Page 20 - ChemLife_02
P. 20
TEKNOLOJI
NASA, HAVACILIK UYGULAMALARI
IÇIN KARBON NANOTÜP KULLANMAYI
KEŞFETTI
NASA’nın Uzay Teknolo- geleneksel karbon elyaf Meador, “Karbon nano- için niteliklendirmek, tek-
jisi Misyon Direktörlüğü epoksi kompozitlerinkin- tüp ipliklerinin yüksek nolojinin olgunlaşmasına
(STMD) nanoteknoloji ile den daha fazla test ede- mukavemetli kompozitler da yardımcı oldu.
yakından ilgileniyor. Bu cektir. Kompozit ile Üstü geliştirmekle değil, aynı Siochi, “Karbon nanotüple-
da havayolu sistemlerinin Kaplanmış Basınçlı Kap zamanda gerçek bir bile- rinin yapısal özellikleri kar-
performansını ve kütlenizi (COPV), 16 Mayıs’ta NA- şen oluşturarak ve uçuş bon fiber kompozitlerden
azaltabilecek bir yaklaşım. SA’nın Virginia’daki Wal- testiyle performanslarını çok daha güçlü olma po-
Örneğin, NASA bilgisayar lops Uçuş Tesisinden fırla- göstermekle ilgilendik” tansiyeli var, şu an yapısal
modelleme analizi, kar- tılan bir roketle gökyüzüne dedi. “COPV uçuş testi, bu malzeme için en gelişmiş
bon nanotüp takviyeleri çıktı. malzemelerin gelecekteki teknoloji” dedi. “Dolayısıy-
kullanan kompozitlerin bir NASA misyonlarında kul- la daha güçlü olursa, uzaya
fırlatma aracının toplam Meador, COPV’yi soğuk lanılmaya hazır olduğunu erişim için daha hafif yapı-
kütlesinde yüzde 30’luk bir gaz püskürtücüsü sistemi- göstermede uzun bir yol lar inşa edebileceğiz” dedi.
nin bir parçası olarak kul-
kat edecek.”
www.chemlife.com.tr NASA’nın Cleveland, yükselme sırasında roke- ma Merkezi’ndeki araştır- malzemeleri için parlak ve
düşüşe neden olabileceği-
lanacağız, bunun roketin
NASA’nın Langley Araştır-
Meador, karbon nanotüp
ni ispatladı.
ma malzemesi mühendisi
tin hareket ettirilmesini ve
uzun süreli bir gelecek gö-
roketin aerodinamiklerini
Emilie Siochi, COPV’nin
rüyor.
Ohio’daki Glenn Research
suborbital roket uçuşunun
yükseltmek için yükü dün-
Meador,
“Nanoteknoloji
Center’daki hafif malze-
yaya döndürmede kullanı-
ilk adımı olduğunu söyledi.
araştırmalarına ilk başladı-
müdürü olan Michael Me-
lerini kompozitler haline
COPV projesi, birkaç NASA
yapması için nereye bak-
ador, “Hiçbir tek teknoloji,
merkezini, - Glenn Araştır-
getirerek” inşa ettiğimiz ilk
20 meler ve imalat program lacağını belirtti. “ “Bu COPV, nanotüp iplik- ğımızda, NASA’nın yatırım
mamız gerektiğine baktık.
bir fırlatma taşıtının kütle- ma Merkezi, Langley Araş- büyük kalemi temsil ediyor Ajans için ne büyük bir
sini bu kadar azaltmak için tırma Merkezi, Marshall “. kazanç olabilirdi ? Bu ağır-
hiçbir etkiye sahip olamaz” Uzay Uçuş Merkezi - hem Siochi, “ Nanotüp ipliklerini lık tasarrufu, performans
diyor. “Klişe olmaya çalış- de endüstriyi kapsamakta. geliştirmek, kaliteyi ve mik- veya düşük güç tüketimiy-
mıyorum, fakat bu oyunun NASA, Nanocomp (Mer- tarı artırmak zorundaydık” di” dedi.
tüm kurallarını değiştiren rimack, NH) ile nanotüp diyor. Doktor, NASA-sana-
birşey.” ipliklerini ve levhalarını yi ilişkisi, uzay ajansı kulla- Meador, “ Karbon nanotü-
Yakında uçacak olan do- yapmak için işbirliği yaptı, nımı için materyali ölçek- pün sadece havacılık uygu-
nanım, bir karbon nano- uzay ajansı ise COPV’leri lendirmek açısından çok lamaları için değil, başka
tüp elyaf esaslı kompozit imal etmek için özel işleme değerli olduğunu belirtti büyük bir kullanım alan-
Haziran - 2017
tankın çekme özelliklerini yöntemleri geliştirdi. ve COPV’yi bir uçuş testi larıda var” diyor. Karbon
nanotüp malzemelerinin,
örneğin yer hizmetleri ula-
şım araçlarının ağırlığının
azaltılmasında kullanılma-
sı, daha az yakıt tüketi-
minden ve ayrıca karbon
dioksit emisyonlarının
azaltılmasından büyük ta-
sarruflara neden olabilir.
Benzer şekilde, uçak tek-
nolojinde kullanım bulma-
sı, daha fazla dikkati hak
eden bir başka alan oldu-
ğunu da ekliyor.
Kaynak : compositesworld