Page 19 - ChemLife Sayı 18
P. 19

BİLİMSEL
















                                                                                                                    19 kimya teknolojileri gazetesi  I        I  www.chemlife.com.tr


                 KOKU KIMYASININ EKONOMIYE KATKISI






         TUĞÇE NAZ KOCA


        Koku, insanda koku alma    bile ülke ekonomisine      Türkiye edemesin? Türkiye   olduğu söylenebilir. Herkesin
        duyusunu harekete geçiren   katkı sağlayabilecekken, bu   İstatistik Kurumu (TÜİK)   kokuya önem verdiği bir
        ve kokunun algılanmasına   işi uluslararası boyutlara   verilerine göre, Türkiye’nin   çağda milyonlarca insanın
        neden olan uçucu maddelerin   taşımak hem kimyager ve   geçen yıl parfüm ithalatına   artık bir ihtiyaç olarak
        yarattığı etki olarak      kimya mühendisleri için bir iş   ödediği tutar 2016’ya kıyasla   gördüğü parfümle ilgili
        tanımlanabilir (KSOEKY     olanağı hem de ekonomiye   yüzde 12,5 artarak 45,4    yapılan yatırımların arttırılması
        2010).                     büyük katkı olabilir. Türkiye   milyon doları buldu. Tabi   gerektiği ve başarılı üretim
                                   2013-2017 yılları arasında   ki bizim de parfüm ihraç   yapan yatırımların ciddi
         Günümüzde birçok insanın   yaklaşık 206 milyon dolarlık   ettiğimiz ülkeler var. Yine   kazanç elde edeceği aşikârdır.
        ten kokusuyla parfümünün   parfüm ithal etmiş. Buna ek   2017 yılında 2016 yılına   Yapılan yatırımların maddi
        harmanlanmış bir kokusu    olarak bunların satış fiyatı   oranla %29,7‘lik artışla   kısmı bir yana, kimyager,
        vardır. Herkesin bütçesine   arasındaki farkı da ekleyip   42,7 milyon dolarlık bir   kimya mühendisi ve bu
        göre aldığı parfümleri göz   düşünecek olursak neden   ihraç söz konusu. Fakat bu   sektörde çalışabilecek meslek
        önüne alırsak aslında önemli   bu kadar almak yerine   ihraçtan fazla ithal aldığımızı   gruplarındaki öğrencilere
        bir yatırım konusu olan koku   kendimiz dünya markası   düşünecek olursak ülkemizin   üniversitelerde bu konuyla
        kimyası maalesef ülkemizde   bir koku üretemiyoruz diye   parfüm konusunda yetersiz   alakalı derslerin açılıp, bu
        değeri bilinmeyen bir      sorgulamamak mümkün        olduğunu söylemek mümkün   sektörde çalışabilecek
        sektör. Zengin koku kültürü   değil. Yaklaşık 206 milyon   olur. Fransa, 2017 yılında   meslek gruplarına da yatırım
        olan Fransa, İspanya ve    dolarlık parfümün 76,9     sadece Türkiye’den 17,1    yapılması daha kaliteli ve
        İtalya gibi ülkelerden ithal   milyon dolarını ithal ettiğimiz   milyon dolar kâr elde ederek   dünya markası olabilecek
        ettiğimiz parfümler yerine   Fransa’yı ele alalım. Sadece   bizim ihracattan toplam   kokular açısından önem teşkil
        sadece kendi ülkemiz içinde   Türkiye’ye ihracı bu kadarken   kârımızın %40’ı kadar kâr   etmektedir.
        kaliteli kokuların üretilip   diğer ülkelerden kazancını   elde etti ve birçok ülkeye
        dış ülkelerden ithal edilen   düşündüğümüzde elde     ihraç ettiği parfümlerle
        parfüm alımlarının azalması   edebileceği ciddi kârı neden   ciddi bir gelirin söz konusu
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24