Page 16 - CHEMLIFE - 3
P. 16

BILIMSELBILIMSEL

                 KARINCA GÜCÜ :

                 FORMİK ASİTTE ÇALIŞAN OTOBÜSTE


                 GEZİNTİYE ÇIKIN.





                   “ Bir grup öğrenci,
                    alternatif yenile-
                   nebilir yakıtlardan
                    daha ucuz, daha
                   pratik ve daha sür-
                    dürülebilir enerji
                    depolamanın bir
                    yolunu geliştirdi.“


          www.chemlife.com.tr  Hollanda’daki   Eindho-  da,  geleneksel  yakıtlarda   çalışan  otomobillerin  bir-  rü  Menno  Kleingeld  “Sıfır

                 ven  Teknoloji  Üniversite-
                                                                                            emisyonu basit bir şekilde
                                                                   çok  kişi  için  iyi  bir  çözüm
                                          olduğu  gibi,  kolayca  taşı-
                                                                   olduğuna inanıyoruz”. “An-
                                          nabilmesi ve araçlara hızlı
                                                                                            genişletebilen  yeni  tekno-
                 si’nden  ve    girişim  şirketi
                                                                   cak otobüs şirketlerinin ih-
                                          bir şekilde yakıt doldurma-
                                                                                            lojiler arıyoruz” diyor.
                 Team Fast’ın kurucusu Lu-
                                          sı anlamına gelir. Fark çok
                                                                   tiyaçlarını  karşılayan,  yak-
                 cas van Cappellen, “Formik
                                                                                            “Formik  asitin  hidrojen
                                          daha temiz olmasıdır. Van
                 asitte çalışan dünyanın ilk
                                                                   laşık 400 km’lik bir mesafe
                                                                   otobüs  geliştirebildiğimizi
                 rojenden  çok  daha  ucuz
                                          emisyonları  sadece  CO2
                                                                                            umut  verici  teknolojiler-
        16       otobüsü  oluşturduk,  hid-  Cappellen , “Egzoz borusu   ve  hızlı  yakıt  ikmali  ile  bir   gazına  ayrılması  bu  yeni,
                 bir çözüm ve aynı çevresel
                                                                   ispat  edersek,  henüz  sür-
                                          ve Su. Nitrik oksit, is ya da
                                                                                            den  biridir.”  Fakat  gerçek-
                 faydalar sağlıyor” diyor.   sülfür  oksitler  gibi  başka   dürülebilir  bir rekabetin   ten  ticari  olarak  varlık  ka-
                                          zararlı gazlar çıkmaz” .  olmadığı  bir  segmentte   zanma  şansı  var  mı?  Van
                 “Kendi  geleceğimizi  inşa                        hidrozin  potansiyeline  sa-  Cappellen, “Konvansiyonel
                 ediyoruz”.  Yaklaşık  40  öğ-  Konsepti  gerçek dünyada   hip olacağız” dedi.  bir  benzin  istasyonunu
                 renci,  iklim  değişikliğine   ispatlamak için bir elektrik-               bir hidrozin dolum istas-
                 karşı  küresel  savaşa  yar-  li otobüs, bu yılın sonların-  Hidrozin,  su  (H20)  ve  kar-  yonuna  dönüştürmek  için
                 dımcı  olacak  emisyonsuz   da Hollanda’da geleneksel   bondioksit (CO2) arasında-  yaklaşık 35.000 avroya mal
                 taşımayı  geliştirme  konu-  otobüs   güzergahlarında   ki kimyasal bir reaksiyonla   oluyor, bu süreç esas ola-
                 sunda  gayret göstermek-  yol  alacak,  etkinliklerde   oluşturulur.Van Cappellen,   rak  boruları  değiştirmeyi
                 tedir.  Ve  ayrıca  kendileri   ve  endüstriyel  fuarlar  da   “Bir  reaktörde,  su  ve  CO2   gerektiriyor” diyor.
                 için kariyer yaratmaya  ça-  sergilenecek. Otobüs, VDL   sürdürülebilir  elektrik  kul-
         Temmuz  - 2017
                 lışıyorlar.              otobüs  şirketi  tarafından   lanılarak  bağlanıyor  bu,   “ Hidrozin şu anda benzin
                                          geliştirilen  bir  elektrikli   doğrudan   sürdürülebilir   fiyatından  daha  ucuz  ve
                 Formik  asit  doğada  bulu-  tahrik sistemine sahip-  bir  elektrokimyasal  sü-  Hollanda’daki  mazot  fiya-
                 nur;  karıncaların  ve  diğer   tir.  Arkasındaki  römorka   reçtir”.  Hidrozin  sonra  bir   tından  daha  pahalı,  gele-
                 böceklerin  sokmalarında   monte  edilmiş  formik  asit   katalizör  tarafından  Team   cekte  fiyatların  düşmesini
                 ve ısırıklarıyla ortaya çıkar.   yakıt  hücresi  sisteminden   Fast’ın  patent  vermeye   bekliyoruz, bu yüzden her
                 Ve bu basit karboksilik asit   ek  güç  alır.Van  Cappellen   çalıştığı  bir  reformer  adı   ikisinden  de  daha  ucuz
                 (kimyasal  formülü  HCO-  ,  “Tankımız  yaklaşık  300   verilen  bir  kitin  içindeki   olacak”  dedi.  Temel  Ener-
                 OH), tekstil ve deri işleme-  litredir, bu otobüsün men-  hidrojen  ve  karbon  diok-  ji  Araştırmaları  Hollanda
                 de,  hayvan  yeminde  ko-  zilini  200  km  uzatacaktır,   sit  haline  dönüştürülür.   Enstitüsü  başkanı  Prof.
                 ruyucu  olarak,  ayrıca  bazı   ancak tabii tankı daha ko-  Yeni  tasarlanan  reformer,   Richard  van  de  Sanden,
                 ev tipi kireç çözücülerinde   lay hale getirebiliriz” diyor.   geçmiş  reformerların  bü-  “Team  Fast’ın  çok  iyi  bir
                 bulunur. Ancak Team Fast,   Hâlihazırdaki  hidrojen  ya-  yüklüğünün  onda  biri.  Bu   projesi  var”  diyor.  “Çok
                 asitin elektrikli araçlara   kıt  hücresi  otobüsleri  400   yüzden “ilk kez taşımacılık   önemli bir konularda ça-
                 güç  sağlamak  için  kullanı-  km’ye  kadar  bir  menzile   uygulamalarında  kullanı-  lışıyorlar,   yenilenebilir
                 lan hidrojen yakıt hücreleri   sahiptir. Neden bir araba   lacaktır”. Hidrojen, elektrik   enerjinin taşınabilir ve kul-
                 için  gerekli malzemeleri   değil,  bir  otobüs  geliştiri-  motoruna  güç  sağlayan   lanılabilecek  bir  biçimde
                 verimli bir şekilde taşıyabi-  yorsunuz?          elektriği  üretmek  için  ok-  depolanması.”  Ve  birçok
                 leceği bir yol buldu. Ekibin                      sijenle  reaksiyona  girdiği   şirket projeyi destekliyor.
                 hidrozin olarak adlandırdı-  “Bir otomobil inşa edersek   bir yakıt hücresine eklenir.
                 ğı  yakıt  (hidrazin  ile  karış-  elektrikli otomobillerle ya-  VDL  Etkinleştirme  Taşıma
                 tırılmamalıdır)  sıvıdır,  bu   rışırız,  ancak  pil  gücüyle   Çözümleri genel  müdü-
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21