Page 22 - ChemLife Sayı 28
P. 22
22 CHEMLIFE KIMYA VE TEKNOLOJILERI GAZETESI ENERJI TEKNOLOJILERI
BIR FELAKETE SEBEP
OLDULAR ANCAK ŞIMDI
KAHRAMAN OLABILIRLER
Tarih:6 Mayıs 1937, emisyonlarının yaklaşık % 25’inden geleceğin temel bir parçasını geri göndermeliyiz. Çalışmalarımız
sorumludur. Artan iklim değişikliği oluşturabileceğine” inandığını bunun lehine sonuç ve argümanlar
Yer: New Jersey’deki Lakehurst tehdidiyle birlikte, malların nasıl düşünüyorlar. sunmaktadır”.
donanma hava üssü, taşındığına ilişkin yeni çözümler
bulma ihtiyacı her zamankinden Günümüzde, hidrojen sıvı olarak “Bir zeplin endüstrisinin
Hindenburg felâketi; daha acildir ve şaşırtıcı bir şekilde taşınmaktadır, ancak sıvılaştırma geliştirilmesi, özellikle kıyıdan
araştırmacılar çözümler için için hidrojenin çok düşük uzak bölgelerde hızlı teslimat
Yapılmış olan en büyük zeplin sadece geleceğe değil geçmişe de sıcaklıklara kadar soğutulması kargo taşımacılığının maliyetini
olma özelliğini taşıyan LZ 129 bakıyorlar. gerekmektedir. Eğer hidrojen azaltacaktır. Hidrojenin
Hindenburg, bilinen adıyla zeplinle taşınırsa, sıvılaştırma sıvılaştırılmasına gerek kalmadan
Hindenburg Zeplin’i ani dönüş IIASA, Brezilya, Almanya ve ihtiyacı için gerekli enerji miktarı taşınması olasılığı, sürdürülebilir
yapmasının etkisiyle kopan Malezya’dan araştırmacılar, bir oldukça azalabilir. ve hidrojen bazlı bir ekonominin
iskelet parçasının, zeplinin havada zeplin temelli sanayinin jet geliştirilmesi
kalmasına yarayan hidrojen akımını kullanarak
tanklarından birini delmesiyle kargo
hidrojen oksijenle karışmış
ve statik kıvılcımlanma ile
zeplin bir anda alev almıştır. 36
saniyede zeplinin içinde bulunan
yolculardan (36 yolcu ve 61
mürettebattan) 36’sı hayatını
kaybetmiştir. Bu facia, modern
havacılık tarihinin başlamasının
miladı olarak görülmektedir.
Şimdi ise tam tersi bir durum
ortaya çıkmak üzere olabilir.
Uluslararası Uygulamalı Sistem
Analiz Enstitüsü’ne (IIASA) göre,
zeplinlerin yeniden faaliyete için maliyetleri düşürerek, % 100
geçmesi, ulaştırma sektörün karbon yenilenebilir bir dünya için bize
emisyonlarının azaltılmasında yeni bir yol açacaktır”.
büyük bir rol oynayabilir. taşımacılığından
kaynaklanan emisyonları Kısaca, yeni ÜLKE İNCELEMESİ
*Uluslararası Uygulamalı Sistem nasıl azaltabileceğini zeplin teknolojileri hidrojenin
inceledi.
Analizi Enstitüsü, Avusturya’nın sıvılaştırılmasını daha verimli hale Japonya’nın enerji sistemini
Viyana kenti yakınlarındaki getirebilir. Stratosfer (zeplinlerin dönüştürmek için iddialı bir planı
Laxenburg’da bulunan uluslararası Jet akımı, Dünya yüzeyinin uçtuğu bölge) -50 ° C ila -80 ° C var. Fakat onu hayata geçirmesi
bir araştırma kuruluşudur. IIASA, yaklaşık 10 km yukarısında sıcaklıklara sahiptir, yani hidrojeni için çok fazla hidrojene ihtiyacı
küresel değişimin insani boyutlar bulunan bir hava akımıdır. -253 ° C’ye soğutmak için daha var.
