Page 8 - ChemLife Sayı 22
P. 8

Organik gıda tüketenler    en sık tercih edilen kanallar   bilinçlendiren, tüketimi teşvik   ötesinde. Genetiğiyle
        neden buna yöneliyorlar,   süpermarketler ve organik   edecek tanıtımlar yapması   oynanmış tohumların
        en çok hangi gıdaları      pazarlar. Süpermarketler,   gerekli. Amerika’da çok   uzun vadede etkilerinin
        tüketiyorlar?              erişim kolaylığı, pazarlar   başarılı olmuş süt tüketimini   neler olacağını biyologlar,
                                   ise alışveriş deneyiminin   arttırmak için yapılan “Got   tıp doktorları, genetik
        Organik gıda tüketiminde   zenginliği ile öne çıkıyor.   Milk?” kampanyası gibi.   mühendislerinden
        öne çıkan iki grup var: Biri   Online alışverişi tercih   Burada doktorlar, sağlıklı   öğrenmeliyiz. Ancak
        bebek bekleyen ya da küçük   eden tüketicilerin oranı ise   yaşam koçları, sektörle algısı   pazarlama alanında
        çocuğu olan aileler. Bu durum   şaşırtıcı derecede az. Eğitimi   örtüşen ünlüler gibi fikir   akademisyenler olarak
        gösteriyor ki, biz Türkiye’de   yüksek, yaş ortalaması genç   liderlerini de sürece entegre   “sürdürülebilirlik” kesinlikle
        organiğe kendimizden çok   ve gelir düzeyi yüksek bu   etmek faydalı olacaktır.  bizim de en çok üzerinde
        sevdiklerimizi, özellikle   tüketici kitlesinin organik                          durduğumuz konulardan.
        çocuklarımızı düşünerek    gıda söz konusu olunca     Fiyat en büyük bariyer     Nüfus artışı bu hızla devam
        geçiş yapıyoruz. Yaptığımız   online alışverişe mesafeli                         ettiği sürece, mevcut
        çalışmada, anketimize      oluşu çalışmamızın şaşırtıcı   Organik gıdanın daha pahalı   kaynakların ve üretimin yeterli
        katılanların yüzde 81’i çocuğu   sonuçlarından. Biz bunu,   olması tüketicinin tercihinde   olmayacağı net bir şekilde
        olursa/olduğu için organik   organik tüketicisinin doğala   nasıl bir rol oynuyor?   görülüyor. Bu tehlike, bize
        gıda tercih ettiğini belirtti.   dönüş isteği, ürünleri taze   Yüksek fiyat politikası   doğal kaynaklar konusunda
        Diğer grup ise kanser gibi   taze, dokunarak, koklayarak   pazarın büyümemesinde   daha hassas olmamızı, israf
        ciddi hastalıklarla savaşan ya   ve belki üretici ile sohbet   bir handikap oluşturuyor   ve fazla tüketim üzerinde
        da hastalığı atlatmış kimseler.   ederek almak istediği   diyebilir miyiz? Organik   düşünmemiz gerektiğini
        Bu kişiler organik gıdalarla   yönünde yorumladık. Ancak   gıdayı tüketici açısından   hatırlatıyor. Gelecek
        beslenmeyi de tedavinin bir   bunu bir fırsat olarak da   erişilebilir hale getirmek için   nesillerin ve dünyadaki daha
        parçası gibi algılıyor. Sektörün   yorumlamak mümkün.   ne yapılmalı?            az şanslı toplulukların da
        burada en önemli ödevi,    Demek ki online organik gıda                          gıdaya erişimini sağlamak
        organik gıda ile tanışan bu   pazarında büyümek için harika   Tüketiciler için en büyük   için, genetiğiyle oynanmış
        tüketicilerle hayat boyu ilişki   bir boşluk var. Üstelik erişim   bariyer fiyat. Organik olanın   tohumlarla verimi arttırmak
        kurabilmek, çocuğu büyüyen   de organik gıda sektöründe   lüks olduğu algısı var,   ilk başta tüm dünya için
        ailelerin, hastalığı atlatan   hala problem iken, sektörün   tüketici organik ürünleri   harika bir kurtuluş gibi
        kişilerin tüketim devamlılığını   büyümeye online kanal ile   sadece bu yüzden pahalı   göründü, ancak sonrasında
        sağlamak.                  devam etmesi cazip bir çözüm   gibi düşünüyor. Bu ürünlerin   tıp otoriteleri bazı ciddi
                                   yolu gibi görünüyor. Her   neden pahalı olduklarına ve   hastalıklarla bu tohumların
        En çok tüketilen gıdalardan   mahallede, semtte bir organik   maliyetlerine dair bir bilinç   ilişkisini ortaya koydu. Dünya
        ilk sırada örneklemdeki    dükkan bulmak mümkün       de oluşmuş değil. Bu noktada   öyle bir noktaya geldi ki “ya
        tüketicilerimizin yüzde    değil. Pazarlar ise sadece belli   tüketicilere doğrudan ya da   bazılarımız aç kalacak ya
        76’sının tükettiğini belirttiği   günlerde kuruluyor.  dolaylı yollarla maliyetlerin   da pek çoğumuz GDO’lu
        yumurta var. Sonra meyve                              neden yüksek olduğunun     gıdalardan kanser olacağız”
        sebze (yüzde 63), bal (yüzde   Türkiye’de bu alanda   anlatılması lazım. Etiketlerin   gibi bir tablo çıkıyor ortaya.
