Page 7 - ChemLife Sayı 22
P. 7
Araştırmaya göre organik sağlanması gereken şartlar olarak ilerledik. Tüketicilere güven hem de erişilebilirlik
gıda tüketiminde ilk sırada var. Pazarda, çarşıda doğal uyguladığımız anketleri sorunlarını aşarak pastayı
yumurta var. Yumurtayı denilerek satılan ürünler, üreticilerden gelen içgörülerle büyütecek büyük bir markanın
meyve sebze (yüzde 63), organik muadillerine göre oluşturduk. pazara girişi yapması gerekli.
bal (yüzde 54), süt ve süt daha uygun fiyat ve kolay
ürünleri (47) ve tavuk (yüzde erişilebilirliğe sahipken, Toplam kaç kişiyle Sağlık bilinci olan tüketici
37) izliyor. Türkiye’de organik tüketiciyi daha fazla ödeyip görüşmeler yapıldı, veriler organik gıdaya yöneliyor
gıda sektörünü derinlemesine organik almaya ikna etmek, Türkiye genelinden mi
anlamak için hem üretici ve kavramlar arasındaki bu sağlandı? Organik gıda tüketicileri
satıcı hem de tüketicilerin farkı anlatmadan oldukça nasıl bir profil çiziyor?
tutum ve davranışlarını zor. Üstelik doğal sözcüğü 14 üretici ve satıcıdan
yansıtmayı hedefleyen bu organiğe göre kulağa çok derinlemesine mülakatlar, 207 Örneğin organik gıda
araştırma hakkında Boğaziçi daha sıcak geliyor. tüketiciden ise anket yoluyla tüketenlerin genellikle
Üniversitesi Kurumsal İletişim veri topladık. Örneklem, üniversite mezunu oldukları
Ofisi Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin Araştırmanızın hedefinden organik gıda tüketiminin en görülüyor. Eğitim veya gelir
Sami Karaca’dan bilgi aldı. ve kapsamından bahsedebilir yoğun olduğunu bildiğimiz düzeyi ile sağlıklı, güvenilir
misiniz? İstanbul ağırlıklı olsa da gıda talebi arasında direkt bir
Öncelikle organik ve doğal telefon mülakatları ile ilişki var diyebilir miyiz?
kavramları konusunda bir Tüketicilerin sağlıklı ve iyi Türkiye’nin farklı illerinden
karmaşa söz konusu. Bir olma hali ve bu hali elde üretici/satıcılar ve online Bir korelasyon söz konusu. BİLİMSEL
gıdanın organik olması ne etmek için yatırım yapmak anketler ile farklı şehirlerde Hem eğitim hem de gelir
anlama geliyor, doğal olması dünyada ilerleyen bir trend yaşayan tüketiciler ile de düzeyi yüksek bir tüketici
ne demek bunu biraz açar haline geldi. Biz de buradan görüşerek, sonuçların ülke profili mevcut ancak, burada
mısınız? hareketle Türkiye’de organik genelini yansıtmasını sağladık. genelleme yapmak çok doğru
gıda sektörünü derinlemesine olmayacaktır. Aslında biz gelir
Organik ve doğal kavramları anlamak için hem üretici ve Türkiye’de organik gıda ya da eğitim düzeyinin yüksek
arasındaki farkın iyi satıcı hem de tüketicilerin sektörü ölçülebilen bir olmasındansa sağlık bilincinin
anlaşılamamış oluşu, organik tutum ve davranışlarını pazar oluşturuyor mu? Bir yüksek olmasının organik
pazarının büyümesi önündeki yansıtan bu çalışmaya söyleşinizde pazarın henüz tüketimi çok daha güçlü
en büyük engellerden başladık. Üretici ve satıcı emekleme döneminde etkileyen bir faktör olduğunu
biri. Bir ürünün içeriğinde kısmında derinlemesine olduğunu belirtmişsiniz, düşünüyoruz. Gelir düzeyi 7
renklendirici, sentetik mülakatlarla ilerledik. Bu biraz açabilir miyiz bu çok yüksek bile olsa, tüketici kimya teknolojileri gazetesi I I www.chemlife.com.tr
madde ve tatlandırıcı yoksa grupta, büyük şirketler, saptamayı? organik ürünlere inanmıyorsa,
o ürün doğaldır. Dolayısıyla bireysel üreticiler ve küçük başka kategorilerde hiç
meyve, sebze, yumurta gibi organik dükkan sahiplerini Bizim bilgimiz dahilinde düşünmeden yüklü miktarda
ürünlerin doğal olmaması örnekleme dahil ettik. Tüketici Türkiye’de pazar büyüklüğünü harcamalar yaparken örneğin
bu tanıma göre zaten kısmında ise anketlerle belirlemeye yönelik henüz bir kilo meyveye 20 lira
mümkün değil. Ancak organik veri topladık. Tüketici herhangi bir çalışma vermek istemeyebilir.
kavramı doğaldan oldukça örnekleminde organik yapılmamış. Sektördeki
farklı bir tanıma sahip. Bir ürünleri çok sık tüketenler, birtakım firmaların ya da Diğer yandan bilinci yüksek,
ürünün organik olması için orta seviyede tüketenler ve derneklerin paylaştığı bazı sağlığına, iyi olmaya önem
yetiştiği araziden, tohuma, az tüketenler şeklinde farklı sayılara rastladık ancak veren orta gelir düzeyinde
gübresinden, sulamasına müşteri tiplerinin tümünü bunlar arasında bir tutarlılık bir tüketici, belki başka
kadar birçok konuda kapsadığımızdan emin yoktu. Tüketici boyutunda masraflarını kısar ama
sektör büyüklüğü bilinmediği mutfağına en kaliteli
için üreticiler pazara girme organik ürünlerin girmesi
konusunda tereddüt için parasını harcamaktan
yaşıyor. Çalışmamızın bir çekinmez. Bugüne kadar
sonraki aşamasında varmak organik tüketiminin önündeki
istediğimiz nokta da bu. bariyerlerden en önemlisinin
fiyat olduğunu düşündük,
Pazarın Türkiye ekonomisinde çalışmamız da bu öngörümüzü
yarattığı büyüklüğü net bir destekledi ancak fiyat kadar
şekilde ölçmek istiyoruz. önemli bir diğer engel ise
Türkiye’de bu pazarın henüz güven eksikliği. Tüketiciye
emekleme döneminde sağlık bilinci aşılanırsa, sektör
olduğunu söylüyoruz güveni kazanmak için adımlar
çünkü Türkiye’de talep de atarsa, çok daha geniş bir
arz da gelişmiş ülkelerin profilin organik tüketicisine
ortalamasının oldukça dönüşmesi mümkün olacaktır.
gerisinde. Pazarın emekleme
döneminden olgunluğa En çok organik yumurta
ulaşması için, sektörün tüketiliyor
sorunlarını çözecek, hem