Page 22 - ChemLife Sayı 05
P. 22

BILIMSEL





                 KIMYA’NIN ÇÖZMEYE ÇALIŞTIĞI PROBLEM

                 “KARBON FIBER”




                 “

                 “Karbon fiber endüstrisi son 15 yılda çok şey değiştirdi. 2000 yılında,
                 karbon elyaf için küresel pazar 20.000 MT’( Metrik ton ) den daha azdı.”








                 Şimdi, yılda 60,000 MT’den   Araştırmacılar ve start-up’lar   Start-up’ların yeni yarış alanı  Alliance tarafından yayınlanan
                 fazla ve tahminler, bunun   bu sihirli malzemenin “temiz   McLaren geçtiğimiz günlerde,   bir raporda, karbon elyaf, ge-
                                                                                            lecekte  atık  sorunu  yaratacak
                                          ekonomiye” uyum sağlaması-
                 2020’lerin başında, yıllık olarak
          www.chemlife.com.tr  seleceğini gösteriyor. Şimdiye   Karbon fiber veya karbon elyaf,   cağını ve burada karbon fiber   ralanıyor. Bunu engellemek için
                                                                                            yeni malzemeler arasında sı-
                                          nın yollarını arıyorlar.
                 100.000-140.000 MT’ye yük-
                                                                   Sheffield’de  bir  fabrika  aça-
                 kadar gördüğümüz etkileyici
                                                                                            karbon  elyafın  geri  dönüşüm
                                                                   kullanarak spor otomobiller
                                                                   üreteceğini açıkladı. BMW de,
                                          teknoloji ürünü olan ipliksi türü
                                                                                            ve yeniden kullanımının müm-
                 büyüme, karbon fiber geri dö-
                                          bir madde. Ana bileşimlerini
                                                                   i3 modelinde karbon fiber kul-
                                                                                            kün kılınması gerekiyor.
                 nüşümü endüstrisinin gelişi-
                 vurgu yapıyor.
                                                                   marka oldu.
                                          lon), katran ve naylon oluşturu-
                                                                                            dönüşüm sorununu çözmek
                                          yor. Karbon fiberin yapısı, çelik-
        22       mindeki rolü üzerinde yeni bir   karbonlaşmış akrilik elyaf (or-  lanarak, sektöre öncülük eden   Bu nedenle karbon elyafın geri
                 Üretilen karbon elyafın %   ten 4,5 kat daha hafif olmasına   Fakat her gülün dikeni olduğu   araştırmacılar ve start-up’ların
                 30’undan fazlasının, işlemin   rağmen, 3 kat daha dayanıklı.  gibi karbon fiberin de bir sırrı   yeni bir yarış alanına dönüş-
                 herhangi bir noktasında atık                      var. Karbon elyaf üretimi çev-  müş durumda. Eğer karbon
                 haline geldiği tahmin edilmek-  Dolayısıyla karbon elyaf oto-  reyi kirlettiği gibi, malzemenin   elyafın toprağa karışmasını
                 tedir.  Karbon  fiber  kompozit   motiv  başta  olmak  üzere,   geri dönüşümü de oldukça zor.   engelleyebilirlerse, otomobil,
                 endüstrisinin, yüksek oranlı   hafifliği, sağlamlığı, esnekliği,   İşte bu nedenle araştırmacılar   bisiklet gibi çok sayıda alanda
                 atık üreten diğer sanayilerden   enerji tüketimini azaltması gibi   son dönemde bu sihirli mal-  geri dönüştürülmüş karbon
                 en çok farklı olmasının sebebi,   özelliklerinden dolayı birçok   zemenin “temiz ekonomiye”   elyaf kullanımı mümkün olabi-
                 etkili bir geri dönüşüm çözelti-  sektörün tercih ettiği malzeme   uyum sağlamasının yollarını   lecek. Ayrıca bu sayede, ciddi
         Eylül  - 2017
                 sinden yoksun olmasıdır.   konumunda.             arıyorlar.               miktarda enerji tasarrufu da
                                                                                            sağlanmış olacak.
                 Ancak geri kazanılan fiber ma-  Örneğin,  karbon  elyafın  sağ-  Sanayinin sevdiği güçlü ve hafif
                 teryallerin piyasaya geri gön-  lamlığı ve hafifliği rüzgar enerji-  kompozit malzeme olması için,   Gücünden kaybediyor
                 derilmesinde önemli engeller   sinde devrim yaratıyor. Karbon   karbon elyaf plastik polimer re-
                 var.                     elyaftan üretilen rüzgar türbin-  çine  ile  karıştırılıyor.  Kompozit   En büyük sorun, karbon elya-
                                          leri, geleneksel fiberglas mo-  malzemelerin genellikle elde   fın alüminyum gibi kolaylıkla
                 Ekonomik açıdan, geri dönüş-  dellere oranla çok daha uzun   birleştirildiği  üretim  süreci  ise   eritilip  şekillendirilememesi.
                 türülmüş karbon elyaf ürün-  ve sert oldukları için, bir yandan   oldukça fazla atık üretiyor.  Karbon elyaf kompozitleri güç-
                 leri, ya kendi başına ya da saf   deniz sularına karşı daha daya-          lerini, uzun ve son derece dik-
                 karbon  elyaflarıyla  birlikte  nıklı olabilirken; diğer yandan   Üçte biri atık  katle dizilmiş; yapışkan benzeri
                 kullanılması hafiflik maliyetini   hafif rüzgarlı havalarda daha           polimerle sabitlenmiş ve yük-
                 düşürebilir. Aslında, yüksek ha-  verimli sonuçlar alınmasını   The Guardian, ELG Carbon   sek ısıda sertleştirilmiş karbon
                 cimli uygulamalarda artan kar-  sağlıyor. Hafifleyen uçaklarda   Fibre şirketi ile bu konuyu ko-  liflerinden alıyor. Sertleştikten
                 bon elyaf kullanımına bakarsak   yakıt tasarrufu sağlanırken;   nuşmuş. Karbon elyaf geri dö-  sonra  yeniden  life  dönüşmek
                 hafif ağırlık stratejilerini makul   otomobil  üreticileri  de  karbon   nüşüm şirketi olan ELG, üretim   için, polimerlerin yakılması
                 hale getirmek birincil bir hedef   elyafın özellikleri sayesinde   süreci sonrasında karbon elyaf   veya kimyasal yolla çözülmesi
                 olmalı. Bu zorluğu ele alırsak,   çok daha hafif ve yakıt verim-  tabakalarının üçte birinin atık   gerekiyor.
                 bu gelişmekte olan piyasalarda   liliği sağlayan araçlar üretmeye   olarak kaldığını söylüyor.
                 karbon elyafının toplam kulla-  başladılar.                                İngiltere  merkezli  ELG  Carbon
                 nımını artırabiliriz.                             Şubat ayında çevre vakfı Green   Fibre 2009 yılından bu yana
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27