Page 39 - ChemLife Sayı 12
P. 39
dan itibaren sanayi sektörünün 1’de görüldüğü üzere, Türkiye’ye Endüstri 4.0 uygulamalarının di- Endüstri 4.0, küresel ekonomi-
ulusal gelir ve dış satımdaki ait ülke bazlı toplam Ar-Ge ğer ülkelerde de yaygınlaşması, ler arasında güçlü bir oyuncu
payı tarım ve diğer sektörleri harcamalarının oldukça düşük Türkiye’nin üzerindeki rekabet olması için Türkiye’nin karşına
geçmeye başlamıştır. (Türkiye kaldığı gözlemlenmektedir. baskısının uzun vadede daha bir fırsat olarak çıkmaktadır. Bu
Kalkınma Bankası A.Ş., 2010) da artmasına neden olacaktır. teknolojik atılımda öncü olmak
Ülke çapında sanayileşmenin
başrolünü devlet üstlenirken
1980 yılından sonra artık ön
plana özel sektör çıkmaya
başlamıştır. Bu dönemden
sonra ihracata yönelik
sanayileşme
adımları atılmış, böylelikle ih-
racat artışı sağlanmıştır. 1990’lı
yıllardan sonra ihracata yöne-
lik sanayileşme hız kazanmış
fakat ihracat-ithalat dengesi
tutturulamadığından cari açık
oluşmuştur. Modern sanayileş-
me baz alınmış ve uluslararası KÖŞE YAZISI
pazarlar hedeflenmiştir.
Bugünkü Türkiye’de Sanayi
Türkiye’de son 20 yılda imalat
sanayi ihracatında önemli geliş-
meler elde edilmiştir. Cumhuri-
yetin ilk yıllarından beri ihracat-
ta en büyük yüzdeye sahip olan
tarımın yerini 1970’li yılların Tablo 1: Dünyada en fazla Sonuç olarak; Türkiye, rekabet- isteyen Türkiye uzun dönemli
sonlarından itibaren imalat Ar-Ge harcaması yapan ilk sıralamasında kendisinin hem vizyonunu, Türkiye Bilim Sa-
sanayi almış ve bu pay giderek 20 şirket, 2015 altında hem de üstünde yer nayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın
artmıştır. 2016 ihracat verilerine (Kaynak: Price Waterhouse alan ülkelerden gelen maliyet Türkiye Sanayi Stratejisi Belge-
göre imalat sanayinin toplam Coopers Strategy , www.strate- baskılarına maruz kalabilir. si’ndeki kararlarına göre, “orta 39
ihracattaki payı %92.1’dir. 2015 Bu rekabet ortamında, üretim yüksek ve yüksek teknolojili kimya teknolojileri gazetesi I I www.chemlife.com.tr
yılı için de yine bu pay %91,7 gyand.pwc.com) maliyeti yüksek olan ülkele- ürünlerde, Afro-Avrasya’nın
olmuştur. (T.C. Bilim Sanayi ve rin, gelişmiş teknolojiye sahip tasarım ve üretim üssü olmak”
Teknoloji Bakanlığı, 2017) Endüstri 4.0 ve Türkiye üretim işletmelerindeki geniş şeklinde belirlemiştir. (T.C. Bilim,
2011 yılında Almanya’nın Han- ölçeği kullanarak, düşük üretim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı,
Bilim Sanayi ve Teknoloji Ba- nover şehrinde ortaya çıkan maliyetine sahip ülkeler ise yeni 2015)
kanlığının son verilerine göre, Endüstri 4.0 ile birlikte tüm teknolojilere daha iştahlı erişme
Türkiye’de toplam 298 adet dünyada bu yeni endüstri ça- avantajlarını kullanarak mevcut Türkiye Imalat Sanayisi’nin bu-
organize sanayi bölgesi bulun- ğına ayak uydurma yarışı baş- pozisyonlarını güçlendirmeleri günkü durumuna bakılacak olu-
maktadır. Elde edilen verilere nursa, Türkiye’deki üretim gö-