        54), süt ve süt ürünleri   standart ve güvenilir bir   üstüne maliyetler yazılsa   Bu tohumların sağlığa etkisi
        (47) ve tavuk (yüzde 37)   sertifikasyon sisteminin   belki bu fiyat algısı kırılabilir.   kesinlikle bizim uzmanlığımız
        geliyor. Yumurta, sektör için   olmaması ve organik   Maliyetler neden yüksek diye   değil, o yüzden olumlu
        incelenmesi gereken güzel   tanımının üreticinin veya   bakarsak da temelde üç sebep   ya da olumsuz baktığımızı
        bir vaka. Gerek yumurtaların   satıcının inisiyatifine   sayabiliriz: Normal tohumlara   söyleyemeyiz. Kendi
        üzerine işlenen kodlarla   bırakılmış olması sorun    göre çok daha hassas olan   disiplinimizden bakarsak
        organik mi soru işaretini   yaratıyor. Bu konuda neler   organik tohumların maliyeti,   söyleyebileceğimiz daha
        kaldırarak güven vermesi,   yapılabilir?              yetiştirme sürecinin çok daha   sorumlu üretim ve tüketime
        gerek kamuoyundaki gezen                              fazla özen gerektirmesi ve   odaklanmamız gerektiği.
        tavuk vurgusuyla, organik   Organik sertifikaları     organik tarıma uygun toprak
        sektöründe tüketim lideri   tüketicinin kafasını      yani arazi kıtlığı.
        oldu yumurta. Balda ise korku   karıştırıyor. Birden fazla
        faktörü etkili oldu, sahte   kuruluş olması soru işaretleri   Son olarak iklim değişikliği   Söyleşi: Özgür Duygu Durgun /
        bal korkusu tüketiciyi bal   yaratıyor ve tüketicilerin   sonucu gıda çeşitliliğinin   Kurumsal İletişim Ofisi – Boğaziçi
        alırken organik tercih etmeye   %15’i sertifikaya rağmen bir   azalması, kuraklık, su   Üniversitesi
        yöneltti.                  ürünün gerçekten organik   kaynaklarının azalması
                                   olduğundan şüphelendiğini   gibi pek çok sorunla karşı   Fotoğraflar: Kenan Özcan
        Tüketici organik gıdaya en   belirtiyor. Büyük bir markanın   karşıyayız. Bu noktada
        fazla hangi yolla ulaşıyor?   hem sertifikasyon hem de   GDO’lu ürünlere veya iklim
        Online markaların-         satışı birleştirip, bu boşluğu   değişikliğinin yarattığı
        mağazaların sayısı son     doldurması gerekiyor.      olumsuz koşullara dayanıklı
        yıllarda epey artış gösterdi,                         tohumların üretimine nasıl
        bu durum tüketime yansıyor   Tanıtım da sektörün önemli   bakmalıyız?
        mu?                        sorunlarından. Tüm marka
                                   ve üreticilerin birleşerek,   Bu sorunun cevabı
        Organik gıda alışverişinde   organik ürünler hakkında   çalışmamızın kapsamının
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13