Page 11 - ChemLife Sayı 32
P. 11

11
             PLASTIK TEKNOLOJILERI                                                      www.chemlife.com.tr    CHEMLIFE






                GENOMATICA, DÜNYANIN                                        BİYOPLASTİK

                İLK YENİLENEBİLİR KAYNAK-                                   PAZARININ YÜKSELİŞİ

                LI NAYLON-6 SINI TONAJ                                      Polilaktik asitler, nişasta ka-  olması beklenmektedir.

                BAZINDA ÜRETTİ                                              rışımları, selüloz ve diğer bi-  AMBALAJ ANA
                                                                            yoplastikler, mineral yağlardan
                                                                            veya doğal gazlardan yapılmış   UYGULAMA ALANI
                                                                            geleneksel standart plastikler-
                                                                            den önemli ölçüde daha yüksek   Ceresana tarafından yapılan bu
                                                                            büyüme oranları elde etmeye   çalışma, çeşitli satış pazarlarında
                                                                            başladı. Pazar araştırma ensti-  biyoplastik kullanım gelişimini
                                                                            tüsü Ceresana CEO'su Oliver   detaylı olarak analiz etmektedir.
                                                                            Kutsch’a göre biyoplastikler,   Talep sert ve esnek ambalaj-
                                                                            giderek daha fazla uygulama   lar, tüketim malları, otomotiv,
                                                                            alanında kullanılabilir.   elektronik ve diğer uygulamalar
                                                                                                       kategorilerine ayrılmıştır. 2018
                                                                            Ceresana, beşinci kez "yeşil"   yılında biyoplastik satışları için
                                                                            polimerler için dünya pazarını   en önemli sektör ambalaj en-
                                                                            inceledi ve analistler gelecekte-  düstrisiydi. Biyoplastiklerin %
                                                                            ki gelişimlerinin dinamik kalaca-  60'ından fazlası torbalar ve di-
                                                                            ğını tahmin ediyor.        ğer ambalaj türlerinde kullanıldı.
                                                                                                       Ancak Ceresana, yılda % 8,4 ile
             Naylonun ilk ticari üretiminden sek-  Genomatica’nın,  yakın  zamanda   BIYOPLASTIKLERDEN   otomotiv ve elektronik kate-
             sen yıl sonra, temiz üretim teknolo-  TIME’ın “En İyi Buluşlar” bölümün-  ELDE EDILEN GELIRLERIN   gorisi için gelecekte en yüksek
             jileri  firması  Genomatica;  bu  mal-  de  özel  olarak  kabul  edilen  doğal   2026'YA KADAR YAKLAŞIK   yüzde artışı bekliyor.
             zemeyi  yeni  bir  dönüm  noktasına   kaynaklı  bir  naylon  yapma  tekno-  4.4 MILYAR DOLAR OLACAĞI
             getirdi. Genomatica; ham petrol ye-  lojisi,  bira yapmaya  benzer  şekilde   TAHMIN EDILIYOR  Biyoplastik üreticileri ve işleyici-
             rine  bitkilerden yapılmış,  dünyanın   fermantasyonla  mümkün  kılındı.                  leri aynı zamanda büyük zorluk-
             ilk yenilenebilir kaynaklı naylon-6 yı   Şirket,  naylon-6  için  kimyasal  ara   Esasen iki malzeme grubuna   larla karşı karşıyadır. Fiyatların,
             yüksek tonaj bazında üretti.   madde  yapmak  için  bitkilerde  bu-  biyoplastik denir, ancak anlam   temin edilebilirlik ve kalite ile
                                          lunan  şekerleri  fermente  eden  bir   olarak aynı değildirler: Biyobo-  fosil kaynaklarla rekabet edebil-
                                                                            zunur plastiklerin yanı sıra yeni-
                                                                                                       mesi gerekir. Alternatif olarak,
