Page 4 - ChemLife Sayı 28
P. 4

4         CHEMLIFE          KIMYA VE TEKNOLOJILERI GAZETESI                             LASTIK VE KAUÇUK TEKNOLOJILERI









                                                   GELECEĞIN


                                         OTOMOBILLERINE


                                KIMYA DAMGA VURACAK








                                     “Geleceğin otomobillerinde, bugün kullandığımız
                                teknolojilerin ve parçaların birçoğu olmayacak. Ama birçok
                                       yeni parça ve üretim teknolojisi ile tanışacağız.”

                                                     Yazan: Richard TRUETT







        Katrina Cornish 90’lı yıllarda   siyahının kısmen değişmesine   mesini gerektirecek.      yüksek frekanslarda gerçekleşen
        ABD Tarım Bakanlığı için çalı-  neden olabilir. Cornish, yumurta                          izolasyonu arıyoruz ve bu
        şırken, bir kamyonun arkasında,   kabuklarının ince bir pudra haline   Bazı tedarikçilerin aradığı hedef:   nedenle malzeme gelişimine
        kasalar içinde duran taze top-  getirilerek karbon siyahında bir   Yılda 100.000 mil kullanıma   bakışımız değişiyor. Bir elektrikli
        lanmış domatesleri gördü. Ancak   takviye maddesi olarak da işe   dayanacak araç parçaları   araç, içten yanmalı bir motorlu
        gördüğü sadece bir domates    yarayabileceğini keşfetti.    oluşturmak ve 1 milyon mil    taşıttan çok daha dayanıklı
        yükü değildi. O, kasaların altın-                           kullanım ömrüne sahip olmak.  olacak ve araçtaki diğer her şeyin
        daki domatesleri merak etti ve   OSU araştırmacıları, Tenneco                             bir o kadar uzun süre dayanması
        derilerinin bu kadar stresle başa   firması ve otomobil üreticilerinde   Çok sayıda özel sektöre ait binek   gerekecek” diyor.
        çıkmak için oldukça dayanaklı   çalışan meslektaşları ile birlikte,   araç zaten daha yüksek kullanım
        olması gerektiğini düşündü.   domates parçalarını ve yumurta   oranlarını görmekte ve hizmet   Maliyet zorluğu
                                      kabuklarını otomobil parçaların-  saatleri yükseldiğinde araçların
        Katrina Cornish şu anda Ohio   da kullanılan kauçuk bileşenlerde   nasıl değişmesi gerektiği   Yarının otonom araçları,
        Eyalet Üniversitesi’nde (OSU)   test ediyor.                konusunda bize bir bakış açısı   bugünün arabalarından 10 kat
        profesör ve alternatif doğal kau-                           sunuyorlar. RideGuru da (https://  daha dayanaklı bileşenlere
        çuk üretimi ve kauçuk biyosen-  Ancak araştırmacılar sadece araç   ride.guru/) paylaşılan bilgilere   sahip olabilir. Ancak bu parçalar
        tezi konusunda uluslararası bir   parçaları için sınırlı kalacak gibi   göre bazı tam zamanlı olarak   değiştirdikleri bileşenlerden
        otoritedir.                   durmuyor. Çünkü Kaju kabuğu   çalışan Uber ve Lyft araçlarını   10 kat daha pahalı olamaz.
                                      ve bunlardan elde edilen yağ,   incelemek bize fikir sağlayabilir.   Zaten tedarikçiler de otomobil
        * Katrina Cornish, özellikle Taraxa-  çoğu fren balatası ve ayakkabı-  Koltuk köpüğü, kapı contaları,   üreticilerinin şu anda
        cum kok-saghyz (rubber dandeli-  larda kullanılabiliyor. O yüzden   mekanik bileşenler ve hatta   ödediklerinden bir kuruş daha
        on) üzerine yaptığı çalışmalar ile   bu tarz bir projenin sonu yok gibi   boya gibi parçaların aşınma   fazla harcamak istemediklerini
        tanınmaktadır.                duruyor.                      oranı hakkında yeni düşünceler   söylüyorlar.
                                                                    geliştirebiliriz.
        Ancak; domatesleri asla unut-  Oyun değiştiriciler                                        “Maliyet meselesi karmaşık bir
        madı ve şuan ki araştırması                                 Tenneco’nun küresel performans   konudur.”
        nedeniyle, domates kabuklarının   Hafif ağırlıklandırma, yakıt   malzemeleri mühendisliği
        gelecekteki arabamızda varolma-  ekonomisi, emisyon azaltma ve   direktörü Rod Hadi’ye göre   Yalnızca saf bileşen seviyesinde
        sını çok olası olduğunu gördü.  daha çevre dostu geri dönüşüm-  elektrifikasyon da yeni zorluklar   maliyetlere bakarsanız, bir
                                      lü parçalar arayışı geleneksel   getiriyor. Elektrikli araçlarda   şey daha pahalı görünebilir.
        Domates kabukları; süspansiyon   olarak otomobil bileşenlerinde   (EV), genellikle benzinli yada   Fakat ya üretiminizin ve /
        burçlarında, motor rakorların-  değişikliklere neden oldu. Ancak   dizel yakıtlı araçların sesi   veya üretim sürecinizin hızını
        da, lastiklerde, hortumlarda ve   geleceğin otomobilleri için birçok   tarafından bastırılan bazı   ve karmaşıklığını değiştirirse?
        araçların muhtelif yerlerinde   parçadaki yapı taşlarını yeniden   aktarma organlarının sesleri   Bileşen sayısında azalma olursa
        kullanılan kauçukların ana dolgu   icat eden tedarikçiler var.  duyulabilir. Otomobil üreticileri   ne olur? Bu yönden bakarsak
        maddesi olan karbon siyahının                               de Tenneco’dan, bu seslerin   aslında maliyetini hesaplamanın
        kısmen de olsa değişmesine    “Mobilite en büyük faktör     duyulmasını önleyen aktarma   bir sürü yolu var.
        neden olabilir.               olabilir.”                    organları ve süspansiyon      “Tedarikçilerin geliştirdiği
        Cornish, “Takviye dolguda ne tür   Ortalama bir araç zamanın yüzde   bileşenleri geliştirmelerini istiyor.  her parça için bu karmaşık bir
        özellikler isteniyor? Gerçekten   95’ini boşta geçiriyor. ABD Ulaş-  Hadi, motorun ve şanzımanın   denklem olacaktır.”
        sert ve güçlü bir şey mi? Bu yüz-  tırma Bakanlığı’na göre, Ame-  ürettiği gürültü frekanslarının
        den domates kabuklarını incele-  rikalılar ortalama bir saat araç   EV frekanslarından daha düşük   Magna International’ın oturma
        meye karar verdim” diyor.     kullanmakta. Ancak bazı tahmin-  olma eğiliminde olduğunu   bölümü, Freeform adını
                                      lere göre, otonom otomobiller   belirtti. “Yani izolasyon açısından   verdiği bir koltuk döşeme
        Peki ya “Yumurta Kabukları”?  20 saat boyunca kullanılabilir. Bu   geliştirdiğimiz malzeme   malzemesini piyasaya sürdü.
                                      kullanım miktarı, tedarikçilerin                            Malzeme, Magna’nın bugün
        Yumurta kabuklarıda karbon    çok daha güçlü bileşenler üret-  değişiyor, çünkü şimdi daha   kullandıklarından biraz daha
   1   2   3   4   5   6   7   8   9