PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu, “Yıllık 250 milyon doları bulan plastik ihracatımız olumsuz etkilenecek”
ABD, Genelleştirilmiş Ticaret Sistemi ile sadece bir senede 20 milyar doları aşkın ürünü sistemde yer alan ülkelerden düşük veya sıfır vergi ile alıyor. Türkiye, 2018 yılının 11 ayında 1,74 milyar dolarlık ürünü bu kapsamda Amerika’ya ihraç etti. Türk plastik sektörünün direkt ve dolaylı olarak ABD’ye ihracatının 250 milyon doları bulduğunu belirten PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu, Türkiye’nin GTS’den çıkarılmasının ihracatlarına olumsuz yansıyacağına dikkat çekti.
Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV) Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Eroğlu, yaptığı açıklamada şunları söyledi: “Türk plastik sektörü GTS içinde belirtilen ürünleri üretip Amerika’ya ihraç ediyor. Nitekim 2018 yılında Türkiye’nin ABD’ye plastikten mamul ürün ihracatı 144 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti. Doğrudan ihracat yanında yine GTS kapsamında ihraç edilen birçok ürünün içerisinde plastik parçalar veya aksam kullanılıyor. Dolayısıyla Türkiye’nin doğrudan ve dolaylı ABD’ye yaptığı plastik ihracatı tahmini 250 milyon doları buluyor. Türkiye GTS kapsamından çıkarıldığında plastik sektörünün ihraç ettiği ürünlere yüzde 6,5’e kadar varan vergi uygulanacaktır. Bu vergi Çin ürünleri için hali hazırda uygulanıyor ve Hindistan menşeli ürünlere de Türkiye ile birlikte uygulanacak. Ancak her şeye rağmen bu durum Türkiye plastik sanayinin ABD pazarındaki rekabetçilik gücünü azaltacaktır. Dünya genelinde zaten hızla yayılan ticaret savaşlarının bir yansıması olan bu uygulama gerek ABD’deki Türk malı alıcılarını gerekse de ihracatçılarımızı olumsuz etkileyecektir.”
ABD’den Türk plastik üreticilerine cazip teklif
PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu, bu kararın ABD’nin ülkede üretimi destekleyen politikalarının bir yansıması olarak da nitelendirerek, “Uzun bir süredir Trump Hükümeti’nin ABD’de üretim yapılmasını desteklemek amacıyla Türk plastik sektörü firmalarını ABD’de üretime davet eden ve cazip teklifler sunan politikasının bir yansıması olarak bu uygulamayı görmekteyiz. Yani burada ana amaçları bu tür üretimleri ABD’ye kaydırmak. Nitekim bu yeni uygulama özellikle ABD pazarına üretim yapan firmalarımızdan bazılarının orada üretim yapma projelerini hızlandıracaktır. Türkiye’de özellikle sanayiyi destekleyen politikaların devamlılığı ve yatırım ortamının iyileştirilmesi yönündeki çalışmalar bu yöndeki kayıpları engellemek içi çok önemli. Dünya altıncısı ve Avrupa ikincisi olan Türk plastik sektörü için ABD pazarına yapılan ihracat her ne kadar görece olarak küçük olsa bile her sene en hızlı büyüyen pazarımız konumundaydı. Bu uygulamanın hızla gelişen bir pazarımızı yavaşlatması söz konusu olacaktır ancak çözüm tabii ki pazar çeşitliliğimizi arttırmak ve ticaret savaşlarının hızla hüküm sürdüğü bu ortamda daha bakir olan Afrika, Uzakdoğu ve Latin Amerika gibi pazarları daha da geliştirmektir” diye konuştu.