Page 28 - ChemLife 6. Sayı
P. 28

KÖŞE YAZILARI

























                 KIMYANIN TOPLUMSAL IMAJI VE DEĞERI



                  Yazan : Yrd.Doç.Dr. Davut SARITAŞ
          www.chemlife.com.tr  Kimyanın toplumsal imajı diğer bilimlerin   Bu olumlu etkidir. Diğeri ise   bireylerin bilim ve bilim adamı
                  Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi
                 “
                                                                                            imajlarına yönelik çalışmaların
                                                                   genellikle dizi,  sinema ve  çizgi
                                                                                            sonuçları incelendiğinde; bilim
                                                                   film gibi esasen eğlence amaçlı
                 imajını belirleme potansiyeline sahiptir. Sıradan
                                                                   medyalarda karşımıza çıkan bir
                                                                                            imajında daha çok kimya ken-
                                                                   linde ise kişisel sorun ve hırsları
                                                                                            adamı imajları ise nerdeyse bir
                 hazırlanış bir çizgi filme kadar bilime ve bilim
                                                                   veya ideolojisi etkisinde genel-
                                                                                            kimyacıyı, bilimsel çalışma or-
                 insanına ilişkin görsel unsurları içeren her türlü
        28       bir ürünün reklamından tutun da çocuklar için     bilim imajıdır. Bu imajın teme-  dini göstermekle birlikte bilim
                 medya kimyaya ait kodlar ile bezenmiştir.         likle kötülük amacı ile bilimi   tamı da birçok açıdan tehlikeli
                                                                   kullanan bir bilim adamı vardır.
                                                                                            kabul edilen kimya laboratuvarı
                                                                   Bu karakter bir yandan sorunlu   portesi çizmektedir* (2,3). Bu
                 İmaj, bireylerin ön bilgi ve ya-  veya bilimin bir toplumda be-  bir kişilik ile “bilim adamı” ima-  şekilde bilim ve bilim adamına
                 şantılarına dayalı olarak bir   nimsenmesinde etkin bir rol   jını kodlamakta diğer yandan   ilişkin toplumsal imajın aslın-
                 fenomene ilişkin zihinlerinde   oynamaktadır.     dolaylı da olsa bilimin ne kadar   da kimya ve kimyacı odağında
                 şekillenen şey veya onu nasıl                     tehlikeli olabileceği mesajını   şekillendiği söylenebilir. Bu ne-
                 tasarladıkları ya da nasıl hayal   Bilime yönelik toplumsal imajın   vermektedir.  Bu mesaj gerçek   denle kimyaya yönelik her tür-
                 ettiklerine yönelik imgelem   oluşmasında genellikle gözden   hayatta dolaylı olarak destek-  lü olumlu imaj diğer bilimlere
         Ekim  - 2017
                 olarak tanımlanabilir. Kısa-  kaçan önemli bir faktör görsel   lendiğinde (örn. silah ve ilaç   yönelik toplumsal imaja katkı
                 cası bilim denilince toplumu   medyaya  aracığı  ile  oluşmak-  endüstrisine  yönelik komplo   sunabilir.
                 oluşturan bireylerin zihninde   tadır (örn.reklamlar, diziler, si-  teorileri gibi) toplumun genel
                 canlanan şey bilimin toplum-  nema filmleri, belgeseller, çizgi   anlamda  bilim  ve bilim  adamı   Kimya özelinden bakıldığında
                 sal imajına aittir.  Günümüzde   filmler vb.) Bu faktör ironik bir   imajı iyi ve kötü ikilemi içerisin-  çoğu olumsuz imaj yine medya
                 bilimlerin ürettiği bilginin tek-  şekilde birbirine zıt iki imaj   de çatışıp durmaktadır.  aracılığı  ile gelişmektedir.   Yer
                 nolojik uygulamalarının top-  üretmektedir. İlki çoğunlukla                yer haber olan ev kimyasalları
                 lum yaşamı üzerindeki etkisi   reklamcılıkta bilimi pazarlanan   Bilimin toplumsal imajı nok-  ile ilgili veya okul deneylerinde
                 yadsınamaz bir gerçektir. Bi-  bir ürünün kalitesinin referans   tasında kimyanın özel bir yeri   meydana gelen kazalar gibi ger-
                 limin özellikle iletişim, sağlık,   noktası olarak kullanmak şek-  vardır. Kimyanın toplumsal   çek olaylardan daha çok gerçek
                 ulaşım, beslenme ve barınma   linde ortaya çıkmaktadır. Başka   imajı diğer bilimlerin de imajını   olamayan kurgusal hikayeler
                 gibi boyutlarda olumlu ve buna   bir ifade ile reklamda kullanılan   belirleme potansiyeline sahip-  de kimyaya yönelik olumsuz
                 karşın çevre sorunları, nükleer   bilimsel kodlar (laboratuvar   tir. Nitekim herkesin rahatlıkla   mesaj verme konusunda ma-
                 enerji,  silahlanma  gibi  endişe   ortamı, cihazlar, deney malze-  görebileceği üzere sıradan bir   sum değildir. Örneğin kendi
                 uyandıran boyutlarda olumsuz   meleri vb.) tanıtılan ürünün ne   ürünün reklamından çocuklar   kültürümüzdeki filmlerden (örn.
                 etkileri toplumun bilim imajını   kadar güvenilir ve kaliteli oldu-  için hazırlanış bir çizgi filme ka-  “Hababam sınıfı” kimyacısı ve
                 belirlemektedir. Bu bağlamda   ğu, bunun nedenin ise bilimsel   dar bilime ve bilim adamına iliş-  patlama deneyleri) den tutun,
                 insanların bilime yönelik tutum   bilgiye  dayalı  üretilmiş  olduğu   kin görsel unsurları içeren her   çok popüler yabancı diziler (örn.
                 ve yaklaşımlarını belirleyen   mesajını verir. Bu bir bakıma   türlü medya kimyaya ait kodlar   ödüllü dizi “Breaking Bad”) top-
                 bilim imajları, bilimin toplum-  “bilime ve bilim insanlarına   ile bezenmiştir. Özellikle son elli   lumun  kimyaya indirgenmiş
                 sal kültürün bir parçası olması   güvenin” mesajını da içerir (1).   yıldır pek değişmemekle birlikte   bilim imajını etkilemektedir. Bu
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33