Page 16 - CHEMLIFE - 3
P. 16
BILIMSELBILIMSEL
KARINCA GÜCÜ :
FORMİK ASİTTE ÇALIŞAN OTOBÜSTE
GEZİNTİYE ÇIKIN.
“ Bir grup öğrenci,
alternatif yenile-
nebilir yakıtlardan
daha ucuz, daha
pratik ve daha sür-
dürülebilir enerji
depolamanın bir
yolunu geliştirdi.“
www.chemlife.com.tr Hollanda’daki Eindho- da, geleneksel yakıtlarda çalışan otomobillerin bir- rü Menno Kleingeld “Sıfır
ven Teknoloji Üniversite-
emisyonu basit bir şekilde
çok kişi için iyi bir çözüm
olduğu gibi, kolayca taşı-
olduğuna inanıyoruz”. “An-
nabilmesi ve araçlara hızlı
genişletebilen yeni tekno-
si’nden ve girişim şirketi
cak otobüs şirketlerinin ih-
bir şekilde yakıt doldurma-
lojiler arıyoruz” diyor.
Team Fast’ın kurucusu Lu-
sı anlamına gelir. Fark çok
tiyaçlarını karşılayan, yak-
cas van Cappellen, “Formik
“Formik asitin hidrojen
daha temiz olmasıdır. Van
asitte çalışan dünyanın ilk
laşık 400 km’lik bir mesafe
otobüs geliştirebildiğimizi
rojenden çok daha ucuz
emisyonları sadece CO2
umut verici teknolojiler-
16 otobüsü oluşturduk, hid- Cappellen , “Egzoz borusu ve hızlı yakıt ikmali ile bir gazına ayrılması bu yeni,
bir çözüm ve aynı çevresel
ispat edersek, henüz sür-
ve Su. Nitrik oksit, is ya da
den biridir.” Fakat gerçek-
faydalar sağlıyor” diyor. sülfür oksitler gibi başka dürülebilir bir rekabetin ten ticari olarak varlık ka-
zararlı gazlar çıkmaz” . olmadığı bir segmentte zanma şansı var mı? Van
“Kendi geleceğimizi inşa hidrozin potansiyeline sa- Cappellen, “Konvansiyonel
ediyoruz”. Yaklaşık 40 öğ- Konsepti gerçek dünyada hip olacağız” dedi. bir benzin istasyonunu
renci, iklim değişikliğine ispatlamak için bir elektrik- bir hidrozin dolum istas-
karşı küresel savaşa yar- li otobüs, bu yılın sonların- Hidrozin, su (H20) ve kar- yonuna dönüştürmek için
dımcı olacak emisyonsuz da Hollanda’da geleneksel bondioksit (CO2) arasında- yaklaşık 35.000 avroya mal
taşımayı geliştirme konu- otobüs güzergahlarında ki kimyasal bir reaksiyonla oluyor, bu süreç esas ola-
sunda gayret göstermek- yol alacak, etkinliklerde oluşturulur.Van Cappellen, rak boruları değiştirmeyi
tedir. Ve ayrıca kendileri ve endüstriyel fuarlar da “Bir reaktörde, su ve CO2 gerektiriyor” diyor.
için kariyer yaratmaya ça- sergilenecek. Otobüs, VDL sürdürülebilir elektrik kul-
Temmuz - 2017
lışıyorlar. otobüs şirketi tarafından lanılarak bağlanıyor bu, “ Hidrozin şu anda benzin
geliştirilen bir elektrikli doğrudan sürdürülebilir fiyatından daha ucuz ve
Formik asit doğada bulu- tahrik sistemine sahip- bir elektrokimyasal sü- Hollanda’daki mazot fiya-
nur; karıncaların ve diğer tir. Arkasındaki römorka reçtir”. Hidrozin sonra bir tından daha pahalı, gele-
böceklerin sokmalarında monte edilmiş formik asit katalizör tarafından Team cekte fiyatların düşmesini
ve ısırıklarıyla ortaya çıkar. yakıt hücresi sisteminden Fast’ın patent vermeye bekliyoruz, bu yüzden her
Ve bu basit karboksilik asit ek güç alır.Van Cappellen çalıştığı bir reformer adı ikisinden de daha ucuz
(kimyasal formülü HCO- , “Tankımız yaklaşık 300 verilen bir kitin içindeki olacak” dedi. Temel Ener-
OH), tekstil ve deri işleme- litredir, bu otobüsün men- hidrojen ve karbon diok- ji Araştırmaları Hollanda
de, hayvan yeminde ko- zilini 200 km uzatacaktır, sit haline dönüştürülür. Enstitüsü başkanı Prof.
ruyucu olarak, ayrıca bazı ancak tabii tankı daha ko- Yeni tasarlanan reformer, Richard van de Sanden,
ev tipi kireç çözücülerinde lay hale getirebiliriz” diyor. geçmiş reformerların bü- “Team Fast’ın çok iyi bir
bulunur. Ancak Team Fast, Hâlihazırdaki hidrojen ya- yüklüğünün onda biri. Bu projesi var” diyor. “Çok
asitin elektrikli araçlara kıt hücresi otobüsleri 400 yüzden “ilk kez taşımacılık önemli bir konularda ça-
güç sağlamak için kullanı- km’ye kadar bir menzile uygulamalarında kullanı- lışıyorlar, yenilenebilir
lan hidrojen yakıt hücreleri sahiptir. Neden bir araba lacaktır”. Hidrojen, elektrik enerjinin taşınabilir ve kul-
için gerekli malzemeleri değil, bir otobüs geliştiri- motoruna güç sağlayan lanılabilecek bir biçimde
verimli bir şekilde taşıyabi- yorsunuz? elektriği üretmek için ok- depolanması.” Ve birçok
leceği bir yol buldu. Ekibin sijenle reaksiyona girdiği şirket projeyi destekliyor.
hidrozin olarak adlandırdı- “Bir otomobil inşa edersek bir yakıt hücresine eklenir.
ğı yakıt (hidrazin ile karış- elektrikli otomobillerle ya- VDL Etkinleştirme Taşıma
tırılmamalıdır) sıvıdır, bu rışırız, ancak pil gücüyle Çözümleri genel müdü-