Türk şirketlerdeki kadın yönetici ortalaması, G7 ülkeleri ortalamasının üzerinde.
- Bağımsız denetim, vergi, muhasebe ve danışmanlık firması Grant Thornton tarafından 35 ülkeden 2.500’den fazla katılımcı ile yapılan araştırmaya göre, Türkiye’de yönetimdeki kadın yüzdesi, 2016’da %20 iken, 2017’de %23 ve 2018’de %27 oldu.
- Türkiye, %27’lik kadın yönetici oranı ile 35 ülke arasında 22. sırada.
- Türkiye, %27’lik kadın yönetici oranı ile, %25’lik Kanada, %23’lük Almanya, %22’lik İngiltere, %21’lik Amerika ve %19’luk Hollanda’dan daha iyi durumda.
- Global ortalamada, yönetimdeki kadın oranı 2017 yılına kıyasla %1 oranında düşüş gösterdi. 2017’de %25 olan ortalama, 2018’de %24 oldu.
- Global ortalamada, yönetiminde en az 1 kadın olan şirket oranı 2017’de %66’dan 2018’de %75’e yükseldi.
- Global ortalamada, üst yönetiminde hiçbir kadın olmayan şirket oranı 2017’da %34 iken, 2018’de %25’e gerileyerek 9 puanlık bir düşüş gösterdi.
- Kadın yönetici oranlarının en yüksek olduğu ülkeler sırasıyla %47 ile Filipinler,
%43 ile Endonezya, %42 ile Tayland ve %41 ile Rusya.
- Araştırmaya katılan Japon şirketlerin %69’unda, Hollandalı ve Avusturyalı şirketlerin %44’ünde hiçbir kadın yönetici yok.
- Önceki yıllarda olduğu gibi, G7 ülkeleri, kadın yönetici oranları açısından dünyanın birçok bölgesinden daha geri durumda. Global ortalama %24 iken, G7 ülkeleri %21’lik ortalama ile global ortalamanın altında. %21’lik G7 ortalaması, %27’lik Türkiye ortalamasının 6 puan altında.
- Global ortalamada, kadın yöneticinin en yüksek olduğu sektör %33 ile turizm&seyahat sektörü.
07 Mart 2018/İstanbul – Bağımsız denetim, vergi ve danışmanlık firması Grant Thornton’un her yıl 08 Mart Dünya Kadınlar Günü öncesinde hazırladığı araştırmanın 2018 tekrarı yayınlandı. 35 ülkeden 2.500 katılımcı ile gerçekleştirilen araştırmaya göre global ortalama, 2012’den 2018’ye %21’den %24’e 3 puanlık bir artış yaşarken, Türkiye ortalaması yine aynı dönem içinde, %31’den %27’ye 4 puanlık bir düşüş yaşıyor. Yine de Türkiye için sevindirici olan ise, 2016’dan 2018’e 7 puanlık artış olması.
|
|
Son 7 yılın kadın yönetici oranları |
|||||||
|
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
||
Doğu Avrupa Ülkeleri |
36 |
38 |
35 |
35 |
37 |
34 |
|
||
BRIC Ülkeleri |
29 |
29 |
26 |
24 |
32 |
28 |
26 |
||
Türkiye |
27 |
23 |
20 |
26 |
25 |
30 |
31 |
||
Avrupa Birliği Ülkeleri |
27 |
26 |
24 |
26 |
23 |
25 |
24 |
||
Asya Pasifik Ülkeleri |
23 |
25 |
23 |
20 |
25 |
29 |
19 |
||
G7 Ülkeleri |
21 |
22 |
22 |
21 |
21 |
21 |
18 |
||
Kuzey Amerika |
21 |
23 |
23 |
21 |
22 |
21 |
18 |
||
Global |
24 |
25 |
24 |
22 |
24 |
24 |
21 |
||
*Gruplara dahil olan ülkeler listesi en sonda verilmiştir. |
|
|
|
|
|
|
|
Bölge ortalamaları olarak ele alındığında, geçen yılki araştırma sonuçlarında olduğu gibi, G7 ülkeleri ile Kuzey Amerika ülkeleri en kötü performansı gösteren iki bölge olarak öne çıkıyor. G7 ülkeleri özelinde sonuçlara bakıldığında, bu ülkelerdeki kıdemli yönetici rollerinin sadece %21’i kadınlar tarafından temsil edilirken, G7 şirketlerinin %29’unda hiçbir kadın yönetici bulunmaması dikkat çekiyor. Diğer taraftan, Baltık ve Doğu Avrupa ülkeleri, %36’lık oranlar ile en yüksek kadın yönetici oranlarına sahip bölgeler olarak öne çıkıyor. Araştırmanın lider ülkesi Filipinlerde kadın yönetici oranı %47 iken (geçen yıla göre 7 puanlık artış), Filipinler’in ardından %43 ile Endonezya, %42 ile Tayland ve %41 ile Rusya geliyor.
