Page 8 - ChemLife Sayı 22
P. 8
Organik gıda tüketenler en sık tercih edilen kanallar bilinçlendiren, tüketimi teşvik ötesinde. Genetiğiyle
neden buna yöneliyorlar, süpermarketler ve organik edecek tanıtımlar yapması oynanmış tohumların
en çok hangi gıdaları pazarlar. Süpermarketler, gerekli. Amerika’da çok uzun vadede etkilerinin
tüketiyorlar? erişim kolaylığı, pazarlar başarılı olmuş süt tüketimini neler olacağını biyologlar,
ise alışveriş deneyiminin arttırmak için yapılan “Got tıp doktorları, genetik
Organik gıda tüketiminde zenginliği ile öne çıkıyor. Milk?” kampanyası gibi. mühendislerinden
öne çıkan iki grup var: Biri Online alışverişi tercih Burada doktorlar, sağlıklı öğrenmeliyiz. Ancak
bebek bekleyen ya da küçük eden tüketicilerin oranı ise yaşam koçları, sektörle algısı pazarlama alanında
çocuğu olan aileler. Bu durum şaşırtıcı derecede az. Eğitimi örtüşen ünlüler gibi fikir akademisyenler olarak
gösteriyor ki, biz Türkiye’de yüksek, yaş ortalaması genç liderlerini de sürece entegre “sürdürülebilirlik” kesinlikle
organiğe kendimizden çok ve gelir düzeyi yüksek bu etmek faydalı olacaktır. bizim de en çok üzerinde
sevdiklerimizi, özellikle tüketici kitlesinin organik durduğumuz konulardan.
çocuklarımızı düşünerek gıda söz konusu olunca Fiyat en büyük bariyer Nüfus artışı bu hızla devam
geçiş yapıyoruz. Yaptığımız online alışverişe mesafeli ettiği sürece, mevcut
çalışmada, anketimize oluşu çalışmamızın şaşırtıcı Organik gıdanın daha pahalı kaynakların ve üretimin yeterli
katılanların yüzde 81’i çocuğu sonuçlarından. Biz bunu, olması tüketicinin tercihinde olmayacağı net bir şekilde
olursa/olduğu için organik organik tüketicisinin doğala nasıl bir rol oynuyor? görülüyor. Bu tehlike, bize
gıda tercih ettiğini belirtti. dönüş isteği, ürünleri taze Yüksek fiyat politikası doğal kaynaklar konusunda
Diğer grup ise kanser gibi taze, dokunarak, koklayarak pazarın büyümemesinde daha hassas olmamızı, israf
ciddi hastalıklarla savaşan ya ve belki üretici ile sohbet bir handikap oluşturuyor ve fazla tüketim üzerinde
da hastalığı atlatmış kimseler. ederek almak istediği diyebilir miyiz? Organik düşünmemiz gerektiğini
Bu kişiler organik gıdalarla yönünde yorumladık. Ancak gıdayı tüketici açısından hatırlatıyor. Gelecek
beslenmeyi de tedavinin bir bunu bir fırsat olarak da erişilebilir hale getirmek için nesillerin ve dünyadaki daha
parçası gibi algılıyor. Sektörün yorumlamak mümkün. ne yapılmalı? az şanslı toplulukların da
burada en önemli ödevi, Demek ki online organik gıda gıdaya erişimini sağlamak
organik gıda ile tanışan bu pazarında büyümek için harika Tüketiciler için en büyük için, genetiğiyle oynanmış
tüketicilerle hayat boyu ilişki bir boşluk var. Üstelik erişim bariyer fiyat. Organik olanın tohumlarla verimi arttırmak
kurabilmek, çocuğu büyüyen de organik gıda sektöründe lüks olduğu algısı var, ilk başta tüm dünya için
ailelerin, hastalığı atlatan hala problem iken, sektörün tüketici organik ürünleri harika bir kurtuluş gibi
kişilerin tüketim devamlılığını büyümeye online kanal ile sadece bu yüzden pahalı göründü, ancak sonrasında
sağlamak. devam etmesi cazip bir çözüm gibi düşünüyor. Bu ürünlerin tıp otoriteleri bazı ciddi
yolu gibi görünüyor. Her neden pahalı olduklarına ve hastalıklarla bu tohumların
En çok tüketilen gıdalardan mahallede, semtte bir organik maliyetlerine dair bir bilinç ilişkisini ortaya koydu. Dünya
ilk sırada örneklemdeki dükkan bulmak mümkün de oluşmuş değil. Bu noktada öyle bir noktaya geldi ki “ya
tüketicilerimizin yüzde değil. Pazarlar ise sadece belli tüketicilere doğrudan ya da bazılarımız aç kalacak ya
76’sının tükettiğini belirttiği günlerde kuruluyor. dolaylı yollarla maliyetlerin da pek çoğumuz GDO’lu
yumurta var. Sonra meyve neden yüksek olduğunun gıdalardan kanser olacağız”
sebze (yüzde 63), bal (yüzde Türkiye’de bu alanda anlatılması lazım. Etiketlerin gibi bir tablo çıkıyor ortaya.
