Page 22 - ChemLife Sayı 28
P. 22

22        CHEMLIFE          KIMYA VE TEKNOLOJILERI GAZETESI                                       ENERJI TEKNOLOJILERI






        BIR FELAKETE SEBEP

        OLDULAR ANCAK ŞIMDI

        KAHRAMAN OLABILIRLER





        Tarih:6 Mayıs 1937,           emisyonlarının yaklaşık % 25’inden   geleceğin temel bir parçasını   geri göndermeliyiz. Çalışmalarımız
                                      sorumludur. Artan iklim değişikliği   oluşturabileceğine” inandığını   bunun lehine sonuç ve argümanlar
        Yer: New Jersey’deki Lakehurst   tehdidiyle birlikte, malların nasıl   düşünüyorlar.      sunmaktadır”.
        donanma hava üssü,            taşındığına ilişkin yeni çözümler
                                      bulma ihtiyacı her zamankinden   Günümüzde, hidrojen sıvı olarak   “Bir zeplin endüstrisinin
        Hindenburg felâketi;          daha acildir ve şaşırtıcı bir şekilde   taşınmaktadır, ancak sıvılaştırma   geliştirilmesi, özellikle kıyıdan
                                      araştırmacılar çözümler için   için hidrojenin çok düşük    uzak bölgelerde hızlı teslimat
        Yapılmış olan en büyük zeplin   sadece geleceğe değil geçmişe de   sıcaklıklara kadar soğutulması   kargo taşımacılığının maliyetini
        olma özelliğini taşıyan LZ 129   bakıyorlar.                gerekmektedir. Eğer hidrojen   azaltacaktır. Hidrojenin
        Hindenburg, bilinen adıyla                                  zeplinle taşınırsa,  sıvılaştırma   sıvılaştırılmasına gerek kalmadan
        Hindenburg Zeplin’i ani dönüş   IIASA, Brezilya, Almanya ve   ihtiyacı için gerekli enerji miktarı   taşınması olasılığı, sürdürülebilir
        yapmasının etkisiyle kopan    Malezya’dan araştırmacılar, bir   oldukça azalabilir.       ve hidrojen bazlı bir ekonominin
        iskelet parçasının, zeplinin havada   zeplin temelli sanayinin jet                                        geliştirilmesi
        kalmasına yarayan hidrojen    akımını kullanarak
        tanklarından birini delmesiyle   kargo
        hidrojen oksijenle karışmış
        ve statik kıvılcımlanma ile
        zeplin bir anda alev almıştır. 36
        saniyede zeplinin içinde bulunan
        yolculardan (36 yolcu ve 61
        mürettebattan) 36’sı hayatını
        kaybetmiştir. Bu facia, modern
        havacılık tarihinin başlamasının
        miladı olarak görülmektedir.

        Şimdi ise tam tersi bir durum
        ortaya çıkmak üzere olabilir.