             Naylon, ham petrol ile başlayan ge-  mikroorganizma  ve  üretim  süreci   lenebilir kaynaklardan yapılmış   tüketicilere fiyat farkını haklı
             leneksel üretim süreci ile yılda tah-  tasarladı. Bu kilometre taşı, Geno-  ancak biyolojik olarak parçala-  göstermek için katma değer
             mini 60 milyon ton sera gazı emis-  matica’nın bir ton ara ürün üretmek   namayan biyo bazlı plastikler   sunmalıdırlar. Geri dönüşüm
             yonundan sorumludur.         için  bu  sürecin  başarılı  bir  şekilde   de vardır. Polilaktik asitler (PLA)   ve kompostlama birçok uygu-
                                          ölçeklenmesine işaret ediyor. Kim-  ve mısır nişastası bazında poli-  lama için bir avantajdır. Ancak,
             Genomatica,  naylon  üreticisi Aqu-  yasal  daha  sonra  Slovenya'daki   merler gibi biyolojik olarak bo-  bertaraf şirketlerinin mevcut
             afil  ile  birlikte,  milyonlarca  insanın   Aquafil  tarafından  naylon-6  poli-  zunabilir plastikler, 2018 yılında   altyapısı bu açıdan belirleyici
             yaşamına dokunan ancak daha dü-  mer yongalarına ve ipliğe dönüştü-  toplam biyoplastik pazarının %   bir rol oynamaktadır. Fabrikalar,
                                                                            56'sında hakim oldu.
                                                                                                       biyoplastikleri ayırmak için ta-
             şük çevresel etkiye sahip geleneksel   rülmektedir.                                       sarlanmadığında veya biyolojik
             naylona eşdeğer performans sağla-                              Ceresana, bu ürün grubu için   olarak bu ürünleri parçalaya-
             yan  %  100  yenilenebilir  kaynaklı   Küresel  ortaklar,  Genomatica’nın   2026'ya kadar yılda % 7.1'lik bir   madıklarında sorunlar ortaya
             naylon üreteceğini açıkladı. Bu biyo   biyo-naylon  programının  hızlandı-  hacim artışı öngörüyor. Biyolo-  çıkar. Biyoplastik torbaların hızlı
                                          rılmasında  kilit  rol  oynadı. Aquafil,
             bazlı naylon, yılda beş milyon ton-  fon desteği ve naylonla ilgili kimya-  jik olarak parçalanamayan, şe-  bir şekilde kompostlanması için
             dan fazla naylon-6 üreten 10 milyar   sal, kalite ve pazar uzmanlığı getiren   ker kamışından yapılmış polieti-  örneğin gereken sıcaklıklara her
             dolarlık küresel bir endüstride, halı,   Genomatica’nın programına ilk ka-  len, PET veya PA gibi biyo bazlı   zaman ulaşılamaz.
             giysi,  araba  iç  mekanları,  mühen-  tılan  kişi  oldu. Ayrıca, yenilenebilir   plastiklere ilişkin büyümenin,
                                                                            yılda % 5.1 ile biraz daha zayıf
             dislik  plastikleri  ve  gıda  ambalajı   hammaddelerden  yaygın  olarak                  Kaynak: https://www.chemeurope.com/
             yapmak için sera gazı emisyonlarını   kullanılan tüketici ürünleri için daha
             azaltma potansiyeline sahiptir.  sürdürülebilir biyo bazlı liflerin üre-
                                          timini artırmak amacıyla H&M, Va-
             Genomatica  CEO'su  Christophe   ude, Carvico ve Balsan gibi büyük
             Schilling,  "DuPont’un  seksen  yıl   markalardan  oluşan  12  ortaktan
             önce başladığı naylon üretimi günü-  oluşan bir konsorsiyum olan Project
             müzde,  hazır  giyim,  tekstil ve  mü-  EFFECTIVE kuruldu.
             hendislik  ürünleri  endüstrilerinde
             çok yönlü bir temel malzeme olarak   Schilling, “Amerikalıların yüzde dok-
             yer  alıyor.  Bu  müthiş  bir  malzeme   san  beşi  sürdürülebilirliğin  iyi  bir
             ve  şimdi  biyoteknolojinin  gücüyle   hedef  olduğunu  düşünüyor ve  tü-
             nereden  geldiğini  yeniden  keşfe-  keticilerin daha sürdürülebilir ürün-
             debiliriz. Ürünümüz, hizmet verdiği   ler talep ettiğini görüyoruz. Tekno-
             tüm endüstriler için daha sürdürü-  lojimiz, markalara daha iyi kaynaklı
             lebilir bir gelecek sunmak için atılan   ürünler için bu tüketici talebini kar-
             önemli bir adımdır” dedi.    şılayacak bir çözüm sunuyor” diyor.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16