Page 21 - ChemLife Sayı 41
P. 21

21
             SEKTÖREL GELIŞMELER                                                        www.chemlife.com.tr    CHEMLIFE





             Turkuaz                       Air Products CEO'su Seifi Ghasemi   satın alınan yenilenebilir enerji   deniz motorunu test edecek. Bir
                                           geçen yaz projeyi açıkladığında,   olacaktır.              diğerinde MAN Energy, iki zamanlı
             Bu işlem, metanı, amonyak yapmak   analistlere bunu tamamen yeni bir                     bir amonyak motorunu mükemmel-
             için nitrojen ile reaksiyona girecek   endüstri için bir fizibilite çalışması   CF'nin tahminlerine göre, yeşil   leştiriyor.
             olan saf karbon ve hidrojene dönüş-  olarak gördüğünü söyledi. İnsanlığın   amonyak yapmak, geleneksel
             türmek için piroliz kullanır.  karbonsuz enerji hayalini gerçeğe   amonyağın yaklaşık üç katı kadar,   Diğer bilinmeyenler?
                                           dönüştüren ilk, en büyük ve en yeni-  ton başına yaklaşık 500 dolara mal
             Endüstri, turkuaz amonyağı yeşil ve   likçi proje olduğu için bu girişimin bir   olacak. Ancak şirket, alternatif enerji   Valentini, "Firmalar, Dünya çapında,
             mavi arasında bir yer olarak düşünü-  parçası olmaktan gurur duyuyoruz”   pazarında ton başına 2.200 $, ge-  özellikle Avustralya ve Suudi Arabis-
             yor. Öne çıkan bir proje, Monolith   dedi.                  lenekselin yaklaşık sekiz katı kadar   tan'da, elektrolizör maliyetlerinde ve
             Materials'ın Nebraska'daki karbon                           getirebileceğini tahmin ediyor.  verimliliğinde önemli iyileştirmeler
             siyahı tesisidir.             Bunu diğer firmalar da büyük proje-                        gerektirecek ve yeşil hidrojen ürete-
                                           lerle izledi. Ekim ayında Yara, 75.000   Ayrıca Will, pazarın potansiyel ola-  cek çok sayıda projemiz var" diyor.
             Ancak tüm bu altyapıyı çevre dostu   ton amonyak için yeterli hidrojen   rak çok büyük olduğunu söylüyor.   Ve firmalar henüz var olmayan bir
             yakıtlara dönüştürmek zaman ala-  üretmek üzere Hollanda'nın Sluiskil   "Amonyak, genel hidrojen uygula-  pazara hitap etmeyi umuyorlar. Yani
             cak. Geçen yıla kadar, önerilen yeşil   kentindeki amonyak fabrikasına   maları bir yana, denizcilik uygulama-  kağıt üzerinde riskli bir durum” diyor.
             amonyak projelerinin çoğu küçüktü,   elektrolizörler kurmayı düşündü-  larının nispeten küçük bir bölümünü
             geleneksel bir amonyak tesisinin   ğünü söyledi. Santral, yeni bir açık   alıyor ve burada bile küresel amon-  Ve şirketlerin yeşil amonyak için
             ürettiği yılda yarım milyon ton ve   deniz rüzgar çiftliğinden 100 MW   yağın mevcut üretim kapasitesinin   yüksek kar marjları gördüğü yerde,
             daha fazlasının yerine sadece on   güçle çalışacak. Ve Aralık ayında şir-  iki katından fazlasından bahsediyo-  Valentini maliyetleri görüyor. "Arz
             binlerce ton.                 ket daha da büyük bir projeyi duyur-  ruz" diyor.          açısından, bir primden bahsetmek
                                           du: Porsgrunn, Norveç'teki tesisinde                       her zaman güzel bir şeydir, ancak bir
             Bazıları Avustralya'da hükümet tara-  yılda 500.000 ton amonyak üretimi   Argus Danışmanlık Hizmetleri'nde   tedarikçi için bir prim, hattın aşağı-
             fından desteklenen projelerdir. Ör-  için yeni elektrolizörler. Enerji, ülke-  Asya-Pasifik ve Orta Doğu'dan so-  sındaki bir başkasının yükü üstlen-
             neğin, Norveçli gübre üreticisi Yara,   nin yemyeşil hidroelektrik kaynakları   rumlu müdür olan Andrea Valentini,   mesi gerektiği anlamına gelir ve bu
             Pilbara'daki tesisinde yılda 3.500   sayesinde zaten %98 yenilenebilir   alternatif bir yakıt olarak yeşil amon-  da tüketiciler olarak bizler anlamına
             ton yeşil amonyak üretmek için   olan Norveç'in enerji şebekesinden   yak oluşturmak istiyorsa, endüstri-  gelir" diyor.
             elektrolizörler kurmayı planlıyor ve   gelecekti. Yara, amonyağı gemiler   nin aşması gereken bir dizi engele
             amonyum nitrat patlayıcı üreticileri
             Dyno Nobel ve Queensland Nitrates
             sırasıyla 9.000 ve 20.000 ton yeşil
             amonyak üretimi üzerinde çalışıyor.
             Ayrıca, Yeni Zelanda ve Şili'de de
             pilot programlar yürütülmektedir.

