Yeni Geliştirilen Malzeme, Hidrojenle Çalışan Araçlar İçin Devrim Yaratabilir
Dünya, fosil yakıtla çalışan araçlardan hızla uzaklaşıyor. Bataryalı araçlar gibi daha yeşil alternatif teknolojilerde buna paralel olarak hızla gelişiyor.
Büyük potansiyeli olan bir başka 'yeşil' teknolojide, hidrojen gücüdür. Ancak, yakıt sistemlerinin büyüklüğü, karmaşıklığı ve maliyetleri, en büyük sorundur.
Lancaster Üniversitesi'nden Profesör David Antonelli'nin liderliğindeki uluslararası bir araştırma ekibi, çözüm olabilecek manganez hidrit'ten yapılmış yeni bir materyal keşfetti. Yeni malzeme, hidrojeni depolayan ve hidrojenle çalışan bir sistemde yakıt hücreleriyle birlikte çalışan yakıt tankları içinde moleküler elekler yapmak için kullanılacaktır.
KMH-1 (Kubas Manganese Hydride-1) adı verilen malzeme, mevcut hidrojen yakıt teknolojilerinden çok daha küçük, daha ucuz, daha uygun ve enerji bakımından yoğun olan tankların tasarımını kolaylaştıracak ve bataryalar ile çalışan araçlardaki önemli ölçüdeki performans kaybının önüne geçebilecektir.
Geliştirirlen materyal Kubas bağlanması denilen kimyasal bir işlemden yararlanır. Bu işlem, bir H2 molekülü içindeki hidrojen atomlarını uzaklaştırarak hidrojenin depolanmasını sağlar ve oda sıcaklığında çalışır.
KMH-1 malzemesi ayrıca fazla enerjiyi emer ve depolar, böylece harici ısıya ve soğutmaya ihtiyaç duyulmaz. Bu çok önemlidir, çünkü soğutma ve ısıtma ekipmanlarının araçlarda kullanılmasına gerek yoktur, bu da mevcut tasarımlardan çok daha verimli olma potansiyeline sahip sistemlerle sonuçlanır.
Elek, tipik bir dalış tankından daha az olan 120 atmosfer basınç altında hidrojeni absorbe ederek çalışır. Daha sonra basınç tahliye edildiğinde depodan hidrojeni yakıt hücresine bırakır.
Araştırmacıların deneyleri, malzemenin mevcut hidrojen yakıt teknolojileriyle aynı hacimde dört kat daha fazla hidrojen depolanmasını sağlayabildiğini gösteriyor. Bu, araç üreticileri için, dört kata kadar arttırılmış menzile sahip araçları tasarlama esnekliği sağladıkları ya da tankların boyutlarını dört katına kadar azaltmalarını sağlayan esneklik sağladığı için harikadır.
Her ne kadar arabalar ve ağır vasıtalar dahil araçlar en belirgin uygulama olsalar da, araştırmacılar KMH-1 için başka birçok uygulama olduğuna inanıyorlar. Örnek olarak araştırmacılar olarak bu malzemenin aynı zamanda dronlar veya mobil şarj cihazları gibi taşınabilir cihazlarda da kullanılabileceğini söylüyor.
Kaynak : phys