Özel markalı ürünler sektörü büyüme için güç birliği yapacak
PLAT Derneği’nin 6-8 Mart 2020 tarihlerinde Antalya Concorde De Luxe Resort Otel’de gerçekleştirdiği Private Label Çalıştayına gıda, kozmetik, temizlik gibi farklı alanlarda özel markalı üretim yapan sektör firmaları yoğun katılım gösterdi. Özel Markalı Ürünler sektörünün mevcut sorunları ve çözüm önerilerinin yanı sıra gelecek projeksiyonunu ortaya koymak amacıyla düzenlenen, 100’e yakın PLAT Üyesinin katıldığı Çalıştayın Moderatörlüğünü İzgören Akademi Gelecek Kurulu Üyesi Gökhan Okçu üstlendi.
PLAT Yönetim Kurulu Başkanı M. İmer Özer, firmalara katıldıkları için teşekkür ederken çalıştayın açılış konuşmasını ise İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamülleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Adil Pelister yaptı. Pelister, ihracatın büyümedeki itici gücüne dikkat çektiği ve özel markalı ürünlerde önemli bir ihracat potansiyeli olduğunu belirttiği konuşmasında, “Özel Markalı Ürünler sektörünü, rekabetin makroekonomiyi daha da canlandırabileceği bir ‘pazar yaratma fırsatı’ olarak değerlendiriyorum. Avrupa Birliği pazarında Private Label ürünlerin aldığı pay bugün yüzde 40’lara, ABD’de ise yüzde 30’lara yükselmiş bulunuyor. Özel markalı ürünlerin ülkemizdeki pazar payı da yüzde 21’lere ulaşmış durumda. Bu oran dünya perakende pazarı ölçeğinde bizim için hayli umut verici. Özellikle vurgulamak isterim ki, ‘Özel Markalı Ürünler’ sayesinde ihracatımızı daha fazla büyütebiliriz. Bunun için İKMİB ve PLAT Derneği birlikte çalışmaya devam etmemiz gerektiği inancındayım. Özel markalı ürünlerin, ihracatta yerleşik marka olması konusunda da çalışmalarımızı artırmalıyız. İhracatçılar Birliği olarak Türkiye’de uluslararası bir Private Label Fuarı’na tam destek olacağımızı da söylemek isterim” dedi.
İKMİB Yönetim Kurulu Başkanı Adil Pelister’in konuşmasının bitiminde PLAT Derneği Genel Sekreteri Burak Aksoy, derneğin faaliyetleri hakkında katılımcıları bilgilendiren bir sunum yaptı. Aksoy’un sunumunun ardından İzgören Akademi Gelecek Kurulu Üyesi Gökhan Okçu, katılımcılara Çalıştayın düzenlenme amacı ve çalışma yöntemine ilişkin bir seminer verdi.
PLAT Private Label Çalıştayı’nın öğleden sonra oturumu MG Gülçiçek Genel Müdür Yardımcısı Bülent Konca’nın Türkiye ve dünyadaki esans trendlerinden bahsettiği ve MG Gülçiçek’in sektördeki konumunun yanı sıra önümüzdeki döneme yönelik yatırım planları hakkında bilgi verdiği konuşması ile başladı. Çalıştay daha sonra Yuvarlak Masa toplantıları ile devam etti. Katılımcılar; “yapmaya başla”, “yapmaya devam et”, “yapmayı bırak”, “daha fazla yap”, “daha az yap” gibi başlıklarla sektörün mevcut durumu, beklentileri, geleceğe dair öngörülerinin yanı sıra sorunlar ve çözüm önerilerini toplantılar sırasında dile getirme imkanı buldular.
Çalıştayın ikinci gününde ise MAT Ambalaj Kurucusu Mehmet Tüzünalper, “Verimlilik ve Rekabet” başlıklı bir konuşma yaptı. PLAT Private Label Çalıştayı, Yuvarlak Masa toplantıları kapsamında ortaya konulan görüşlere yönelik özet değerlendirme ile son buldu. PLAT Derneği, Çalıştay’ın çıktılarını önümüzdeki günlerde yayınlayacağı sonuç raporunda açıklayacak.
