Page 23 - ChemLife Sayı 05
P. 23

BILIMSEL




























       polimerleri yakarak karbon   deden bir yolunu geliştirdi.  kompozit içine nüfuz edebilir   ya getirileceğini ve böylece
       elyaf  geri  dönüşümü  sağlıyor.                  ve kompleks yapıyı parçalaya-  fiyatların düşeceğini söylüyor.
       Colorado merkezli bir start-  “Polimerin Parçalanması ve   bilir. Zhang, kritik karbon-azot   Tabi bu değişim bugünden ya-
       up olan Vartega da benzer bir   Kararlılığı” isminde rapor edilen   bağlarını parçalamak için çinko   rına olacak bir değişim değil.
       uygulamayı kimyasallarla ger-  çalışma, pahalı karbon fiber ve   klorür ve reçineleri genişletmek   Otomobil üreticilerinin yeni
       çekleştiriyor. Fakat elde edilen   kompozitleri oluşturan diğer   için etanol kullandı.  malzemeleri kabul etmeleri ve   www.chemlife.com.tr
       karbon elyafın orjinaline kı-  malzemeleri tekrar verimli bir              kullanmaya başlamaları zaman
       yasla daha kısa olduğu ve ağır   şekilde kullanmayı amaçlıyor.             alıyor. Geçmişten bir örnek ver-
       yük  taşımakta  aynı  yetkinliğe                                           mek gerekirse; Ford’un F-150
       sahip  olmadığı  ifade  ediliyor.   Aşındırıcı kimyasallar ortadan   Araştırmacılar karbon elyafla-  pikap  şasesinde  çelik  yerine
       Dolayısıyla geri dönüştürülmüş   kaldırıldı       rın yanı sıra reçine malzemesini   alüminyum kullanmaya başla-  23
       karbon elyaf, güçten çok, hafif-                  kolaylıkla yeniden kullanıla-  ması 6 yıl aldı ve 1 milyar do-
       liğin önemli olduğu alanlarda   Araştırmacılar, pahalı karbon   bilecek  bir  biçimde  muhafaza   lara maloldu. Sonuçta iyi haber
       kullanılabiliyor. Tenis raketleri   fiberleri geri kazanmak ve geri   edebildi. Ekip patent başvuru-  şu ki, karbon elyaf ürünler son
       bu alanlardan biri.      dönüştürmek için, çoğunlukla   sunda bulundu ve yöntemlerini   derece uzun ömürlü bir mal-
                                onları mekanik olarak öğütme-  ticarileştirmek için çalışıyorlar.  zeme.  Bugün  karbon  elyaftan
       Yeni yöntemler deneniyor  ye ya da çok yüksek sıcaklığa                    üretilen rüzgar türbinleri ve
                                veya güçlü kimyasallara maruz   Karbon elyafın geleceği: Fi-  elektrikli otomobillerin, önü-  Eylül  - 2017
       Nottingham Üniversitesi Me-  bırakmaya çalıştılar. Ancak, iş-  yatlar düşebilir  müzdeki on sene içinde enkaza
       kanik ve Malzeme Mühendisli-  lem sırasında karbon fiber ha-               dönüşmeyecekleri kesin.
       ği Bölüm Başkanı Steve Picke-  sar görür. Kullanılan aşındırıcı   Jaguar  Land  Rover  tarafından
       ring başkanlığındaki araştırma   kimyasallar  tehlikeli  ve  uzak-  yapılan  bir  araştırmaya  göre,   Kaynaklar : Dünya & Compositesworld
       takımı ise, geri dönüştürülmiş   laştırılması zordur. Ayrıca kom-  otomotiv yan sanayinde kul-  & Phys
       karbon elyafı su içinde ayrış-  pozitlerdeki matris reçine mal-  lanılan bir malzeme olarak
       tırmayı ve ince bir boru saye-  zemelerini yok ederek dağınık   karbon elyaf, çelikten 20 kat;
       sinde yeniden dizilim yapmayı   bir kimyasal karışım ve ilave bir   alüminyumdan ise 10 kat daha
       hedefliyor. Pickering bu işlem   atık sorunu yaratırlar.  pahalı.  Karbon  elyaf  alanında
       sayesinde karbon elyafın, ilk                     çalışan start-up’lar fiyatların
       hali gibi yeterince güçlü bir   Projede, Mekanik ve Malzeme   düşme ihtimalini gündeme
       malzeme olacağını ve otomotiv   Mühendisliği Okulu’nda profe-  getiriyorlar. Örneğin Colorado
       sektöründe  kullanılabileceğini   sör olan Jinwen Zhang ve ekibi,   merkezli bir start-up, düşük
       düşünüyor.               Sıvı etanolde termosetleri par-  ısıda yeniden şekillendirile-
                                çalamak için düşük bir sıcak-  bilen bir polimer geliştirmiş.
       WSU ( Washington State Uni-  lıkta katalizör olarak yumuşak   Kolaylıkla şekillendirilebilen bu
       versity ) araştırma ekibi ise,   asitleri kullanarak yeni bir kim-  polimer sayesinde, karbon el-
       modern  uçaklardan,  spor  yasal  geri  dönüşüm  yöntemi   yaftan üretilen yan parçalar bir
       ürünlerine, yenilenebilir enerji   geliştirdi. Kürlenmiş malzeme-  dakikadan az bir sürede monte
       ve rüzgar enerjisi endüstrisine   leri etkin bir şekilde parçala-  edilebilecek. Start-up’un yöne-
       kadar her alanda kullanılan po-  mak  için,  araştırmacılar,  mal-  ticisi, ikincil bir pazar yaratarak
       püler karbon fiber kompozitleri   zemenin sıcaklığını yükseltti,   geri dönüştürülmüş karbon
       geri dönüştürmenin umut va-  böylece katalizör içeren sıvı,   elyafın yeni ürünlerle bir ara-
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28