Page 7 - ChemLife Sayı 22
P. 7

Araştırmaya göre organik   sağlanması gereken şartlar   olarak ilerledik. Tüketicilere   güven hem de erişilebilirlik
        gıda tüketiminde ilk sırada   var. Pazarda, çarşıda doğal   uyguladığımız anketleri   sorunlarını aşarak pastayı
        yumurta var. Yumurtayı     denilerek satılan ürünler,   üreticilerden gelen içgörülerle   büyütecek büyük bir markanın
        meyve sebze (yüzde 63),    organik muadillerine göre   oluşturduk.               pazara girişi yapması gerekli.
        bal (yüzde 54), süt ve süt   daha uygun fiyat ve kolay
        ürünleri (47) ve tavuk (yüzde   erişilebilirliğe sahipken,   Toplam kaç kişiyle   Sağlık bilinci olan tüketici
        37) izliyor. Türkiye’de organik   tüketiciyi daha fazla ödeyip   görüşmeler yapıldı, veriler   organik gıdaya yöneliyor
        gıda sektörünü derinlemesine   organik almaya ikna etmek,   Türkiye genelinden mi
        anlamak için hem üretici ve   kavramlar arasındaki bu   sağlandı?                Organik gıda tüketicileri
        satıcı hem de tüketicilerin   farkı anlatmadan oldukça                           nasıl bir profil çiziyor?
        tutum ve davranışlarını    zor. Üstelik doğal sözcüğü   14 üretici ve satıcıdan
        yansıtmayı hedefleyen bu   organiğe göre kulağa çok   derinlemesine mülakatlar, 207   Örneğin organik gıda
        araştırma hakkında Boğaziçi   daha sıcak geliyor.     tüketiciden ise anket yoluyla   tüketenlerin genellikle
        Üniversitesi Kurumsal İletişim                        veri topladık. Örneklem,   üniversite mezunu oldukları
        Ofisi Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin   Araştırmanızın hedefinden   organik gıda tüketiminin en   görülüyor. Eğitim veya gelir
        Sami Karaca’dan bilgi aldı.   ve kapsamından bahsedebilir   yoğun olduğunu bildiğimiz   düzeyi ile sağlıklı, güvenilir
                                   misiniz?                   İstanbul ağırlıklı olsa da   gıda talebi arasında direkt bir
        Öncelikle organik ve doğal                            telefon mülakatları ile    ilişki var diyebilir miyiz?
        kavramları konusunda bir   Tüketicilerin sağlıklı ve iyi   Türkiye’nin farklı illerinden
        karmaşa söz konusu. Bir    olma hali ve bu hali elde   üretici/satıcılar ve online   Bir korelasyon söz konusu.   BİLİMSEL
        gıdanın organik olması ne   etmek için yatırım yapmak   anketler ile farklı şehirlerde   Hem eğitim hem de gelir
        anlama geliyor, doğal olması   dünyada ilerleyen bir trend   yaşayan tüketiciler ile de   düzeyi yüksek bir tüketici
        ne demek bunu biraz açar   haline geldi. Biz de buradan   görüşerek, sonuçların ülke   profili mevcut ancak, burada
        mısınız?                   hareketle Türkiye’de organik   genelini yansıtmasını sağladık.  genelleme yapmak çok doğru
                                   gıda sektörünü derinlemesine                          olmayacaktır. Aslında biz gelir
        Organik ve doğal kavramları   anlamak için hem üretici ve   Türkiye’de organik gıda   ya da eğitim düzeyinin yüksek
        arasındaki farkın iyi      satıcı hem de tüketicilerin   sektörü ölçülebilen bir   olmasındansa sağlık bilincinin
        anlaşılamamış oluşu, organik   tutum ve davranışlarını   pazar oluşturuyor mu? Bir   yüksek olmasının organik
        pazarının büyümesi önündeki   yansıtan bu çalışmaya   söyleşinizde pazarın henüz   tüketimi çok daha güçlü
        en büyük engellerden       başladık. Üretici ve satıcı   emekleme döneminde      etkileyen bir faktör olduğunu
        biri. Bir ürünün içeriğinde   kısmında derinlemesine   olduğunu belirtmişsiniz,   düşünüyoruz. Gelir düzeyi   7
        renklendirici, sentetik    mülakatlarla ilerledik. Bu   biraz açabilir miyiz bu   çok yüksek bile olsa, tüketici  kimya teknolojileri gazetesi  I        I  www.chemlife.com.tr
        madde ve tatlandırıcı yoksa   grupta, büyük şirketler,   saptamayı?              organik ürünlere inanmıyorsa,
        o ürün doğaldır. Dolayısıyla   bireysel üreticiler ve küçük                      başka kategorilerde hiç
        meyve, sebze, yumurta gibi   organik dükkan sahiplerini   Bizim bilgimiz dahilinde   düşünmeden yüklü miktarda
        ürünlerin doğal olmaması   örnekleme dahil ettik. Tüketici   Türkiye’de pazar büyüklüğünü   harcamalar yaparken örneğin
        bu tanıma göre zaten       kısmında ise anketlerle    belirlemeye yönelik henüz   bir kilo meyveye 20 lira
        mümkün değil. Ancak organik   veri topladık. Tüketici   herhangi bir çalışma     vermek istemeyebilir.
        kavramı doğaldan oldukça   örnekleminde organik       yapılmamış. Sektördeki
        farklı bir tanıma sahip. Bir   ürünleri çok sık tüketenler,   birtakım firmaların ya da   Diğer yandan bilinci yüksek,
        ürünün organik olması için   orta seviyede tüketenler ve   derneklerin paylaştığı bazı   sağlığına, iyi olmaya önem
        yetiştiği araziden, tohuma,   az tüketenler şeklinde farklı   sayılara rastladık ancak   veren orta gelir düzeyinde
        gübresinden, sulamasına    müşteri tiplerinin tümünü   bunlar arasında bir tutarlılık   bir tüketici, belki başka
        kadar birçok konuda        kapsadığımızdan emin       yoktu. Tüketici boyutunda   masraflarını kısar ama
                                                              sektör büyüklüğü bilinmediği   mutfağına en kaliteli
                                                              için üreticiler pazara girme   organik ürünlerin girmesi
                                                              konusunda tereddüt         için parasını harcamaktan
                                                              yaşıyor. Çalışmamızın bir   çekinmez. Bugüne kadar
                                                              sonraki aşamasında varmak   organik tüketiminin önündeki
                                                              istediğimiz nokta da bu.   bariyerlerden en önemlisinin
                                                                                         fiyat olduğunu düşündük,
                                                              Pazarın Türkiye ekonomisinde   çalışmamız da bu öngörümüzü
                                                              yarattığı büyüklüğü net bir   destekledi ancak fiyat kadar
                                                              şekilde ölçmek istiyoruz.   önemli bir diğer engel ise
                                                              Türkiye’de bu pazarın henüz   güven eksikliği. Tüketiciye
                                                              emekleme döneminde         sağlık bilinci aşılanırsa, sektör
                                                              olduğunu söylüyoruz        güveni kazanmak için adımlar
                                                              çünkü Türkiye’de talep de   atarsa, çok daha geniş bir
                                                              arz da gelişmiş ülkelerin   profilin organik tüketicisine
                                                              ortalamasının oldukça      dönüşmesi mümkün olacaktır.
                                                              gerisinde. Pazarın emekleme
                                                              döneminden olgunluğa       En çok organik yumurta
                                                              ulaşması için, sektörün    tüketiliyor
                                                              sorunlarını çözecek, hem
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12