Page 21 - ChemLife Sayı 28
P. 21
21
SEKTÖREL MAKALE www.chemlife.com.tr CHEMLIFE
Materials) ve ISO standartlarına Ürün üzerinde oluşan zarar ürünün
baktığımızda bunların ortak doğal frekansından olabileceği
özelliği olarak transport sürecinde gibi yolun özelliklerine bağlı olarak
ele alınması gereken üç aşama oluşan titreşim frekanslarından
görmekteyiz. da ürün üzerinde bir rezonans
etkisi meydana gelmektedir. Eğer
Ürünün sevkiyatı sırasında paketleme ya da süspansiyon
kullanılan aracın yol datalarından tipi değiştirilebilirse ürüne
hareketle gerçek mekanik yoldaki titreşimden dolayı oluşan
ve çevresel şartların testlere rezonansın frekansı azaltılacak ve
yansıtılabilmesi olarak sıralanabilir. ürünün daha çok zarar görmesi
İlk adım ulaşacak yere kadar önlenmiş olacaktır.
geçen sürede aracın ürün üzerinde Şekil 1. Farklı frekans ve genliklerde Çevre testlerinin yürütülmesi
yarattığı titreşimi simüle etmek Bu amaçla yapılan bir projede titreşim üretebilen simülatör cihazı sırasında, bir ürün veya ambalaj,
olmalıdır. simülasyon verilerini toplamak için test nesnesinin performansını
şehirlerarası taşımacılıkta oluşan Bu sayede sevkiyat sırasında değerlendirmek için kontrollü iklim
Taşımacılığı yapılan ürünlerde, titreşim sinyalleri, sensör ve A/D aracın tüm yol boyunca hareketleri koşullarına maruz bırakılmalıdır.
yol sahip olduğu özelliklerinden çevirici aracılığıyla doğrudan incelenmiş ve laboratuvar Testin süresine bağlı olarak
dolayı oluşan titreşimler ve ani taşınabilir bilgisayara aktarılabilen ortamında bu titreşimleri uygulanan iki metod bilinmektedir.
sarsıntılar, taşıma vasıtalarının bir cihaz geliştirilmiştir. Transport yeniden üretebilen, bilgisayar
süspansiyon sistemleri üzerinden, aracın üzerine üç farklı noktada ile kalibrasyonu sağlanabilen bir 1. Arrhenius denklemi
taşıma kapları aracılığı ile ürüne (dikey, yanal ve uzunlamasına) simülatör geliştirilmiştir. [3]
iletilmektedir. Titreşimlerin ürüne ivme ölçerler yerleştirilmiştir. 2. Hallberg ve Peck metodu
verilebilecek zarar seviyesi, ürünün Araç farklı hızlarda normal İkinci adımda ise ulaşacak yere
taşıma kaplarındaki yerleştirilme seyrini yaparken titreşim verileri kadar geçen sürede palet/koli, Bilinen bu teknikler sayesinde
şekline, ürün ağırlığına, taşıtın toplanarak, sensörlerden gelen streç gibi malzemelerin dışarıdan sıcaklık ve hava nemi için birkaç
ilerleme hızına bağlı olarak sinyaller çevirici yardımıyla alacağı darbelere karşı olan haftadan birkaç yıla kadar referans
oluşan titreşimlerin genliği dijital ortama kaydolmuştur. darbe/şok testi olmalıdır. Şoklar, alınabilecek koşullar sağlanmış
ve frekansına, kamyon ya da Titreşim simülatörü imal ürüne ciddi şekilde zarar verebilir. olmaktadır.
