Page 40 - ChemLife Sayı 14
P. 40
ÜRÜN GÜVENLIĞI VE TEKNIK DÜZENLEMELER
KANUN TASARISI HAKKINDA
Yazan : Av.Bülent ÇETİNMEŞE
(KÜAD (Kozmetik Üretici ve Araştırmacıları Derneği) Hukuk Danışmanı )
GIRIŞ luşların teknik düzenlemeleri, eşlik edecek bir belge hazırla- 20 kapsamında idari yaptırım-
insan sağlığının, can ve mal mak ve ürünün taşıyabileceği lar getirmekte ve uyulmadığı
4 Nisan 2018 tarihinde TBMM’ güvenliğinin, çevrenin, hayvan risklere karşı gerekli tedbirleri sürece ciddi para cezaları
ye sunulan Ürün Güvenliği ve ve bitki sağlığının veya tüketici- almak ve gerekli bilgileri sağla- öngörmektedir. Bu yaptırımlar
KÖŞE YAZISI
Teknik Düzenlemeler Kanunu nin korunması ve benzeri kamu makla yükümlüdür. şu şekildedir;
Tasarısı, ürünlerin güvenli ve yararını gözeterek uygulaması
ilgili teknik düzenlemelere uy- hüküm altına alınmış ve ürünle- İthalatçı ise ürünü, uygun
gun olmasını sağlamak; piyasa rin bir kişiye veya bir mala zarar olmadığını bildiği veya bilmesi
gözetimi ve denetiminin esasları vermesi halinde, bu ürünün gerektiği durumlarda uygun IDARI YAPTIRIMLAR
ile yetkili kuruluşların görevlerini hale getirmeden ürünü piyasaya A) TASARININ 2.MADDESİN-
ve iktisadi işletmeciler ile uygun- imalatçısı veya ithalatçısının süremeyeceği gibi ürünün risk DE BELİRTİLEN DURUMLARA
sorumluluğuna gidilebilmesinin
luk değerlendirme kuruluşlarının önünü açmıştır. teşkil ettiği durumlarda imalat- AYKIRILIK
yükümlülüklerini belirlemeyi çıyı ve yetkili kuruluşu bilgilen-
amaçlamaktadır. Söz konusu Tasarı, ürünün bir kişiye veya dirmekle yükümlü tutulmuştur. Tasarının 2.maddesi ;
tasarı, ürün güvenliğine ilişkin bir mala zarar vermesi halinde Ürünün taşıdığı riskler için nihai “(1) Bu Kanun piyasaya arz
önemli değişiklikler yaparak ürünün imalatçısı veya itha- kullanıcının bilgilendirilme zo- edilmesi hedeflenen, arz edilen
çeşitli yenilikler getirmektedir. latçısını sorumlu tutmaktadır. runluluğu da tasarıda unutul- veya piyasada bulundurulan
40 İthalatçının veya imalatçının mamıştır. tüm ürünleri kapsar.
sorumluluğuna gidilebilmesi için
Tasarı Hangi Ürünleri Kapsa- zarar gören tarafın, uğradığı Tasarı sadece imalatçı veya (2) Avrupa Birliği üyesi ülkelere
maktadır? zarar ile imalatçı veya ithalatçı ithalatçıyı sorumlu tutmamış ihraç edilen veya ihraç edilmesi
arasında oluşan nedensellik dağıtıcıyı da risk ve güvenlik hedeflenen ürünler bu Kanun
Tasarı ile ürün güvenliğine ilişkin bağını ispatlamalıdır. Borçlar kapsamında imalatçı ve ithalatçı kapsamında piyasaya arz edil-
kural ve ilkelerin AB mevzu- kanunu kapsamında neden- ile benzer koşullarda sorumlu miş sayılır.
