçası  olarak  kul-
                                                                   kat edecek.”
          www.chemlife.com.tr  NASA’nın   Cleveland,   yükselme  sırasında  roke-  ma  Merkezi’ndeki  araştır-  malzemeleri için parlak ve
                 düşüşe neden olabileceği-
                                          lanacağız,  bunun  roketin
                                                                   NASA’nın  Langley  Araştır-
                                                                                            Meador,  karbon  nanotüp
                 ni ispatladı.
                                                                   ma  malzemesi  mühendisi
                                          tin hareket ettirilmesini ve
                                                                                            uzun süreli bir gelecek gö-
                                          roketin  aerodinamiklerini
                                                                   Emilie  Siochi,  COPV’nin
                                                                                            rüyor.
                 Ohio’daki  Glenn  Research
                                                                   suborbital roket uçuşunun
                                          yükseltmek için yükü dün-
                                                                                            Meador,
                                                                                                      “Nanoteknoloji
                 Center’daki  hafif  malze-
                                          yaya döndürmede kullanı-
                                                                   ilk adımı olduğunu söyledi.
                                                                                            araştırmalarına ilk başladı-
                 müdürü olan Michael Me-
                                                                   lerini  kompozitler  haline
                                          COPV projesi, birkaç NASA
                                                                                            yapması  için  nereye  bak-
                 ador, “Hiçbir tek teknoloji,
                                          merkezini, - Glenn Araştır-
                                                                   getirerek” inşa ettiğimiz ilk
        20       meler  ve  imalat  program   lacağını belirtti. “  “Bu  COPV,  nanotüp  iplik-  ğımızda,  NASA’nın  yatırım
                                                                                            mamız  gerektiğine  baktık.
                 bir fırlatma taşıtının kütle-  ma Merkezi, Langley Araş-  büyük kalemi temsil ediyor   Ajans  için  ne  büyük  bir
                 sini bu kadar azaltmak için   tırma  Merkezi,  Marshall   “.               kazanç olabilirdi ? Bu ağır-
                 hiçbir etkiye sahip olamaz”   Uzay  Uçuş  Merkezi  -  hem   Siochi, “ Nanotüp ipliklerini   lık  tasarrufu,  performans
                 diyor.  “Klişe  olmaya  çalış-  de endüstriyi kapsamakta.   geliştirmek, kaliteyi ve mik-  veya düşük güç tüketimiy-
                 mıyorum, fakat bu oyunun   NASA,  Nanocomp  (Mer-  tarı artırmak zorundaydık”   di” dedi.
                 tüm  kurallarını  değiştiren   rimack,  NH)  ile  nanotüp   diyor.  Doktor,  NASA-sana-
                 birşey.”                 ipliklerini  ve  levhalarını   yi ilişkisi, uzay ajansı kulla-  Meador, “ Karbon nanotü-
                 Yakında  uçacak  olan  do-  yapmak  için  işbirliği  yaptı,   nımı  için  materyali  ölçek-  pün sadece havacılık uygu-
                 nanım,  bir  karbon  nano-  uzay  ajansı  ise  COPV’leri   lendirmek  açısından  çok   lamaları  için  değil,  başka
                 tüp  elyaf  esaslı  kompozit   imal etmek için özel işleme   değerli  olduğunu  belirtti   büyük  bir  kullanım  alan-
         Haziran - 2017
                 tankın  çekme  özelliklerini   yöntemleri geliştirdi.  ve  COPV’yi  bir  uçuş  testi   larıda  var”  diyor.  Karbon
                                                                                            nanotüp  malzemelerinin,
                                                                                            örneğin yer hizmetleri ula-
                                                                                            şım  araçlarının  ağırlığının
                                                                                            azaltılmasında  kullanılma-
                                                                                            sı,  daha  az  yakıt  tüketi-
                                                                                            minden  ve  ayrıca  karbon
                                                                                            dioksit   emisyonlarının
                                                                                            azaltılmasından  büyük  ta-
                                                                                            sarruflara  neden  olabilir.
                                                                                            Benzer  şekilde,  uçak  tek-
                                                                                            nolojinde kullanım bulma-
                                                                                            sı,  daha  fazla  dikkati  hak
                                                                                            eden bir başka alan oldu-
                                                                                            ğunu da ekliyor.
                                                                                                            Kaynak : compositesworld
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25