taşıyıcının süspansiyon sisteminin edildikten sonra, yollarda ölçülen Bilinen şok seviyelerini kullanarak
yapısına, taşıyıcı kapların yapısal dominant frekanslara ve RMS bir darbe testinin kontrollü SONUÇ
özelliklerine bağlıdır. Taşıma değerine göre kalibre edilmiştir. olarak yapılması, bir ürün veya
sırasında oluşan titreşimler en çok Kalibrasyon işlemi ise ivmeölçer ambalajdaki en zayıf halkaları Tüm bunlar ışığında gerçek
konteynerlerin üst katmanlarında simülatör masasının tam ortasına belirlemek için esastır. Sonuçları dünyanın çok sayıda rastgele öge
meydana gelebilmektedir. [2] yerleştirilerek yapılmıştır. kullanarak, ürün veya ambalaj içerdiğinin de farkında olunması
optimize edilebilir. Elektrikli bir gerekmektedir. İstatistik analizine
dinamik titreşim masası, bir şok dayanarak önemli sayılabilecek
makinesi, eğik düzlem test cihazı birçok laboratuvar test metodu
ve HIT makinesi kullanılarak bir seçildikten ve bazı faktörleri
ürünün veya ambalajının şok göz önünde bulundurduktan
direnci belirlenebilir. Standart sonra, gerçek koşullar düşünülen
olmayan bir metod olarak; tüm tekniklerle iyi bir şekilde
taşıyıcıların sebep olduğu darbeler, yinelenebilir.
konveyör stop-and-go, acil fren
durumunda kazara meydana Kaynaklar:
2020 yılında heyecan verici gelen durumların taklit edilmesini
yeni gelişmeler sunmaktan sağlamak amacıyla sevkiyatı yapan [1] Tedarik Zinciri Yönetiminde
mutluluk duyuyoruz. aracın içerisine video kamera Simülasyon Kullanımı, Mustafa
koyarak kaydedilen verilerin Kemal Üniversitesi iktisadi ve İdari
Kimya'nın tüm bileşenleri bu fuarda... tespitini yaparak analiz etmek Bilimler Fakültesi, Yrd. Doç. Dr. V.
daha önce çalışılmış teknikler Alpagut Yavuz
arasında yer almaktadır.
[2] Çakmak,B. H.Z.Can,
Ambalajlaması yapılan ürünlerin R.C.Akdeniz, F..Alayunt, U.Aksoy.
vasıtalarla taşınması sırasındaki 2007. Taze İncirin Taşınması
iklim şartları da göz önünde Sırasında Paketleme Özelliklerinin
bulundurulmalıdır. Sıcaklık ve Kalite Kayıpları Üzerine Etkisi.
hava nemi nakliye, depolama E.Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi, 44
ARABLAB & ARABCHEM
Aşağıdaki sektörleri bu fuarda ve kullanım ömrü boyunca (1): 123-135, ISSN 1018-8851,
bir arada bulabileceksiniz. önemli bir rol oynar. Hava nemi, Bornova- İzmir
ürünlerde veya ambalajlarda
TARIM
BİYOTEKNOLOJİ erken hasara neden olabilir. [3] Meyve ve Sebze Taşıma
KİMYASALLAR VE REAKTİFLER İklim testleri, yüksek hava nemi
KİMYA MÜHENDİSLİĞİ Sırasında Oluşan Titreşimlerin
KİMYASAL İŞLEME koşullarında taşıma ile kullanım Simülasyon Düzeneğinin
İLAÇ KEŞFETME VE GELİŞTİRME
ENERJİ VE ÇEVRE için bileşenlerin, ekipmanın veya Hazırlanması ve Titreşimlerin
EKİPMAN GELİŞTİRME diğer nesnelerin uygunluğunu Meyvenin Raf Ömürleri Üzerine
GIDA TESTLERİ VE TANISALARI
ADLİ TIP VE GÜVENLİK belirler. Bu kapsamda ise üçüncü Etkilerinin Araştırılması, Proje No:
CİHAZLAR
LABORATUVAR TEKNOLOJİSİ adım; iklimlendirme testidir. TOGTA3069, Gaziosmanpaşa
MALZEME TESTİ Nakliye sırasında ürünleri araç Üniversitesi, Ziraat Fakültesi,
ÖLÇME VE TEKNOLOJİ
TIBBİ ARAŞTIRMA içerisinde oluşabilecek sıcaklık ve Taşlıçiftlik, TOKAT)
ARABLAB ve ARABCHEM’in NANOTEKNOLOJİ neme maruz bırakarak, herhangi
Türkiyedeki Tek Satış Temsilcisi PETROKİMYA
SÜREÇ KONTROLÜ bir sorunlu durum tespit edilmesi [4] Distribution Simulation Testing,
KALİTE KONTROL
ARAŞTIRMA & GELİŞTİRME ve düzeltilmesine olanak sağlar. [4] ASTM F2 Meeting Barcelona,
www.prosigma.net ROBOTİK VE OTOMASYON Spain September 26, 2012