Son iki yılın kadın yönetici yüzdeleri |
Son iki yılın kadın yönetici yüzdeleri (Soldan devam) |
||||||
# |
|
2018 |
2017 |
# |
|
2018 |
2017 |
1 |
Filipinler |
47 |
40 |
20 |
Malezya |
28 |
24 |
2 |
Endonezya |
43 |
46 |
21 |
Avusturya |
27 |
|
3 |
Tayland |
42 |
31 |
22 |
Türkiye |
27 |
23 |
4 |
Rusya |
41 |
47 |
23 |
İspanya |
27 |
27 |
5 |
Litvanya |
36 |
37 |
24 |
Yunanistan |
26 |
20 |
6 |
Estonya |
36 |
40 |
25 |
Finlandiya |
26 |
27 |
7 |
İtalya |
34 |
27 |
26 |
Kanada |
25 |
23 |
8 |
Meksika |
34 |
24 |
27 |
Almanya |
23 |
18 |
9 |
Polonya |
34 |
40 |
28 |
Arjantin |
23 |
15 |
10 |
Botsvana |
33 |
31 |
29 |
İngiltere |
22 |
19 |
11 |
Fransa |
33 |
31 |
30 |
Amerika |
21 |
23 |
12 |
Ermenistan |
32 |
31 |
31 |
Hindistan |
20 |
17 |
13 |
İrlanda |
32 |
26 |
32 |
Hollanda |
19 |
20 |
14 |
Çin |
31 |
31 |
33 |
Yeni Zelanda |
18 |
20 |
15 |
Nijerya |
30 |
29 |
34 |
Avustralya |
15 |
23 |
16 |
Singapur |
30 |
30 |
35 |
Japonya |
5 |
7 |
17 |
Brezilya |
29 |
19 |
|
|
|
|
18 |
İsveç |
29 |
28 |
|
|
|
|
19 |
Güney Afrika Cumhuriyeti |
29 |
28 |
|
Global Ortalama |
24 |
25 |
‘Çeşitlilik’ konusuna bakış
Grant Thornton’un araştırmasının bu yıl özel olarak incelediği konulardan birisi iş yerinde ‘çeşitlilik’. İşletmeler, hedefledikleri pazarlara etkili bir şekilde entegre olabilecekleri karar mekanizmasına ve bu mekanizmayı sağlıklı bir şekilde sürdürecek çeşitte bakış açısına sahipler mi? Araştırmaya katılan şirketlerin %40’ı, etnik, yaş ve cinsiyet çeşitliliğinin şirketlerinin başarısı için kilit önemi olduğu görüşünde ama sadece %14’ü, kıdemli yönetici kadrolarında çeşitliliği arttırmak için özel plan yapmış durumda. Global ortalamaya bakıldığında, katılımcıların %51’i işletmelerinin gelecek başarısı için yaş çeşitliliği konusunun önemli olduğunu düşünüyor ama toplam katılımcıların sadece %16’sı, yaş çeşitliliğini arttırmak konusunda özel bir plan yapmış durumda. Benzer şekilde, cinsiyet çeşitliliğinin önemli olduğunu düşünenlerin oranı %38 iken, bu konuda gerçek bir iş planı yapmış olanların oranı sadece %14.
Yöntem
Bu araştırma, Grant Thornton tarafından 35 ülkeden 2.500’ün üzerinde temsilci ile, ağırlıklı olarak telefon görüşmeleri aracılığıyla olmak üzere anket yöntemi ile yaptırılmıştır. Katılımcılar CEO’lar, yönetim kurulu başkanları, yönetici direktörler veya diğer kıdemli yöneticilerden oluşmaktadır. Türkiye’den 100 şirket araştırmada yer almıştır. Katılımcılar farklı ölçek ve sektörlerden şirket temsilcileridir.
Ülke Gruplarının açıklamaları |
|
Doğu Avrupa Ülkeleri |
Ermenistan, Polonya, Rusya, Türkiye |
BRIC Ülkeleri |
Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin |
Avrupa Birliği Ülkeleri |
Fransa, Almanya, Yunanistan, İrlanda, İtalya, Hollanda, Polonya, İspanya, İsveç, İngiltere, Amerika, Finlandiya, Estonya, Litvanya |
Asya Pasifik Ülkeleri |
Avustralya, Çin, Hindistan, Endonezya, Japonya, Malezya, Yeni Zelanda, Filipinler, Singapur, Tayland |
G7 Ülkeleri |
Amerika, İngiltere, Japonya, İtalya, Almanya, Fransa, Kanada |
Kuzey Amerika |
Amerika, Kanada |
Araştırma kapsamında farklı gruplar da olmakla birlikte bu özete dahil edilmemiştir. |
Grant Thornton hakkında
Türkiye'de 1986 yılında faaliyetlerine başlayan Grant Thornton Türkiye sektörünün lider kuruluşlarından biridir. Merkez ofis İstanbul'da olmak üzere, Ankara ve Bursa’da bulunan ofislerinde, yaklaşık 200 kişilik çalışan grubuyla hizmet vermektedir. Farklı ölçek ve sektörlerden firmalara denetim, vergi ve danışmanlık hizmetleri sunan Grant Thornton Türkiye'nin müşteri grubunda, halka açık şirketler, farklı büyüklüklerde aile şirketleri, yabancı sermayeli şirketler ve çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren holdingler bulunmaktadır. Dünyanın 130'dan fazla ülkesinde, yaklaşık 50.000 çalışan ile denetim, vergi ve danışmanlık hizmetleri sunan Grant Thornton International'ın üyesidir.