Page 15 - ChemLife Sayı 41
P. 15

15
             SEKTÖREL GELIŞMELER                                                        www.chemlife.com.tr    CHEMLIFE





             proje(Green Fuels for Denmark),   fosil yakıtın sürekli kullanımına   ikinci yarısında ilk geliştirme faali-  lığın, NortH2'nin yönetilmesinde
             2027'ye kadar Kopenhag Hava-  olanak sağlayabileceği gerekçesiy-  yetleri başlayacak demektir.  ve her bir ortağın adil bir şekilde
             limanı'ndaki kerosen yakıtının %   le CCS'yi sürekli olarak benimse-                     ödüllendirilmesinin sağlanmasında
             5'ini ve 2030'a kadar % 30'unu   mediğine dikkat çekiyor. Gibbins,   Shell, petrol rafinerisi Equinor ve   paha biçilmez olacağını söylüyor.
             değiştirmeyi hedefliyor.      atmosferdeki CO  birikimini sona   Hollandalı gaz distribütörü Gasu-
                                                        2
                                           erdirerek ve tersine çevirerek   nie'yi de içeren NortH2'nin ortak-  Ortaklar, yeşil hidrojen üretiminin
             Elser, "Yenilenebilir hidrojenden   küresel ısınmayı sınırlamanın bir   ları, projenin kimyasal üreticilere,   maliyetinin sonunda düşeceğine
             elde edilen kerosenin fiyatına   miktar CCS gerektireceğini iddia   rafinerilere ve çelik üreticilerine   bahse giriyor. “Enerji sisteminin
             bakarken, firmaların yakın vadede   ediyor. “CCS olmadan net sıfıra   yeşil hidrojen sağlayacağını umu-  yeni bir parçası olacak. Büyük
             müşterilerine ne kadar maliyet   bile ulaşamazsınız” diyor.  yor. Hidrojen ayrıca bir ulaşım   miktarda yenilik görmeye başlaya-
             yansıtabileceklerini merak ediyo-                           yakıtı olarak kullanılacaktır. Plan-  caksınız, ”diyor Mobach.
             rum" diyor.                   Danimarka gibi, Hollanda da önü-  lar, boru hattı yoluyla Rotterdam,
                                           müzdeki birkaç yıl içinde, bazıları   Hollanda ve Antwerp, Belçika'daki   Verimlilik iyileştirmelerinin haliha-
             Önümüzdeki belirsizlikler ne olur-  CCS'yi içeren bir dizi büyük yeşil   endüstriyel limanlara ve hatta   zırda gerçekleştiğine dair işaretler
             sa olsun, projeler oldukça iddialı.   hidrojen projesini hayata geçir-  Almanya'ya göndermektir.  var. BloombergNEF tarafından bu
             Green Fuels for Denmark’ın he-  meyi planlıyor. Kuzey Denizi'ne                          ayın başlarında yayınlanan bir ra-
             defi, 2023 yılına kadar otobüsler   komşu olan NorthH2, Avrupa'nın   NortH2 proje lideri ve bir Shell   pora göre, 2050 yılına kadar yeni-
             ve kamyonlar için hidrojen yakıtı,   en büyüklerinden biri olmayı vaat   yöneticisi olan Erik Mobach, "Çok   lenebilir elektrikten yeşil hidrojen
             uçaklar ve gemiler için ise me-  ediyor. Destekçileri, yeşil hidrojen   çeşitli müşterilere bakıyoruz"   üretmenin maliyeti %85 düşecek.
             tanol üretmek üzere 10 MW'lık
             bir elektrolizör tesisi kurmaktır.
             Projenin 2027 ve 2030 hedefleri
             sırasıyla 250 MW ve 1.3 GW lık
             elektrolizörlerdir.

             Green Fuels for Denmark’ın, ülke-
             nin yeşil hidrojen üretimi için bir
             elektrik kaynağı sağlayacak olan
             açık deniz rüzgâr enerjisi kapasi-
             tesini büyük ölçüde genişletmeyi
             planlıyor. Metanol yapmak için,
             hidrojenin bir kısmı Kopenhag
             kentindeki bir karbon yakalama
             tesisinden gelen karbon dioksit ile
             birleştirilecek.

             Danimarka’nın yeşil hidrojene ilgisi
             burada bitmiyor. Bir başka projede
             Danimarka Enerji Ajansı, Kuzey
             Denizi'nde inşa etmeyi planladığı
             bir enerji adası için ortaklar arama-
             ya başladı. Denizden 80 km açıkta
             bulunan yapay ada, çevredeki
             rüzgâr türbinlerinden enerji topla-
             yacak. İkinci aşamada ise yenilene-
             bilir yakıtlar üretecek.

             Green Fuels for Denmark, yeşil
             hidrojen üretmeyi ve ardından me-
             tanol yapmak için onu yakalanan   yapacak elektrolizörlere güç sağ-  diyor. Hollanda'nın kuzeyinde bir   GELECEĞİN YAKITI?
             CO  ile birleştirmeyi amaçlayan   lamak için denizde üretilen rüzgar   rafineri işleten şirketin kendisi de
                2
             bir dizi Avrupa mega projesinden   enerjisini kullanmayı planlıyor.  NorthH2'nin müşterisi olabilir.  Avrupa genelinde şirketler, düşük
             biridir. Karbon yakalama ve depo-                                                        karbonlu hidrojen oluşturmak için
             lama (CCS), İngiltere ve Hollanda   2030'da başlaması planlanan   Avrupa'nın yeşil ve mavi hidro-  su elektroliz tesisleri inşa ediyor.
             gibi ülkeler tarafından da çok farklı   ilk aşamasının hedefi, 12 milyar   jen projelerinin çoğunda olduğu   İşte üç proje.
             bir şekilde kullanılacak. Amaç-  dolara varan bir maliyetle 4 GW   gibi, NorthH2 talebin nereden ve
             ları, doğal gazdan mavi hidrojen   elektrik üretmek. 6 GW'dan fazla   ne zaman geleceği konusundaki
             yapmak ve daha sonra yan ürün   olan ikinci bir aşama, yılda yaklaşık   belirsizlik nedeniyle hareketli bir
             CO 'yi daha önce hiç görülmemiş   600.000 ton (t) hidrojen ürete-  hedeftir. Mobach, "İhtiyacımız olan   Proje: Green Fuels for Denmark
                2
             bir ölçekte yakalamak ve depola-  cektir.                   müşterileri bulmamız biraz zaman
             maktır.                                                     alacak" diyor. "Günün sonunda   Yer: Danimarka
                                           Projenin ortaklarından biri ve önde   hidrojen kaçınılmazdır, ancak önce   Amaç: Kara, deniz ve hava
             Sheffield Üniversitesi'nde CCS   gelen açık deniz rüzgâr çiftlikleri   cesurların atlaması gerekir."  taşımacılığı için yakıt yapmak
             profesörü ve Birleşik Krallık   kurucusu RWE, yaptığı bir bildirim-                      İlk yıllık H2 kapasitesi: 1.000 ton
             Karbon Yakalama ve Depolama   de "NortH2 konsorsiyumu şu anda   Mobach, Shell ve diğer ortakların   Altyapı: Rüzgar türbinleri, karbon
             Araştırma Merkezi direktörü Jon   bir fizibilite çalışması hazırlıyor"   önemli petrol ve gaz projelerine   yakalama
             Gibbins, Avrupa'nın sürekli olarak   diyor. Eğer bu olumluysa, 2021'in   katılmaktan kazandıkları uzman-  Başlangıç tarihi: 2023
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20