atı ile uyumlu hale getirilmesi tutmuştur. Tasarı kapsamında,
amaçlanmaktadır. Bu çerçevede sellik bağı bulunduğu takdirde bir ürünü ürün güvenliği gerek- (3) Bir ürüne ilişkin özel bir ka-
sorumluluğa gidilebildiği gibi
tasarının dördüncü maddesinde sorumluluğu ortadan kaldıran liliklerine uygunluğunu etkile- nunun bulunması durumunda,
kimya teknolojileri gazetesi I I www.chemlife.com.tr
ürünlerin teknik düzenlemeye veya azaltan sözleşme hüküm- yecek şekilde işleme tabi tutan bu Kanun hükümleri söz konusu
uygun olma zorunluluğu getiril- leri geçersiz olacaktır. Tasarıyla kişiler de imalatçının tazminat ürüne, özel kanunda hüküm
miş ve bu hükmün, kullanılmış yükümlülüğüne tabi olacaktır. bulunmayan hallerde uygulanır.
olan ürünlerle birlikte değişiklik birlikte sorumluluk için bir Ürünün ciddi risk arz ettiği (4) Avrupa Birliği üyesi ülkeler
sınırlama da getirilmiştir. Buna
yapılarak piyasaya arz edilen göre zarar görenin tazminat haller dışında yetkili kuruluş, dışındaki ülkelere ihraç edilen
veya arz edilmesi hedeflenen isteminde bulunabilmesi için iktisadi işletmeciye savunma veya ihraç edilmesi hedeflenen
ürünler ile Avrupa Birliği üyesi yapabilmesi için 10 günden az ürünler bu Kanunun kapsamı
ülkeler dışındaki ülkelerden ithal zararı ve tazminat yükümlüsü- olmamak üzere makul bir süre dışındadır. Ancak bu ürünlerin
edilen eski ve kullanılmış ürün- nü öğrendiği tarihten itibaren 3 verilmesi tasarı ile getirilen bir de güvenli olması, tağşişe konu
yıl ve her halde zararın doğduğu
leri ve Avrupa Birliği üyesi ülke- tarihten itibaren 10 yıldır. diğer önemli düzenlemedir. olmaması ve ürüne ilişkin işa-
lere ihraç edilen veya edilmesi retleme, etiketleme ve belgelen-
hedeflenen ürünleri kapsaması Zarar ile imalatçı veya ithalatçı Tasarı ile birlikte sıkı bir izlene- dirmenin alıcıyı yanıltmayacak
kararlaştırılmıştır. Avrupa Birli- arasında nedensellik bağının bilirlik mekanizması öngörül- şekilde yapılması zorunludur.”
ği’ne üye olmayan ülkelere ihraç bulunmadığı durumlar ise müştür. Böylece ürünün takibini şeklindedir.
edilen veya edilmesi hedeflenen madde 21’de ayrıntılı olarak kolaylaştırmak için iktisadi
ürünler bu kanunun kapsamı düzenlenmiş ve iktisadi işletme- işletmelerin bilgileri piyasada (2.maddenin ihlali halinde tasa-
dışında bırakılsa da tamamen cinin sorumluluktan kurtulma- ürünün bulunduğu tarihten rının 20-3 maddesine göre ürün
denetimsiz bırakılmamakta, ya- sıyla birlikte iktisadi işletmeciye, itibaren en az 10 yıl boyunca güvenliğine ilişkin aykırılıkta 50
pılacak bilgilendirmelerin alıcıyı tasarıda geçen idari yaptırımla- muhafaza edilmesini ve talep bin ila 250 bin Türk Lirası, diğer
yanıltmayacak şekilde yapılması rın uygulanmayacağını hükme halinde yetkili kuruluşa sunul- aykırılık durumlarında 10 bin
zorunlu tutulmuştur. almıştır. ması hüküm altına alınmıştır. ila 50 bin Türk Lirası idari para
cezası)
Söz konusu tasarı, imalatçı ve Tasarı, Kanun kapsamında
ithalatçının yükümlülüklerini ay- belirtilen sorumluluk halleri çer- (2.maddenin 4.fıkrasına aykırı
Tasarı Ne Getiriyor?
rıntılı olarak düzenlemektedir. çevesinde yapılan düzenlemele- ürün ihracının ihlali halinde
Tasarıyla birlikte yetkili kuru- İmalatçı, tasarıya göre ürüne re uyulmadığı takdirde madde tasarının 20-4 maddesine göre