Page 4 - ChemLife Sayı 28
P. 4
4 CHEMLIFE KIMYA VE TEKNOLOJILERI GAZETESI LASTIK VE KAUÇUK TEKNOLOJILERI
GELECEĞIN
OTOMOBILLERINE
KIMYA DAMGA VURACAK
“Geleceğin otomobillerinde, bugün kullandığımız
teknolojilerin ve parçaların birçoğu olmayacak. Ama birçok
yeni parça ve üretim teknolojisi ile tanışacağız.”
Yazan: Richard TRUETT
Katrina Cornish 90’lı yıllarda siyahının kısmen değişmesine mesini gerektirecek. yüksek frekanslarda gerçekleşen
ABD Tarım Bakanlığı için çalı- neden olabilir. Cornish, yumurta izolasyonu arıyoruz ve bu
şırken, bir kamyonun arkasında, kabuklarının ince bir pudra haline Bazı tedarikçilerin aradığı hedef: nedenle malzeme gelişimine
kasalar içinde duran taze top- getirilerek karbon siyahında bir Yılda 100.000 mil kullanıma bakışımız değişiyor. Bir elektrikli
lanmış domatesleri gördü. Ancak takviye maddesi olarak da işe dayanacak araç parçaları araç, içten yanmalı bir motorlu
gördüğü sadece bir domates yarayabileceğini keşfetti. oluşturmak ve 1 milyon mil taşıttan çok daha dayanıklı
yükü değildi. O, kasaların altın- kullanım ömrüne sahip olmak. olacak ve araçtaki diğer her şeyin
daki domatesleri merak etti ve OSU araştırmacıları, Tenneco bir o kadar uzun süre dayanması
derilerinin bu kadar stresle başa firması ve otomobil üreticilerinde Çok sayıda özel sektöre ait binek gerekecek” diyor.
çıkmak için oldukça dayanaklı çalışan meslektaşları ile birlikte, araç zaten daha yüksek kullanım
olması gerektiğini düşündü. domates parçalarını ve yumurta oranlarını görmekte ve hizmet Maliyet zorluğu
kabuklarını otomobil parçaların- saatleri yükseldiğinde araçların
Katrina Cornish şu anda Ohio da kullanılan kauçuk bileşenlerde nasıl değişmesi gerektiği Yarının otonom araçları,
Eyalet Üniversitesi’nde (OSU) test ediyor. konusunda bize bir bakış açısı bugünün arabalarından 10 kat
profesör ve alternatif doğal kau- sunuyorlar. RideGuru da (https:// daha dayanaklı bileşenlere
çuk üretimi ve kauçuk biyosen- Ancak araştırmacılar sadece araç ride.guru/) paylaşılan bilgilere sahip olabilir. Ancak bu parçalar
tezi konusunda uluslararası bir parçaları için sınırlı kalacak gibi göre bazı tam zamanlı olarak değiştirdikleri bileşenlerden
otoritedir. durmuyor. Çünkü Kaju kabuğu çalışan Uber ve Lyft araçlarını 10 kat daha pahalı olamaz.
ve bunlardan elde edilen yağ, incelemek bize fikir sağlayabilir. Zaten tedarikçiler de otomobil
* Katrina Cornish, özellikle Taraxa- çoğu fren balatası ve ayakkabı- Koltuk köpüğü, kapı contaları, üreticilerinin şu anda
cum kok-saghyz (rubber dandeli- larda kullanılabiliyor. O yüzden mekanik bileşenler ve hatta ödediklerinden bir kuruş daha
on) üzerine yaptığı çalışmalar ile bu tarz bir projenin sonu yok gibi boya gibi parçaların aşınma fazla harcamak istemediklerini
tanınmaktadır. duruyor. oranı hakkında yeni düşünceler söylüyorlar.
geliştirebiliriz.
Ancak; domatesleri asla unut- Oyun değiştiriciler “Maliyet meselesi karmaşık bir
madı ve şuan ki araştırması Tenneco’nun küresel performans konudur.”
nedeniyle, domates kabuklarının Hafif ağırlıklandırma, yakıt malzemeleri mühendisliği
gelecekteki arabamızda varolma- ekonomisi, emisyon azaltma ve direktörü Rod Hadi’ye göre Yalnızca saf bileşen seviyesinde
sını çok olası olduğunu gördü. daha çevre dostu geri dönüşüm- elektrifikasyon da yeni zorluklar maliyetlere bakarsanız, bir
lü parçalar arayışı geleneksel getiriyor. Elektrikli araçlarda şey daha pahalı görünebilir.
Domates kabukları; süspansiyon olarak otomobil bileşenlerinde (EV), genellikle benzinli yada Fakat ya üretiminizin ve /
burçlarında, motor rakorların- değişikliklere neden oldu. Ancak dizel yakıtlı araçların sesi veya üretim sürecinizin hızını
da, lastiklerde, hortumlarda ve geleceğin otomobilleri için birçok tarafından bastırılan bazı ve karmaşıklığını değiştirirse?
araçların muhtelif yerlerinde parçadaki yapı taşlarını yeniden aktarma organlarının sesleri Bileşen sayısında azalma olursa
kullanılan kauçukların ana dolgu icat eden tedarikçiler var. duyulabilir. Otomobil üreticileri ne olur? Bu yönden bakarsak
maddesi olan karbon siyahının de Tenneco’dan, bu seslerin aslında maliyetini hesaplamanın
kısmen de olsa değişmesine “Mobilite en büyük faktör duyulmasını önleyen aktarma bir sürü yolu var.
neden olabilir. olabilir.” organları ve süspansiyon “Tedarikçilerin geliştirdiği
Cornish, “Takviye dolguda ne tür Ortalama bir araç zamanın yüzde bileşenleri geliştirmelerini istiyor. her parça için bu karmaşık bir
özellikler isteniyor? Gerçekten 95’ini boşta geçiriyor. ABD Ulaş- Hadi, motorun ve şanzımanın denklem olacaktır.”
sert ve güçlü bir şey mi? Bu yüz- tırma Bakanlığı’na göre, Ame- ürettiği gürültü frekanslarının
den domates kabuklarını incele- rikalılar ortalama bir saat araç EV frekanslarından daha düşük Magna International’ın oturma
meye karar verdim” diyor. kullanmakta. Ancak bazı tahmin- olma eğiliminde olduğunu bölümü, Freeform adını
lere göre, otonom otomobiller belirtti. “Yani izolasyon açısından verdiği bir koltuk döşeme
Peki ya “Yumurta Kabukları”? 20 saat boyunca kullanılabilir. Bu geliştirdiğimiz malzeme malzemesini piyasaya sürdü.
kullanım miktarı, tedarikçilerin Malzeme, Magna’nın bugün
Yumurta kabuklarıda karbon çok daha güçlü bileşenler üret- değişiyor, çünkü şimdi daha kullandıklarından biraz daha