54), süt ve süt ürünleri standart ve güvenilir bir üstüne maliyetler yazılsa Bu tohumların sağlığa etkisi
(47) ve tavuk (yüzde 37) sertifikasyon sisteminin belki bu fiyat algısı kırılabilir. kesinlikle bizim uzmanlığımız
geliyor. Yumurta, sektör için olmaması ve organik Maliyetler neden yüksek diye değil, o yüzden olumlu
incelenmesi gereken güzel tanımının üreticinin veya bakarsak da temelde üç sebep ya da olumsuz baktığımızı
bir vaka. Gerek yumurtaların satıcının inisiyatifine sayabiliriz: Normal tohumlara söyleyemeyiz. Kendi
üzerine işlenen kodlarla bırakılmış olması sorun göre çok daha hassas olan disiplinimizden bakarsak
organik mi soru işaretini yaratıyor. Bu konuda neler organik tohumların maliyeti, söyleyebileceğimiz daha
kaldırarak güven vermesi, yapılabilir? yetiştirme sürecinin çok daha sorumlu üretim ve tüketime
gerek kamuoyundaki gezen fazla özen gerektirmesi ve odaklanmamız gerektiği.
tavuk vurgusuyla, organik Organik sertifikaları organik tarıma uygun toprak
sektöründe tüketim lideri tüketicinin kafasını yani arazi kıtlığı.
oldu yumurta. Balda ise korku karıştırıyor. Birden fazla
faktörü etkili oldu, sahte kuruluş olması soru işaretleri Son olarak iklim değişikliği Söyleşi: Özgür Duygu Durgun /
bal korkusu tüketiciyi bal yaratıyor ve tüketicilerin sonucu gıda çeşitliliğinin Kurumsal İletişim Ofisi – Boğaziçi
alırken organik tercih etmeye %15’i sertifikaya rağmen bir azalması, kuraklık, su Üniversitesi
yöneltti. ürünün gerçekten organik kaynaklarının azalması
olduğundan şüphelendiğini gibi pek çok sorunla karşı Fotoğraflar: Kenan Özcan
Tüketici organik gıdaya en belirtiyor. Büyük bir markanın karşıyayız. Bu noktada
fazla hangi yolla ulaşıyor? hem sertifikasyon hem de GDO’lu ürünlere veya iklim
Online markaların- satışı birleştirip, bu boşluğu değişikliğinin yarattığı
mağazaların sayısı son doldurması gerekiyor. olumsuz koşullara dayanıklı
yıllarda epey artış gösterdi, tohumların üretimine nasıl
bu durum tüketime yansıyor Tanıtım da sektörün önemli bakmalıyız?
mu? sorunlarından. Tüm marka
ve üreticilerin birleşerek, Bu sorunun cevabı
Organik gıda alışverişinde organik ürünler hakkında çalışmamızın kapsamının