Page 17 - ChemLife Sayı 28
P. 17

17
             GERI DÖNÜŞÜM TEKNOLOJILERI                                                 www.chemlife.com.tr    CHEMLIFE





             bilim insanı ve mühendisini bir                             tedarik zincirinin güvenliğini   kullanır. Diğerleri lityum nikel
             araya getirmekte ve 14 endüstri   <% 5: Şu anda geri dönüştürülen   artırmaya yardımcı olabilir.  manganez kobalt oksit (NMC),
             ortağı içermektedir.           Li-iyon pillerin yüzdesi
             Geri Dönüşümün Faydaları

             Batarya uzmanları ve çevreciler, Li-  ~ 100%: Geri dönüşüme giren
             iyon bataryaların geri dönüşümü   klasik kurşun-asit otomobil
             için uzun bir sebep listesi sundu.   akülerindeki kurşun yüzdesi
             Elde edilen malzemeler yeni
             piller üretmek için kullanılabilir
             ve üretim maliyetlerini
             düşürebilmektedir. Şu anda, bu   ~ 70 milyar $: 2022 için
             malzemeler bataryanın maliyetinin   öngörülen Li-iyon pil pazarının
             yarısından fazlasını oluşturuyor. İki   değeri
             pahalı katod metalinin (kobalt ve
             nikel) fiyatları son yıllarda önemli
             ölçüde dalgalanmıştır. Kobalt ve   Piller; ömrünün sadece sonunda
             nikel için mevcut piyasa fiyatları,    değil, üretilmeden çok önce de
             ton başına yaklaşık 27.500 $   olumsuz çevresel etkilere neden
             ve 12.600 $ seviyesinde yer   olabilir. Gaines’in belirttiği gibi,
             almaktadır. 2018’de, kobaltın fiyatı   daha fazla geri dönüşüm, daha   Resim 1 - Argonne Ulusal   lityum nikel kobalt alüminyum
             ton başına 90.000 doları aşmıştı.  az saf malzemenin daha az   Laboratuvarı Dohyeun Kim, pil geri   oksit, lityum demir fosfat veya
                                           madenciliği ve bununla ilişkili   dönüşümünü incelemek için pouch   başka malzemeler kullanır. Ve
             Birçok Li-iyon pil tipinde, bu   çevresel zararın azalması anlamına   tipi Li-ion pilleri hazırlarken.  bir katot tipindeki bileşenlerin
             metallerin konsantrasyonları,   gelir. Örneğin, bazı batarya                              (örneğin NMC) oranları üreticiler
             lityum ve manganez ile        metalleri için madencilik, enerji   Li-İyon Pillerin Geri   arasında büyük ölçüde değişebilir.
             birlikte, doğal cevherlerdeki   yoğun olan ve asit yağmura yol   Kazanımındaki Zorluklar
             konsantrasyonları aşarak,     açabilecek SOx yayan metal-                                 Hong Kong Politeknik
             kullanılmış pilleri oldukça   sülfit cevherinin işlenmesini                               Üniversitesi’nin pil geri dönüşüm
             zenginleştirilmiş cevher haline   gerektirmektedir.         Ekonomik faktörler pillerin   uzmanı Liang An, “Li-iyon pillerin
             getirir. Bu metaller kullanılmış                            geri dönüşümü için olanaklar   geri dönüşümünü zorlaştıran
                                                                         yaratabildiği gibi, buna karşı
             pillerden doğal cevherden daha   Pil malzemeleri için madenciliğe                         en büyük etken, sürekli gelişen
             büyük ve daha ekonomik bir    daha az yüklenilmesi bu       zorluklarda yaratabilir. Örneğin, pil   malzemelerin çok çeşitli olmasıdır
             şekilde geri kazanılabilirse,   cevherlerin tükenmesini     materyalleri fiyatlarındaki büyük   diyor.
                                                                         dalgalanmalar, geri dönüşüm
             pillerin ve elektrikli araçların fiyatı   yavaşlatabilir. Gaines ve
             ilerleyen dönemlerde düşebilir.  arkadaşları, 2050 yılına kadar   ekonomisine dair belirsizlikler   Geri dönüşümcüler, geri
                                                                         yaratmaktadır. Özellikle, kobaltın
                                           artan pil üretiminin bir dizi   fiyatında yaşanan son büyük   dönüştürülmüş malzemeleri
             Potansiyel ekonomik faydalara ek   metalin jeolojik rezervlerini nasıl   düşüş, Li-iyon pillerin geri   satın alan kişilerin istedikleri
             olarak, geri dönüşüm çözümleri,   etkileyebileceğini modellemek   dönüşümünün, saf malzemelerle   teknik özellikleri karşılamak için,
             atık depolama alanlarına giren   için hesaplama yöntemlerini   yeni pillerin üretilmesi ile   işlemlerini daha karmaşık hale
             malzeme miktarını azaltabilir.   kullanarak bu konuyu incelediler.   karşılaştırıldığında iyi bir tercih   getirmeli ve bu da maliyetlerin
             Çin Bilimler Akademisinde kirlilik   Bu tahminlerin “karmaşık ve   olup olmadığıyla ilgili sorulara yol   yükselmesi demektir.