             Geçen yıl çok daha büyük projeler
             açıklandı. Açık ara en iddialısı Suudi
             Arabistan'da. 5 milyar dolarlık proje,
             ABD şirketi Air Products and Che-
             micals, yerel ACWA Power firması
             ve Suudi Arabistan'da karbonsuz bir
             şehir inşa eden bir geliştirici olan
             NEOM arasındaki bir ortaklıktır.

             2025 yılında tamamlanması plan-
             lanan yapı, Kızıldeniz kıyısında yer
             alacak. Güneş pilleri gün boyunca
             güneşi kullanacak, türbinler ise su
             elektroliz tesisleri için 4 GW elektrik
             üretmek için gece rüzgârlarını yaka-
             layacak. Hidrojen, yılda 1,2 milyon
             ton amonyak üretmek için gelenek-
             sel bir Haber-Bosch tesisine besle-  Resim 1 - CF Industries, Louisiana, Donaldsonville'deki tesisinde amonyak üretmeyi planlıyor.
             necek; bu, geleneksel standartlara
             göre bile büyük bir miktar.   için yakıt olarak satmak istiyor. Şir-  işaret ediyor.     Yeşil amonyak sektörü için başka bir
                                           ket, projeyi ilerletmeden önce Nor-                        soru, onu destekleyecek yeterli ye-
             Air Products, yeni bir dağıtım planı   veç hükümetinden teşvikler istiyor.  Bir sorun, amonyak kullanabilen   nilenebilir enerjinin olup olmayaca-
             oluşturmak için 2 milyar dolar daha                         deniz motorlarının henüz mevcut   ğıdır. Yenilenebilir enerjilere yönelik
             harcayacak. Amonyağı, hidrojen   CF Industries, ABD'deki ilk büyük   olmamasıdır. Valentini, "Geliştiriciler,   tahminler yükseliş eğilimi gösteriyor.
             hücreleriyle çalışan otobüsler ve   yeşil amonyak projesini başlatıyor.   belki de bir zaman çizelgesi olarak   Örneğin, BP'nin en son “Energy
             kamyonlar için depolara kurulan özel   Önümüzdeki 3 yıl içinde şirket,   2024'ten bahsediyorlar. Bunun   Outlook” raporuna göre, yenilene-
             tesislere dünyanın dört bir yanına   Louisiana, Donaldsonville'deki fab-  gerçekçi olduğunu düşünmüyorum"   bilir kaynaklar, 2018'de dünya enerji
             gönderecek. Bu birimler, toplamda   rikasında elektrolizör kurarak yeşile   diyor.       arzının %5'i kadarken 2050'ye kadar
             15.000 kamyon ve otobüse yetecek   dönüştürmek için yıllık 20.000 ton                    %45-60'a yükselecek ve maliyetler
             kadar hidrojeni geri kazanmak için   geleneksel amonyağı yeşile dönüş-  Finlandiyalı motor üreticisi Wartsila,   %30-70 oranında düşecek.
             amonyağı ayrıştıracak.        türmek için 100 milyon dolar harca-  böyle bir girişimin içinde ve bu yıl,
                                           yacak. Santralin elektriği, şebekeden   amonyak yakıtlı dört zamanlı bir   Valentini'ye göre mavi amonyak,
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26