bağlamında çevresel, ekonomik, Hidrojen en hafif gaz olduğundan, az enerjiye ihtiyaç duyulur. (Sıvıya
teknolojik ve sosyal konularda zeplinleri itmek için ihtiyaç döndüğü sıcaklık) Japonya, fosil yakıtları bırakmak
disiplinlerarası bilimsel çalışmalar duyulan enerjinin çoğu jet ve bunun yerine enerji ihtiyaçlarını
yürütmektedir. akımından gelmektedir. Bu taşıma Son derece yanıcı bir gazın karşılamak için hidrojen almak
yönteminin gemi veya uçaklara taşınması riskini bertaraf istiyor. Aralık 2017’de, Ekonomi,
Zeplinler yerden kalkmak için kıyasla karbon emisyonlarını etmek için araştırmacılar Ticaret ve Sanayi Bakanlığı, talebi
genel olarak kaldırma gazı olarak azaltmada önemli bir rol zeplinlerdeki işlemlerin çoğunun yavaş yavaş artırma niyetini ortaya
hidrojen veya helyum kullanır ve oynayabileceği anlamına gelir. otomatikleştirilebileceğini koyan bir yol haritası yayınladı
daha sonra sadece pervanelerini öne sürüyorlar. Bu, zeplinlerin ve böylece hidrojen doğal gaz
kullanarak havada hareket eder. Araştırmacılar, jet akımını yüklenmesi ve boşaltılması ile maliyet açısından rekabetçi
Helyumun fiyatı ve hidrojenin kullanarak kargo taşımacılığının sırasındaki tehlikeli koşullarda, hale gelinceye kadar maliyetleri
yanıcılığı, yaygın ticari kullanım kuzey yarımkürede 16 gün, mürettebata ihtiyaç duymadan bu düşürme kararı aldı.
için onları pratik yapmamasına güney yarımkürede ise 14 gün işlemlerin gerçekleşmesi ve ölüm
rağmen, IIASA’dan araştırmacılar, sürebileceğini ve bu sürelerin riskinin azaltması anlamına gelir. Ancak planın başarılı olması için
malzeme bilimlerindeki ve hava deniz taşımacılığı sürelerine göre Kimya’ya ihtiyaçları var.
tahminlerindeki ilerlemelerin daha az olduğunu belirtiyor. Çalışmanın ekibinin lideri ve
bir kez daha yeni bir zeplin IIASA görevlisi Julian Hunt, yeni Arz ve talep
teknolojisini uygulanabilir bir Yeni zeplin teknolojisi hidrojen zeplin teknolojisinin yenilenebilir
seçenek haline getireceğine enerji için kilit aktör olabilir. enerjiye geçme hedefine ulaşmada Hidrojenin yakıt olarak
inanıyor. rol oynayacağına inanıyor. çekiciliğinin kaynağı, elektrik
Kargo taşımacılığının yanı üretmek için yakıldığında veya bir
Zeplinler kargo taşımacılığının sıra, araştırmacılar zeplinlerin “Zeplinler geçmişte kullanılmış yakıt hücresinde tüketildiğinde tek
neden olduğu emisyonlarının en temiz enerji kaynağı olan ve topluma büyük hizmetler emisyonun su buharı olmasıdır.
düşürülmesine yardımcı olabilir. hidrojeni taşımanın uygun bir yolu sağlamıştır. Mevcut ihtiyaçlar NOx, SOx, CO veya partiküller
2
olabileceğine ve araştırmacıların nedeniyle, zeplinleri yeniden ortaya çıkmaz. Elektrokimyacı
Taşımacılık sektörü küresel CO 2 “temiz ve sürdürülebilir bir değerlendirilmeli ve gökyüzüne John Bockris, 1970’lerde General