Page 21 - ChemLife Sayı 41
P. 21
21
SEKTÖREL GELIŞMELER www.chemlife.com.tr CHEMLIFE
Turkuaz Air Products CEO'su Seifi Ghasemi satın alınan yenilenebilir enerji deniz motorunu test edecek. Bir
geçen yaz projeyi açıkladığında, olacaktır. diğerinde MAN Energy, iki zamanlı
Bu işlem, metanı, amonyak yapmak analistlere bunu tamamen yeni bir bir amonyak motorunu mükemmel-
için nitrojen ile reaksiyona girecek endüstri için bir fizibilite çalışması CF'nin tahminlerine göre, yeşil leştiriyor.
olan saf karbon ve hidrojene dönüş- olarak gördüğünü söyledi. İnsanlığın amonyak yapmak, geleneksel
türmek için piroliz kullanır. karbonsuz enerji hayalini gerçeğe amonyağın yaklaşık üç katı kadar, Diğer bilinmeyenler?
dönüştüren ilk, en büyük ve en yeni- ton başına yaklaşık 500 dolara mal
Endüstri, turkuaz amonyağı yeşil ve likçi proje olduğu için bu girişimin bir olacak. Ancak şirket, alternatif enerji Valentini, "Firmalar, Dünya çapında,
mavi arasında bir yer olarak düşünü- parçası olmaktan gurur duyuyoruz” pazarında ton başına 2.200 $, ge- özellikle Avustralya ve Suudi Arabis-
yor. Öne çıkan bir proje, Monolith dedi. lenekselin yaklaşık sekiz katı kadar tan'da, elektrolizör maliyetlerinde ve
Materials'ın Nebraska'daki karbon getirebileceğini tahmin ediyor. verimliliğinde önemli iyileştirmeler
siyahı tesisidir. Bunu diğer firmalar da büyük proje- gerektirecek ve yeşil hidrojen ürete-
lerle izledi. Ekim ayında Yara, 75.000 Ayrıca Will, pazarın potansiyel ola- cek çok sayıda projemiz var" diyor.
Ancak tüm bu altyapıyı çevre dostu ton amonyak için yeterli hidrojen rak çok büyük olduğunu söylüyor. Ve firmalar henüz var olmayan bir
yakıtlara dönüştürmek zaman ala- üretmek üzere Hollanda'nın Sluiskil "Amonyak, genel hidrojen uygula- pazara hitap etmeyi umuyorlar. Yani
cak. Geçen yıla kadar, önerilen yeşil kentindeki amonyak fabrikasına maları bir yana, denizcilik uygulama- kağıt üzerinde riskli bir durum” diyor.
amonyak projelerinin çoğu küçüktü, elektrolizörler kurmayı düşündü- larının nispeten küçük bir bölümünü
geleneksel bir amonyak tesisinin ğünü söyledi. Santral, yeni bir açık alıyor ve burada bile küresel amon- Ve şirketlerin yeşil amonyak için
ürettiği yılda yarım milyon ton ve deniz rüzgar çiftliğinden 100 MW yağın mevcut üretim kapasitesinin yüksek kar marjları gördüğü yerde,
daha fazlasının yerine sadece on güçle çalışacak. Ve Aralık ayında şir- iki katından fazlasından bahsediyo- Valentini maliyetleri görüyor. "Arz
binlerce ton. ket daha da büyük bir projeyi duyur- ruz" diyor. açısından, bir primden bahsetmek
du: Porsgrunn, Norveç'teki tesisinde her zaman güzel bir şeydir, ancak bir
Bazıları Avustralya'da hükümet tara- yılda 500.000 ton amonyak üretimi Argus Danışmanlık Hizmetleri'nde tedarikçi için bir prim, hattın aşağı-
fından desteklenen projelerdir. Ör- için yeni elektrolizörler. Enerji, ülke- Asya-Pasifik ve Orta Doğu'dan so- sındaki bir başkasının yükü üstlen-
neğin, Norveçli gübre üreticisi Yara, nin yemyeşil hidroelektrik kaynakları rumlu müdür olan Andrea Valentini, mesi gerektiği anlamına gelir ve bu
Pilbara'daki tesisinde yılda 3.500 sayesinde zaten %98 yenilenebilir alternatif bir yakıt olarak yeşil amon- da tüketiciler olarak bizler anlamına
ton yeşil amonyak üretmek için olan Norveç'in enerji şebekesinden yak oluşturmak istiyorsa, endüstri- gelir" diyor.
