Page 15 - ChemLife Sayı 41
P. 15
15
SEKTÖREL GELIŞMELER www.chemlife.com.tr CHEMLIFE
proje(Green Fuels for Denmark), fosil yakıtın sürekli kullanımına ikinci yarısında ilk geliştirme faali- lığın, NortH2'nin yönetilmesinde
2027'ye kadar Kopenhag Hava- olanak sağlayabileceği gerekçesiy- yetleri başlayacak demektir. ve her bir ortağın adil bir şekilde
limanı'ndaki kerosen yakıtının % le CCS'yi sürekli olarak benimse- ödüllendirilmesinin sağlanmasında
5'ini ve 2030'a kadar % 30'unu mediğine dikkat çekiyor. Gibbins, Shell, petrol rafinerisi Equinor ve paha biçilmez olacağını söylüyor.
değiştirmeyi hedefliyor. atmosferdeki CO birikimini sona Hollandalı gaz distribütörü Gasu-
2
erdirerek ve tersine çevirerek nie'yi de içeren NortH2'nin ortak- Ortaklar, yeşil hidrojen üretiminin
Elser, "Yenilenebilir hidrojenden küresel ısınmayı sınırlamanın bir ları, projenin kimyasal üreticilere, maliyetinin sonunda düşeceğine
elde edilen kerosenin fiyatına miktar CCS gerektireceğini iddia rafinerilere ve çelik üreticilerine bahse giriyor. “Enerji sisteminin
bakarken, firmaların yakın vadede ediyor. “CCS olmadan net sıfıra yeşil hidrojen sağlayacağını umu- yeni bir parçası olacak. Büyük
müşterilerine ne kadar maliyet bile ulaşamazsınız” diyor. yor. Hidrojen ayrıca bir ulaşım miktarda yenilik görmeye başlaya-
yansıtabileceklerini merak ediyo- yakıtı olarak kullanılacaktır. Plan- caksınız, ”diyor Mobach.
rum" diyor. Danimarka gibi, Hollanda da önü- lar, boru hattı yoluyla Rotterdam,
müzdeki birkaç yıl içinde, bazıları Hollanda ve Antwerp, Belçika'daki Verimlilik iyileştirmelerinin haliha-
Önümüzdeki belirsizlikler ne olur- CCS'yi içeren bir dizi büyük yeşil endüstriyel limanlara ve hatta zırda gerçekleştiğine dair işaretler
sa olsun, projeler oldukça iddialı. hidrojen projesini hayata geçir- Almanya'ya göndermektir. var. BloombergNEF tarafından bu
Green Fuels for Denmark’ın he- meyi planlıyor. Kuzey Denizi'ne ayın başlarında yayınlanan bir ra-
defi, 2023 yılına kadar otobüsler komşu olan NorthH2, Avrupa'nın NortH2 proje lideri ve bir Shell pora göre, 2050 yılına kadar yeni-
ve kamyonlar için hidrojen yakıtı, en büyüklerinden biri olmayı vaat yöneticisi olan Erik Mobach, "Çok lenebilir elektrikten yeşil hidrojen
uçaklar ve gemiler için ise me- ediyor. Destekçileri, yeşil hidrojen çeşitli müşterilere bakıyoruz" üretmenin maliyeti %85 düşecek.
tanol üretmek üzere 10 MW'lık
bir elektrolizör tesisi kurmaktır.
Projenin 2027 ve 2030 hedefleri
sırasıyla 250 MW ve 1.3 GW lık
elektrolizörlerdir.
Green Fuels for Denmark’ın, ülke-
nin yeşil hidrojen üretimi için bir
elektrik kaynağı sağlayacak olan
açık deniz rüzgâr enerjisi kapasi-
tesini büyük ölçüde genişletmeyi
planlıyor. Metanol yapmak için,
hidrojenin bir kısmı Kopenhag
kentindeki bir karbon yakalama
tesisinden gelen karbon dioksit ile
birleştirilecek.
Danimarka’nın yeşil hidrojene ilgisi
burada bitmiyor. Bir başka projede
Danimarka Enerji Ajansı, Kuzey
Denizi'nde inşa etmeyi planladığı
bir enerji adası için ortaklar arama-
ya başladı. Denizden 80 km açıkta
bulunan yapay ada, çevredeki
rüzgâr türbinlerinden enerji topla-
yacak. İkinci aşamada ise yenilene-
bilir yakıtlar üretecek.
Green Fuels for Denmark, yeşil
hidrojen üretmeyi ve ardından me-
tanol yapmak için onu yakalanan yapacak elektrolizörlere güç sağ- diyor. Hollanda'nın kuzeyinde bir GELECEĞİN YAKITI?
CO ile birleştirmeyi amaçlayan lamak için denizde üretilen rüzgar rafineri işleten şirketin kendisi de
2
bir dizi Avrupa mega projesinden enerjisini kullanmayı planlıyor. NorthH2'nin müşterisi olabilir. Avrupa genelinde şirketler, düşük
biridir. Karbon yakalama ve depo- karbonlu hidrojen oluşturmak için
lama (CCS), İngiltere ve Hollanda 2030'da başlaması planlanan Avrupa'nın yeşil ve mavi hidro- su elektroliz tesisleri inşa ediyor.
gibi ülkeler tarafından da çok farklı ilk aşamasının hedefi, 12 milyar jen projelerinin çoğunda olduğu İşte üç proje.
bir şekilde kullanılacak. Amaç- dolara varan bir maliyetle 4 GW gibi, NorthH2 talebin nereden ve
ları, doğal gazdan mavi hidrojen elektrik üretmek. 6 GW'dan fazla ne zaman geleceği konusundaki
yapmak ve daha sonra yan ürün olan ikinci bir aşama, yılda yaklaşık belirsizlik nedeniyle hareketli bir
CO 'yi daha önce hiç görülmemiş 600.000 ton (t) hidrojen ürete- hedeftir. Mobach, "İhtiyacımız olan Proje: Green Fuels for Denmark
2
bir ölçekte yakalamak ve depola- cektir. müşterileri bulmamız biraz zaman
maktır. alacak" diyor. "Günün sonunda Yer: Danimarka
Projenin ortaklarından biri ve önde hidrojen kaçınılmazdır, ancak önce Amaç: Kara, deniz ve hava
Sheffield Üniversitesi'nde CCS gelen açık deniz rüzgâr çiftlikleri cesurların atlaması gerekir." taşımacılığı için yakıt yapmak
profesörü ve Birleşik Krallık kurucusu RWE, yaptığı bir bildirim- İlk yıllık H2 kapasitesi: 1.000 ton
Karbon Yakalama ve Depolama de "NortH2 konsorsiyumu şu anda Mobach, Shell ve diğer ortakların Altyapı: Rüzgar türbinleri, karbon
Araştırma Merkezi direktörü Jon bir fizibilite çalışması hazırlıyor" önemli petrol ve gaz projelerine yakalama
Gibbins, Avrupa'nın sürekli olarak diyor. Eğer bu olumluysa, 2021'in katılmaktan kazandıkları uzman- Başlangıç tarihi: 2023