göre, tüm yurt çapında OSB’ler- lamıştır. Türkiye’de, bu yarışta beklenebilir. Türkiye’nin Endüst- rüntüsünün daha çok Endüstri
de çalışan sayısı 1,7 milyona gelişmiş ve gelişmekte olan ri 4.0 yatırımlarını gerçekleş- 2.0 ve Endüstri 3.0 arasında
ulaşmış durumda ve 2018 so- diğer ülkeler gibi önde gelen tirmediği durumda ise, küresel kalmış bir sanayi görüntüsü
nunda bu sayının 2 milyonu ülkelerden biri olmak istemek- pazarlarda birbirleriyle etkileşe- olduğu gözlenmektedir. Bunun
geçmesi beklenmektedir. Yine tedir. rek gelişen teknolojileri ve insan sebeplerinden biri Türkiye’deki
aynı şekilde ülkemizdeki tüm Türkiye hem makine ithal eden kaynağı kalitesini yakalaması, üretimin yarıya yakınının düşük
OSB’lerde faaliyet gösteren hem de makine üreten bir ülke çıtanın sürekli yükselmesi se- teknoloji ile gerçekleşmesi ve
firma sayısı 50.000’e yakındır. bebiyle daha da zorlaşacaktır. katma değeri düşük ürünlerin
konumundadır. Ithal edilen (TÜSIAD, 2016) üretilmesidir. Örnek olarak Tür-
Tam zamanlı olarak çalışan 100 makinelerin çoğu akıllı (bilgi- kiye ihracatında yüksek tekno-
bine yakın kişinin olduğu Türki- sayar kontrollü) makinelerdir Endüstri 4.0’ın Türkiye Ima- lojili ürünlerin oranı %4-5 civa-
ye Ar-Ge sektörü harcamaları ancak bu makinelerin kullanı- lat Sanayisindeki Yeri rında iken, Küresel pazarlarda
toplam GSYH’nin yaklaşık yüzde mında sıkıntılar yaşanmaktadır. Endüstri 4.0’ın yapıtaşlarını bu kulvarda Türkiye’nin rakipleri
1’ine tekabül eden bir kısmını Işletmeci, makinelerin özellik- oluşturan ve geleceğin sanayi- olan ülkelerin ihracatlarındaki
oluşturmaktadır. 2016 TUIK lerinden yararlanamamakta ve sine şekil verecek olan; Büyük yüksek teknolojili ürünlerin
verilerine göre ayrıca yerli üretim makinelere Veri ve Analitiği, Artırılmış oranları %15-45 arasında değiş-
akıl (bilgisayar kontrolü) yükle- Gerçeklik, Eklemeli Üretim(3d mektedir.
Türkiye’nin 2016 yılında toplam yememektedir. Bunun sonucu
Ar-Ge harcaması 24,6 milyar TL olarak da içeride ve dışarıda Yazıcılar), Bulut Bilişim, Siber Yenilikçi üretim anlayışının son
olmuştur. 2015 TUIK verilerine talebi olan makineler yerine, Güvenlik, Nesnelerin ürünü olan Endüstri 4.0 uygula-
göre ise bu sayı 20,6 milyar TL Interneti, Yatay ve Dikey Sistem maları iş süreçlerinde inovasyon
olmuştur. (www.tuik.gov.tr) metal maliyeti yüksek, ucuz ve ileri teknoloji kullanımına
makineler üretmektedir. En Entegrasyonu, Simülasyon, dayalıdır. Toplumsal, kültürel ve
Bununla beraber Türkiye Ar-Ge gelişmiş sanayi üretim birimle- Özerk Robotlar gibi unsurların idari anlamda yeni yöntemler
harcamalarını dünyada en fazla rinde akıllı makineleri birbiriyle Türkiye Imalat Sanayisi’ndeki kullanarak yeni ve eskisinden
Ar-Ge harcaması yapan şirket- konuşturmaya da henüz başla- karşılığını bulmak için adımlar farklı sonuçlar çıkarma anla-
ler ile kıyaslandığında , Tablo yamamıştır. (TOBB, 2016) atılmaya başlanmıştır. mına gelen inovasyon terimi