elektrolizörler kurmayı planlıyor ve gelecekti. Yara, amonyağı gemiler nin aşması gereken bir dizi engele
amonyum nitrat patlayıcı üreticileri
Dyno Nobel ve Queensland Nitrates
sırasıyla 9.000 ve 20.000 ton yeşil
amonyak üretimi üzerinde çalışıyor.
Ayrıca, Yeni Zelanda ve Şili'de de
pilot programlar yürütülmektedir.
Geçen yıl çok daha büyük projeler
açıklandı. Açık ara en iddialısı Suudi
Arabistan'da. 5 milyar dolarlık proje,
ABD şirketi Air Products and Che-
micals, yerel ACWA Power firması
ve Suudi Arabistan'da karbonsuz bir
şehir inşa eden bir geliştirici olan
NEOM arasındaki bir ortaklıktır.
2025 yılında tamamlanması plan-
lanan yapı, Kızıldeniz kıyısında yer
alacak. Güneş pilleri gün boyunca
güneşi kullanacak, türbinler ise su
elektroliz tesisleri için 4 GW elektrik
üretmek için gece rüzgârlarını yaka-
layacak. Hidrojen, yılda 1,2 milyon
ton amonyak üretmek için gelenek-
sel bir Haber-Bosch tesisine besle- Resim 1 - CF Industries, Louisiana, Donaldsonville'deki tesisinde amonyak üretmeyi planlıyor.
necek; bu, geleneksel standartlara
göre bile büyük bir miktar. için yakıt olarak satmak istiyor. Şir- işaret ediyor. Yeşil amonyak sektörü için başka bir
ket, projeyi ilerletmeden önce Nor- soru, onu destekleyecek yeterli ye-
Air Products, yeni bir dağıtım planı veç hükümetinden teşvikler istiyor. Bir sorun, amonyak kullanabilen nilenebilir enerjinin olup olmayaca-
oluşturmak için 2 milyar dolar daha deniz motorlarının henüz mevcut ğıdır. Yenilenebilir enerjilere yönelik
harcayacak. Amonyağı, hidrojen CF Industries, ABD'deki ilk büyük olmamasıdır. Valentini, "Geliştiriciler, tahminler yükseliş eğilimi gösteriyor.
hücreleriyle çalışan otobüsler ve yeşil amonyak projesini başlatıyor. belki de bir zaman çizelgesi olarak Örneğin, BP'nin en son “Energy
kamyonlar için depolara kurulan özel Önümüzdeki 3 yıl içinde şirket, 2024'ten bahsediyorlar. Bunun Outlook” raporuna göre, yenilene-
tesislere dünyanın dört bir yanına Louisiana, Donaldsonville'deki fab- gerçekçi olduğunu düşünmüyorum" bilir kaynaklar, 2018'de dünya enerji
gönderecek. Bu birimler, toplamda rikasında elektrolizör kurarak yeşile diyor. arzının %5'i kadarken 2050'ye kadar
15.000 kamyon ve otobüse yetecek dönüştürmek için yıllık 20.000 ton %45-60'a yükselecek ve maliyetler
kadar hidrojeni geri kazanmak için geleneksel amonyağı yeşile dönüş- Finlandiyalı motor üreticisi Wartsila, %30-70 oranında düşecek.
amonyağı ayrıştıracak. türmek için 100 milyon dolar harca- böyle bir girişimin içinde ve bu yıl,
yacak. Santralin elektriği, şebekeden amonyak yakıtlı dört zamanlı bir Valentini'ye göre mavi amonyak,