PLAT Derneği Yönetim Kurulu Başkanı M. İmer Özer, özel markalı ürünler sektörünün son birkaç yıldır hızlı bir büyüme içinde olduğunu belirterek sektördeki bu büyümeyi doğru şekilde yönetmek ve firmalara büyüme yolunda rehberlik edecek bir yol haritası belirlemek amacıyla Private Label Çalıştayını düzenlendiklerini belirtti.
Özel markalı ürünler sektörünün özellikle son üç yılda kaydettiği rekor büyüme ile 2019 yılı sonunda 60 milyar TL’nin üzerinde ciroya ulaştığını ve bu büyümenin önümüzdeki yıllarda da sürmesini beklediklerini ifade eden Özer, şunları söyledi: “Bugün markette satılan 5 üründen biri özel markalı. Sektör geçen yıl 60 milyar TL cirosal büyüklüğe ulaştı. Son iki yılda ekonomik koşullar tüketim tercihlerini büyük oranda değiştirdi. Markalı ürün 10 Lira ise özel markalı ürünü 6 Liraya satın alan tüketici memnun kaldığında özel markalı ürünü satın almaya devam etti. Araştırmalar özel markalı ürünlere yönelik tüketici güveninin arttığını ve market sepetinde bu ürünlere daha fazla yer verdiğini gösteriyor. Tüketiciye ilk başta fiyat açısından cazip geldiği için sepete giren özel markalı ürünler kaliteleri ile müşteri deneyimi sınavından geçmeyi ve yeniden tercih edilmeyi başarıyor. İndirim marketlerinin mağaza sayılarının artması ve Türkiye genelinde yaygınlaşmaları market markalı ürünlerin daha geniş tüketici kitleleri ile buluşmasını sağladı. Hızlı Tüketim Ürünleri Pazarının (FMCG) en hızlı büyüyeni de yine özel markalı ürünler. Nielsen verilerine göre 2019 yılının 9 aylık döneminde sigara ve alkol hariç toplam Hızlı Tüketim Ürünleri (FMCG) cirosunda özel markalı ürünlerin payı yüzde 21’in üzerine çıktı. Süt ve süt ürünleri, kağıt ürünleri, yağlar, turşular, salçalar, bebek bezi ve ıslak mendillerde özel markalı ürünler kategori lideri konumunda bulunuyor. Özel markalı ürünlerin 2020 yılında yüzde 25 dolayında büyüyeceğini öngörüyoruz.”
Özel markalı ürünler sektörü ‘Ortak Akıl’ ile yol haritasını belirliyor…
PLAT Başkanı M. İmer Özer, özel markalı ürünlerdeki büyümeyi kalıcı hale getirmek için yapılması gerekenler noktasında sektörün tüm taraflarını bir araya getirerek firmaları dinlemenin ve görüşlerini almanın önemine inandıklarını, Private Label Çalıştayı’nın bu anlamda çok verimli geçtiğini dile getirdi. Sektör sorunlarının çözümünde ‘Ortak Akıl’ ile hareket vurgusu yapan İmer Özer, “Dünya ve Türkiye ekonomisinin içinde bulunduğu durumda sürdürülebilir büyümeyi sağlamanın yolunun verimlilikten geçtiği konusunda herkes hem fikir. Çalıştayda en fazla konuşulan başlıklardan biri verimliliği nasıl artırabiliriz oldu. Ürün, hizmet ve iş modellerinde farklılaşmanın öneminin altını çizdik. Private Label Çalıştayı çıktılarını içeren sonuç raporunun sektörümüzün stratejik yol haritasının temelini oluşturacağına inanıyoruz. Katılan tüm sektör temsilcilerimize değerli katkılarından dolayı teşekkür ediyoruz” dedi.