Page 36 - ChemLife Sayı 15
P. 36
BASF ve Citrine Informati- yönetilmesi ve kullanılması
BASF, KATALIZÖR cs, yeni çevresel katalizör gerekecektir.
teknolojilerinin gelişimini
TEKNOLOJILERI hızlandırmak için yapay zeka BASF’de heterojen katalizör-
ler dijitalleşme girişimlerine
(AI) kullanmak üzere işbirliği
öncülük eden Dr. Mengting
yapacak. Citrine Informatics,
IÇIN YAPAY yeni malzemelerin pazara Yu, “Teknik bilgi ve deneysel
daha hızlı sunulması ve mal-
verilerimizi AI ile birleştirmenin
ZEKA’YI zemelerin etkin ürün değerini malzeme keşfini hızlandırabi-
leceğine kuvvetle inanıyoruz.
yakalaması için AI’nın gücünü
Model binlerce yeni malzemeyi
kullanan yeni nesil bir veri
KULLANMAYA platformu sunar. hızla taradı ve tahminlerinde
daha akıllı hale geldi ve Al’ı
Pilot projenin ön aşaması,
diğer katalizör uygulamaların-
BAŞLIYOR karbondioksit gibi sera gaz- da da kullanmayı planlıyoruz
”dedi.
larının yakalanması için yeni
materyallerin belirlenmesine Citrine Informatics CEO’su
odaklanmaktadır. BASF, Cit- Greg Mulholland, “AI kaynaklı
rine platformunu kullanarak materyal geliştirme, malzeme
özel AI modelleri oluşturmak endüstrisinin geleceğidir ve
için deneysel veriler sağlıyor. BASF’ın katalizör sonuçla-
Materyal gelişiminin geleceği rından memnun kaldık. Bu
SEKTÖREL
hıza bağlıdır. Materyallerin teknolojiye ilk yatırım yapan
daha hızlı geliştirilmesi için, şirketler, muazzam piyasa
verilerin daha etkin bir şekilde ödülleri kazanacak” diyor.
ELEKTRIKLI ARAÇLAR,
AKARYAKIT ŞIRKETLE-
RINI DÖNÜŞTÜRÜYOR
36 Otomotiv dünyasında elektrikli araçların satışlarındaki
artan eğilim akaryakıt sağlayıcılarında panik havası
yaratıyor.
Şimdilik benzin ve dizel yakıtın do- üreten FreeWire Technologies’e 5 ihtiyaçlarını gideriyorlar. Shell’in miz yıl anlaşmıştı.
mine ettiği araç pazarında, gide- milyar dolarlık yatırım yaptığını tahminleri ise yine oldukça dikkat 2040 yılına kadar 320 milyon
rek sayısı artan elektirikli araçlar hatırlatalım. çekici. Hollandalı şirket, şarj do- elektrikli araç
kimya teknolojileri gazetesi I I www.chemlife.com.tr
akaryakıt tedarikçilerinin alehinde lumunun sadece yüzde 20’sinin Bu arada BP’ye göre elektrikli
bir değişim yaşatıyor. kendi istasyonlarında gerçekleş-
Bugüne kadar petrolü tekelinde araç sayısının 2040 yılına kadar
tirilebileceğini düşünüyor. Kalan
tutan akaryakıt tedarikçileri bir 320 milyona çıkması öngörülüyor.
yüzde 80’lik kısmı ise eşit şekilde
Durumun farkında olan küresel süredir yenilikçi iş modellerini ve ev ve iş yerlerinin karşılayacağı Bu, bugün yollardaki 3 milyon
akaryakıt oyuncuları arasında da stratejik ortaklıkları benimsiyor- belirtiliyor. elektrikli araçtan 100 kat daha
savaşlar başladı. Kızgın rekabet lar. Üretimi ve tedariği çok daha fazla olacağı anlamına geliyor. Öte
ise en çok Avrupa’da hissediliyor. hesaplı olan elektrikli şarj istas- yandan şu anda hibrit-elektrik ve
Geçtiğimiz yıl dünyanın en büyük yonlarının neredeyse istenilen her Köklü akaryakıt üreticileri bu şarja takılan elektrikli araçların
ikinci petrol şirketi olan Shell, Av- yere kurulmaları gibi tüketicide alanda yatırımlarına devam et- yerini tam-elektrikli araçların
rupa’nın en büyük şarj ağlarından yarattığı büyük bir değer var. Bu seler de onları en çok korkutan alması bekleniyor.
şüphesiz teknoloji şirketleri. Çok
biri olan New Motion’ı satın aldı. değer tüketiciyi daha mobil kılar- Geçtiğimiz yıl 240 milyon doları
daha hızlı, yenilikçi ve tüketici
Öte yandan BMW, Daimler, Ford ken, akaryakıt şirketlerinin gelir bulan elektrikli araç batarya
tarafından hızlıca benimsenen bu
ve VW tarafından Avrupa’da hızla modelini önemli derece olumsuz endüstrisinin üretiminde ise lider
şarj edilen bir ağ kurdu. etkiliyor. şirketler pazarda ciddi bir oyun- ülkenin Çin olduğunu paylaşalım.
cu olarak karşımızdalar. Evinde
Özellikle lityum iyon pillerin üreti-
aracını şarj edemeyen sürücülerin
Rakibi BP ise geçtiğimiz günlerde Zira araştırmalar, tüketicinin ihtiyaçlarını karşılamak için düğ- mine ve enerji depolama sistem-
İngiltere’nin en büyük elektrikli bugün elektrikli araç şarjının meye basan Tesla, hızlı şarj ağla- lerinin geliştirilmesine odaklanan
araç ağı olarak tanımlanan Char- yüzde 90’ından fazlasının evinde rını hızlıca genişletiyor. Yine Shell CATL dikkat çekiyor.
gemaster’ı satın aldığını duyurdu. karşıladığını gösteriyor. Sürücüler de, bu konuda düğmeye basarak Kaynak : Seda Gezer Şahiner - Web-
Bu arada şirketin, geçtiğimiz Ocak özellikle garajlarına kurdukları şarj Avrupa’da elektrikli şarj istasyon razzi
ayında mobil ve hızlı şarj sistemleri istasyonları ile araçlarının enerji ağı yaratmak için Ionity ile geçtiği-