             kontrolü uzman olan Zhi Sun,   belirsiz” olduğunu kabul eden   açıyor. Temel olarak, eğer kobaltın
             pillerde bulunan kobalt, nikel,   araştırmacılar, dünyadaki lityum ve   fiyatı düşerse, geri dönüştürülmüş   Pil yapısıda ayrıca geri dönüşüm
             manganez ve diğer metallerin   nikel rezervlerinin pil üretimindeki   kobalt fiyat bakımından saf   çabalarını zorlaştırmaktadır.
             pil muhafazarlarından kolayca   hızlı büyümeyi sürdürmek    kobaltla rekabet etmeye zorlanır   Li-iyon piller kompakt, karmaşık
             sızabileceğini ve toprak ve yeraltı   için yeterli olduğunu buldular.                     cihazlardır, çeşitli boyutlarda
             suyunu kirletebileceğini belirtiyor.   Ancak pil üretimi, küresel kobalt   ve üreticiler geri dönüştürülmüş   ve şekillerde bulunurlar, en
                                                                         malzemeler yerine saf malzemeyi
             Pilin elektrolitinde kullanılan   rezervlerini % 10’dan daha fazla   seçerek geri dönüşümcileri işsiz   önemlisi bu piller sökülmeleri için
             lityum florür tuzlarının (LiPF6   azaltabilir.              bırakabilir. Pilin geri dönüşümüne   tasarlanmamıştır. Her hücre bir
             yaygındır) çözeltisi için de aynı                           başlamayı düşünen şirketler için   katot, anot, ayırıcılar ve elektrolit
             problem geçerlidir.           Ayrıca Li-iyon pillerin geri   uzun vadeli bir finansal endişede,   içerir.
                                           dönüşümünün ele alınmasına    Lityum air gibi farklı bir pil
                                           yardımcı olabilecek politik   tiplerinin ya da hidrojenle çalışan   Katotlar genellikle karbon siyahı
              140 milyon: 2030 yılına kadar   maliyetler ve dezavantajlar da   yakıt hücreleri gibi farklı bir araç   ile karıştırılmış ve poli (viniliden
              dünya çapında yolda olacağı   vardır. CSIRO (Commonwealth   tahrik sistemlerinin elektrikli araç   florür) (PVDF) gibi polimerik bir
              tahmin edilen elektrikli araç   Bilimsel ve Endüstriyel Araştırma   üzerinde önemli bir konum kazanıp   bileşiğe sahip alüminyum folyo
              sayısı                       Örgütü, bilimsel araştırmalardan   kazanmayacağıdır. Bu durumlar Li-  akım toplayıcısına yapıştırılmış
                                           sorumlu bağımsız bir Avustralya   iyon pillerin geri dönüşüm talebini   bir elektrokimyasal olarak aktif
                                           federal hükümet kurumu)       önümüzdeki dönemde azaltabilir.  tozdan (LCO, NMC, vb.) oluşur.
                                           raporuna göre, dünyadaki                                    Anotlar genellikle grafit, PVDF
              11 milyon:  2030 yılına kadar   kobalt üretiminin % 50’si Kongo                          ve bakır folyodan oluşur. Kısa
              kullanım ömrünün sonuna      Demokratik Cumhuriyeti’nde    Pil kimyası da geri dönüşümü   devreleri önlemek için elektrotları
                                                                         zorlaştırmaktadır. Sony’nin Li-iyon
              ulaşması beklenen Li-iyon    yapılıyor ve silahlı çatışmalar,   pilleri ticarileştirdiği 1990’lı yılların   izole eden ayırıcılar, genellikle
              pillerin tonajı              yasadışı madencilik, insan    başından bu yana, araştırmacılar   polietilen veya polipropilen olan
                                           hakları ihlali ve zararlı çevresel   art arda maliyeti azaltmak, şarj   ince, gözenekli plastik filmlerdir.
                                           uygulamalara bağlı problemler   kapasitesi, ömür, şarj süresi ve   Elektrolit tipik olarak bir etilen
                                                                                                       karbonat ve dimetil karbonat
              % 30-40: Bir Li-iyon pilin, katot   her an üretimde sıkıntılara yol   diğer performans parametrelerini   karışımı içinde çözülmüş bir LiPF
                                           açabilir. Pillerin geri dönüşümü ve
              malzemesinden gelen ağırlık                                artırmak için katodun bileşimini   çözeltisidir.       6
              yüzdesi                      düşük kobalt konsantrasyonuna   özel olarak uyarladılar.
                                           sahip katotların formüle edilmesi,
                                           bu sorunlu yabancı kaynaklara   Bazı Li-iyon piller, lityum kobalt   Elektrikli araçlara güç veren
                                           bağımlılığın azaltılmasına ve   oksitten (LCO) yapılan katotları   büyük pil paketleri, modüllerde
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22