        Uluslararası Uygulamalı Sistem
        Analiz Enstitüsü’ne (IIASA) göre,
        zeplinlerin yeniden faaliyete                                                             için maliyetleri düşürerek, % 100
        geçmesi, ulaştırma sektörün karbon                                                        yenilenebilir bir dünya için bize
        emisyonlarının azaltılmasında                                                             yeni bir yol açacaktır”.
        büyük bir rol oynayabilir.    taşımacılığından
                                      kaynaklanan emisyonları                    Kısaca, yeni     ÜLKE İNCELEMESİ
        *Uluslararası Uygulamalı Sistem   nasıl azaltabileceğini    zeplin teknolojileri hidrojenin
                                      inceledi.
        Analizi Enstitüsü, Avusturya’nın                            sıvılaştırılmasını daha verimli hale   Japonya’nın enerji sistemini
        Viyana kenti yakınlarındaki                                 getirebilir. Stratosfer (zeplinlerin   dönüştürmek için iddialı bir planı
        Laxenburg’da bulunan uluslararası   Jet akımı, Dünya yüzeyinin   uçtuğu bölge) -50 ° C ila -80 ° C   var. Fakat onu hayata geçirmesi
        bir araştırma kuruluşudur. IIASA,   yaklaşık 10 km yukarısında   sıcaklıklara sahiptir, yani hidrojeni   için çok fazla hidrojene ihtiyacı
        küresel değişimin insani boyutlar   bulunan bir hava akımıdır.   -253 ° C’ye soğutmak için daha   var.
        bağlamında çevresel, ekonomik,   Hidrojen en hafif gaz olduğundan,   az enerjiye ihtiyaç duyulur. (Sıvıya
        teknolojik ve sosyal konularda   zeplinleri itmek için ihtiyaç   döndüğü sıcaklık)        Japonya, fosil yakıtları bırakmak
        disiplinlerarası bilimsel çalışmalar   duyulan enerjinin çoğu jet                         ve bunun yerine enerji ihtiyaçlarını
        yürütmektedir.                akımından gelmektedir. Bu taşıma   Son derece yanıcı bir gazın   karşılamak için hidrojen almak
                                      yönteminin gemi veya uçaklara   taşınması riskini bertaraf   istiyor. Aralık 2017’de, Ekonomi,
        Zeplinler yerden kalkmak için   kıyasla karbon emisyonlarını   etmek için araştırmacılar   Ticaret ve Sanayi Bakanlığı, talebi
        genel olarak kaldırma gazı olarak   azaltmada önemli bir rol   zeplinlerdeki işlemlerin çoğunun   yavaş yavaş artırma niyetini ortaya
        hidrojen veya helyum kullanır ve   oynayabileceği anlamına gelir.  otomatikleştirilebileceğini   koyan bir yol haritası yayınladı
        daha sonra sadece pervanelerini                             öne sürüyorlar. Bu, zeplinlerin   ve böylece hidrojen doğal gaz
        kullanarak havada hareket eder.   Araştırmacılar, jet akımını   yüklenmesi ve boşaltılması   ile maliyet açısından rekabetçi
        Helyumun fiyatı ve hidrojenin   kullanarak kargo taşımacılığının   sırasındaki tehlikeli koşullarda,   hale gelinceye kadar maliyetleri
        yanıcılığı, yaygın ticari kullanım   kuzey yarımkürede 16 gün,   mürettebata ihtiyaç duymadan bu   düşürme kararı aldı.
        için onları pratik yapmamasına   güney yarımkürede ise 14 gün   işlemlerin gerçekleşmesi ve ölüm
        rağmen, IIASA’dan araştırmacılar,   sürebileceğini ve bu sürelerin   riskinin azaltması anlamına gelir.  Ancak planın başarılı olması için
        malzeme bilimlerindeki ve hava   deniz taşımacılığı sürelerine göre                       Kimya’ya ihtiyaçları var.
        tahminlerindeki ilerlemelerin   daha az olduğunu belirtiyor.  Çalışmanın ekibinin lideri ve
        bir kez daha yeni bir zeplin                                IIASA görevlisi Julian Hunt, yeni   Arz ve talep
        teknolojisini uygulanabilir bir   Yeni zeplin teknolojisi hidrojen   zeplin teknolojisinin yenilenebilir
        seçenek haline getireceğine   enerji için kilit aktör olabilir.  enerjiye geçme hedefine ulaşmada   Hidrojenin yakıt olarak
        inanıyor.                                                   rol oynayacağına inanıyor.    çekiciliğinin kaynağı, elektrik
                                      Kargo taşımacılığının yanı                                  üretmek için yakıldığında veya bir
        Zeplinler kargo taşımacılığının   sıra, araştırmacılar zeplinlerin   “Zeplinler geçmişte kullanılmış   yakıt hücresinde tüketildiğinde tek
        neden olduğu emisyonlarının   en temiz enerji kaynağı olan   ve topluma büyük hizmetler   emisyonun su buharı olmasıdır.
        düşürülmesine yardımcı olabilir.  hidrojeni taşımanın uygun bir yolu   sağlamıştır. Mevcut ihtiyaçlar   NOx, SOx, CO  veya partiküller
                                                                                                             2
                                      olabileceğine ve araştırmacıların   nedeniyle, zeplinleri yeniden   ortaya çıkmaz. Elektrokimyacı
        Taşımacılık sektörü küresel CO 2   “temiz ve sürdürülebilir bir   değerlendirilmeli ve gökyüzüne   John Bockris, 1970’lerde General
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27